Vesti bune pentru firme: Program-pilot de facturare electronica derulat de Ministerul Finantelor
e-facturafactura electronicadigitalizare romania
Administratia din Romania continua sa se modernizeze, sa se digitalizeze, usurand, astfel, si munca functionarilor si pe cea a administratorilor de firme si a contabililor. In fruntea listei, este relatia pe care fiecare companie sau IMM o are cu Fiscul.
Politica fiscala a
Ministerului Finantelor vizeaza recuperarea contractiei economice din 2020, realizarea graduala a consolidarii fiscale si sustinerea unei cresteri economice sustenabile, cu luarea in considerare a impactului si dinamicii tehnologiilor digitale asupra schimbarii paradigmei modelelor de crestere economica.
Proiectul E-factura - sistem obligatoriu de facturare electronica a fost inceput, in martie 2020, de catre Ministerul Finantelor si Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in vederea eficientizarii colectarii impozitelor si taxelor, vizand imbunatatirea si consolidarea gradului de colectare a TVA si prevenirea/combaterea evaziunii fiscale.
Decizia de dezvoltare a proiectului de facturare electronica in Romania a fost luata dupa analizarea modului in care Italia a aplicat facturarea electronica generalizata atat pe relatia Business to Government (B2G), cat si pe relatia Business to Business (B2B) si presupune etape de proces care sa permita comensurarea efectelor asupra mediului economic si gestionarea eficienta a datelor receptionate.
Romania a adoptat Legea nr. 199/2020 privind facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice, lege care a transpus in legislatia nationala Directiva 2014/55/EU privind facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice.
Astfel, incepand din septembrie 2021, Ministerul Finantelor, prin Centrul National pentru Informatii Financiare, va implementa, in cadrul unui program pilot, un sistem de facturare electronica, menita sa permita incarcarea, stocarea si descarcarea facturilor emise de agentii economici in relatie cu institutiile publice, pentru operationalizarea cadrului normativ prevazut de Directiva 2014/55/UE privind facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice.
Programul pilot de implementare a unui sistem de facturare electronica pe relatia Business to Goverment (B2G) va pune bazele extinderii platformei pentru dezvoltari ulterioare si va asigura know-how-ul necesar dezvoltarii sistemului generalizat de facturare electronica pe relatia Business to Business (B2B).
Frauda poate fi combatuta prin digitalizare
Potrivit Ministerului Finantelor, digitalizarea este un fenomen vizibil cu puternice implicatii in domeniul economic, cu o evolutie extrem de rapida ce creeaza oportunitati pentru mediul de afaceri in relatiile comerciale si genereaza cresterea conectarii si interactiunii cu institutiile publice.
De aceea este necesara redefinirea proceselor si folosirea tehnologiei cu luarea in considerare a principalilor factori determinanti, precum transmiterea, receptionarea si analizarea in timp real a datelor, procesarea unor volume mari de date, crearea de servicii in spatiul public care sa aduca plus valoare in activitatea mediului de afaceri.
In UE, combaterea fraudei si evaziunii fiscale este un obiectiv prioritar, iar atingerea acestuia este urmarita la nivel comunitar, prin adoptarea de masuri comune, aplicabile tuturor statelor membre, si la nivel national, fiecarui stat membru revenindu-i obligatia de a lua masuri in vederea intaririi capacitatii administrative si a cresterii gradului de colectare a impozitelor si taxelor.