ANALIZA: 8 ponturi pentru sefii care vor sa fie respectati de angajati
analizaponturileadershipangajatisefilideri
Vrei sa iti testezi aptitudinile de sef? Cum ii conduci pe angajati, atunci cand sunt rebeli? Este simplu sa te baricadezi alaturi de lingai, s-ar putea sa para o idee buna, cel putin la prima vedere. Dar nu in asta consta leadership-ul. Cei mai buni lideri stiu sa transforme tensiunile profesionale dificile in colaborari productive.
Liderii mediocri se regasesc in organizatii politizate, dominate de orgoliul unora sau altora si lista poate continua la nesfarsit. Liderii eficienti nu se confrunta cu disfunctionalitatile mentionate, deoarece ei inteleg cum trebuie sa alinieze opiniile diferite si interesele variate.
Diferentele filozofice sunt considerate oportunitati pentru crestere, nu obstacole. Sefii trebuie sa asculte parerile tuturor angajatilor, sa gaseasca punctele comune si sa lase bunul simt sa ghideze intreg procesul de lucru.
Cand un MANAGER reuseste sa dezvolte o aptitudine de a converti conflictul negativ intr-o situatie creativa, gaseste, practic, reteta secreta a performantei. Liderii maturi considera ca diferentele individuale pot fi sursa dezvoltarii, nu bariere in calea acesteia. Scopul unui sef nu este acela de a se clona la nesfarsit, ci de a-i creste in mod diferit pe angajatii sai. aceasta poate reprezenta cea mai mare realizare a sa.
Este posibil sa construiesti cele mai productive relatii profesionale chiar si cu cei mai de temut "inamici" ai tai. Indiferent de intentiile, opiniile si pozitiile unei persoane, cheia convietuirii profesionale este simpla identificare a unui teren comun, unde poate fi stabilita o comunicare. Construirea relatiei profesionale poate fi realizata doar daca motivatiile tale sunt sincere.
Comunicarea eficienta este mentinuta cel mai bine printr-un respect reciproc. Pentru a rezolva un conflict, trebuie mai intai sa identifici si sa izolezi zonele specifice care va diferentiaza. Multi antreprenori vad insa lucrurile in alb si negru. "Calea mea" este cea mai buna, in timp ce "alte cai" sunt gresite. Aceasta gandire duce la faliment.
Cand o situatie poate fi vazuta prin lentilele Diferentei si o pozitie tine doar de opinie, ci nu de o gandire totalitara, cooperarea si compromisul sunt posibile. Identificarea diferentelor care permit oamenilor sa isi schimbe pozitia prin compromis si negociere, mentinand totodata respectul, este esentiala.
Urmatoarele elemente ne pot ajuta sa devenim lideri mai buni:
- Ascultarea determina intelegerea
- Respectul duce la acceptare
- Acceptarea unei persoane creeaza o legatura de incredere
- Increderea determina: noi oportunitati, noi colaborari, noi strategii, noi idei si noi atitudini.
Urmatoarele opt ponturi, enuntate de FORBES, ii vor ajuta pe manageri sa isi imbunatateasca semnificativ activitatea.
1. Fii consecvent: Daca doresti sa minimizezi neintelegerile, inceteaza sa mai generezi confuzie in randul oamenilor. Spune ceea ce crezi, crezi in ceea ce spui si respecta-ti promisiunile. Cei mai multi oameni nu trebuie sa fie mereu de acord cu tine, dar trebuie sa aiba incredere in deciziile tale. Increderea nu poate exista, atunci cand liderii sunt mediocri, indecisi, speriati, agresivi si afiseaza o lipsa de caracter. Nu te lasa sedus de consensul care te imbie sa iti compromiti principiile, in loc sa faci exact ceea ce trebuie. Nicio persoana nu este placuta de toata lumea si nici nu are dreptate tot timpul; impaca-te cu ideea!
2. Factorul importantei: Nu toate diferentele trebuie solutionate. De fapt, cele mai multe diferente nu necesita interventie, deoarece sunt folositoare pentru un mediu de munca, dinamic, creativ si inovator. Nu trebuie sa ai mereu dreptate, astfel incat cele mai bune lucruri sa se intample. Alege-ti cu atentie luptele si evita conflictele "de dragul artei". Totusi, daca problema este indeajuns de importanta, incat sa alimenteze un conflict, asigura-te ca o rezolvi din timp. Daca problemele, circumstantele si situatiile sunt indeajuns de importante, oamenii vor face tot posibilul sa deschida liniile de comunicare si sa renunte la orgoliile prostesti.
3. Transforma respectul intr-o prioritate: Dezacordul si lipsa de respect reprezinta doua lucruri diferite. Respectul este energia relatiilor umane de exceptie. Este fundatia care sustine performanta.
4. Defineste comportamentul acceptabil: Stii ce se spune despre presupunere... Definirea comportamentului acceptabil reprezinta un pas pozitiv in vederea evitarii conflictelor inutile. Infiintarea unui anumit cadru decizional, folosirea autoritatii, incurajarea practicilor etice, team building-ul, dezvoltarea leadership-ului si managementul talentelor vor determina evitarea si prevenirea unor asemenea dispute.
5. Prevenirea conflictelor: Poti rezolva probleme doar daca iti doresti cu adevarat. Secretul solutionarii unor conflicte consta in prevenirea escaladarii acestora. Daca o disputa explodeaza, o sa minimizezi consecintele, printr-o actiune "in forta".
6. Intelege factorul WIIFM (What's In It For Me): Trebuie sa intelegi care sunt interesele celorlalte persoane. Pentru a evita conflictele, ajuta-i pe cei din jur sa-si indeplineasca obiectivele.
7. Conflictul ca oportunitate: In spatele fiecarui conflict, se ascunde oportunitatea de nebanuit a invatarii. Acolo unde exista dezacord, exista si potential de crestere. Daca esti un manager care nu stie sa gestioneze starile conflictuale de la locul de munca, vei pierde numeroase "trenuri", care te-ar fi putut duce spre succes.
8. Claritatea scopului: Ceilalti trebuie sa stie ca iti pasa de ei. Daca lucrurile degenereaza si unii pun orgoliile inaintea intereselor companiei, vei fi nevoit sa iei masuri imediate, poate chiar dure. Acestea vor fi insa justificate.
Oamenii conteaza. Fara oameni, companiile sunt egale cu zero. Un manager exista datorita companiei sale; de asemenea, el devine lider doar dupa ce primeste girul angajatilor, echipei sale. In calitate de lider, ai doar doua optiuni, atunci cand vine vorba de oameni: serveste-i si ajuta-i. Uneori, aceste misiuni presupun munca intr-un mediu delicat. Daca nu poti face fata "furtunii", ar fi mai bine sa te retragi, lasand locul altcuiva.