Un roman a sunat de 22.456 de ori la 112, in numai sase luni. De zece ori mai multi adulti suna abuziv la 112 decat copiii
apelare abuziva 112serviciul 112statistica 112sts 112
Apelarea corespunzatoare a numarului de telefon destinat urgentelor este un element de civilizatie, insa, si la acest capitol, stam prost. In prima jumatate din 2021, un asa-zis adult din Olt a sunat la 112 de 22.456 de ori (!), folosind doua cartele SIM prepay. Apelurile efectuate de acesta reprezinta peste 20% din numarul total al apelurilor din judet. Ingrijorator este ca sunt de zece ori mai multi adulti care suna abuziv la 112 decat copii.
Serviciului de Telecomunicatii Speciale a publicat situatia apelarii numarului de urgenta 112 in primele sase luni din 2021. Numarul de urgenta a fost apelat de 4.896.261 de ori, dintre care 57,86% au reprezentat urgente (2.376.367), iar 42,14% non-urgente (2.063.122).
Din totalul apelurilor non-urgente, 231.919 (11,24%) au fost apeluri abuzive. Sunt situatiile in care, chiar daca nu au o urgenta reala, persoanele suna la 112 pentru a glumi, pentru a aduce injurii operatorilor sau apeleaza numarul de urgenta fara a spune nimic.
In comparatie cu prima jumatate din 2020, apelurile abuzive sunt in usoara scadere. In aceeasi perioada de timp a anului trecut, s-au inregistrat peste 311.000 de apeluri abuzive, reprezentand 13,96% din numarul apelurilor non-urgente.
Potrivit STS, cetatenii inteleg importanta apelarii responsabile a serviciului de urgenta, insa exista inca un numar mare de adulti care suna abuziv la 112, in timp ce alte persoane au, cu adevarat, nevoie de interventia echipajelor de salvare.
STS la reaminteste cetatenilor sa sune la 112 doar cand au cu adevarat o urgenta, cand sunt in pericol viata, proprietatea sau mediul.
Apelarea abuziva a Serviciului de urgenta 112 se pedepseste cu amenda pana la 2.000 de lei, iar, daca echipajele de interventie se deplaseaza in teren si constata ca a fost o alertare falsa, amenda poate ajunge la 4.000 de lei. Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de catre Ministerul Afacerilor Interne.
Sfaturi legate de 112:
1. Sunati la 112 doar cand aveti o urgenta sau daca cineva se afla intr-o situatie de urgenta. O situatie de urgenta cea in care este necesara interventia imediata a agentiilor specializate - Ambulanta, Politie, Pompieri, Jandamerie - atunci cand viata, proprietatea sau mediul sunt puse in pericol (incendii, accidente cu victime, persoane inconstiente, probleme medicale grave, agresiuni si alte infractiuni, inundatii, tentative de suicid, talharii etc).
2. Blocati telefonul pentru a evita apelarea accidentala (daca ati sunat din greseala la 112, ramaneti pe fir si informati operatorul ca ati apelat dintr-o eroare).
3. Cooperati cu operatorul 112, cand apelati serviciul de urgenta. Raspundeti cat mai corect la intrebarile pe care acesta vi le adreseaza, spuneti adresa cat mai exacta a evenimentului si oferiti toate detaliile despre ce s-a intamplat. Intrebarile pe care vi le adreseaza operatorul 112 sunt clare si concise si au ca scop acordarea ajutorului in cel mai scurt timp posibil. Cu cat sunt mai detaliate si corecte informatiile pe care le furnizati, cu atat mai repede vor putea ajunge echipajele la dumneavoastra.
4. Nu sunati la 112 pentru probleme non-urgente! Apeluri non-urgente reprezinta acele situatii in care nu este nevoie de interventia imediata a echipajelor Ambulantei, Politiei, Pompierilor sau ale Jandarmeriei. Apelarea nejustificata a numarului 112 poate costa viata unei persoane aflate in pericol. In timp ce operatorul se ocupa de un apel non-urgent, pe linie poate astepta o persoana care are intr-adevar nevoie de ajutor!
5. Nu apelati numarul de urgenta pentru a face glume, farse, pentru a adresa injurii operatorilor, pentru a solicita diverse informatii care nu fac obiectul unei interventii de urgenta (starea vremii, mersul trenurilor, ora exacta, date de contact ale autoritatilor etc.)
Foto: STS