TOP 8: Gigantii IT care au inceput sa intre la apa
topgadgetconsumacersonyapple
A devenit un obicei in universul produselor electronice de consum - producatorii se extind, devin lideri ai industriei si apoi sunt inghititi de concurenta, pe masura ce gadgeturile scumpe devin accesibile pentru tot mai multi utilizatori. Bazandu-se pe ultimele rapoarte financiare, 247wallst.com a analizat 8 branduri aflate in situatia de a pierde bani buni.
Un studiu asupra celor mai mari pierzatori din industrie ne arata cat de putin le pasa consumatorilor de succesul din trecut al brandului respectiv. Candva, urmatoarele companii erau rasfatatele industriei high-tech; astazi, utilizatorii nici macar nu mai tin minte cum le "cheama".
Companii precum Nintendo, Research In Motion, Sony si Nokia dominau candva pietele de electronice. Mai mult, nu aveau vreo concurenta serioasa. Gigantii isi permiteau sa lanseze produse revolutionare, precum Nintendo Wii, BlackBerry si Sony Walkman.
Dar aceste companii nu au reusit sa tina pasul cu noile tehnologii sau pur si simplu nu au reusit sa faca fata marketingului de gherila. Sharp a pierdut bani din cauza Samsungului. Pe de alta parte, Nokia, care se pricepe cel mai bine sa vanda telefoane ieftine, pierde capital din cauza rivalilor de la Apple, Samsung sau HTC.
RIM
Research In Motion (RIM) ar putea avea parte de urarea raposatului, si anume REST IN PEACE!. Candva, domina piata smartphone-urilor. Telefoanele BlackBerry incapeau in oricare poseta sau buzunar. Popularitatea RIM a inceput insa sa scada si compania sa piarda bani. In al patrulea trimestru fiscal din 2011, RIM a pierdut 125 milioane dolari. Veniturile sale au scazut cu 24%, fata de anul anterior. Potrivit Comscore, cota de piata a RIM pe piata americana de smartphone-uri a scazut de la 16% in decembrie 2011 la 12,3% in martie 2012. Intre timp, cota de piata a smartphone-urilor cu sistem de operare Android de la Google a crescut de la 47,3% la 51%. Setul de 10 noi telefoane BlackBerry, care vor fi lansate la finele acestui an, ar putea reprezenta ultima sansa de salvare pentru Research In Motion.
Sharp
Sharp a inregistrat o pierdere anuala record, de 4,67 miliarde dolari. Compania a anuntat ca va pierde bani si in actualul an fiscal. Declinul se datoreaza preturilor in scadere si cererii reduse pentru televizoare LCD. Japonezii se chinuie sa faca fata producatorilor sud-coreeni. In plus, Sharp a cheltuit 1,5 miliarde dolari, reprezentand costuri de restructurare. In martie, Sharp a vandut 46% din cea mai mare fabrica a sa companiei rivale Hon Hai, pentru a compensa pierderile diviziei producatoare de televizoare.
EA
Electronic Arts a pierdut in al treilea trimestru fiscal incheiat la 31 decembrie 2011 circa 205 milioane de dolari, chiar daca a inregistrat venituri de 1,06 miliarde de dolari. Doua din jocurile sale - FIFA 12 si Battlefield 3 - s-au vandut in peste 10 milioane de copii fiecare. Madden 12 s-a vandut in 5 milioane de exemplare. Multi experti IT spun ca lansarea Sims Social - care s-a dorit a fi un rival pentru produsele Zynga - nu a fost de bun augur. EA a cheltuit milioane de dolari pentru a cuceri retelele sociale. Dar nu a reusit.
Sony
In urma cu doar cativa ani, Sony era lider mondial pe segmentul de produse electronice. In noiembrie 2011, compania si-a redus estimarile privind vanzarile de televizoare, camere video si dvd playere. Situatia financiara a Sony s-a degradat, incepand cu acea perioada. In aprilie 2012, Sony si-a redus pentru a patra oara intr-un an estimarile financiare, avertizand ca ar putea pierde 6,4 miliarde de dolari in anul fiscal curent. Sony a pierdut teren pe segmentul de televizoare in fata Samsungului. De asemenea, piata de console nu mai reprezinta un avantaj pentru Sony.
Nintendo
Nintendo a fost cel mai mare producator de console video din lume, gratie modelului Wii. Pentru a rivaliza cu Nintendo, Microsoft si Sony au redus preturile la consolele Xbox 360, respectiv PS3. Nintendo a fost nevoit sa ieftineasca Wii si consola portabila DS. In aprilie 2012, compania a anuntat ca a inregistrat o pierdere de 461,2 milioane de dolari in anul fiscal 2011. Toate cele trei companii se confrunta cu o piata tot mai agila a jocurilor pentru smartphone-urilor, care vine puternic din urma.
Nokia
Nokia a fost cel mai mare producator de telefoane mobile din lume, dar a lasat locul Samsungului, in primul trimestru din acest an. Mai supravietuieste datorita vanzarilor de telefoane ieftine, pentru cei cu buzunare modeste. Cand vine vorba de smartphone-uri insa, Nokia trebuie sa recupereze teren in fata Apple si Samsung. In aprilie 2012, compania a anuntat o pierdere trimestriala de 1,2 miliarde de dolari, invocand "provocarile concurentiale majore". Intr-o tentativa de revenire spectaculoasa, Nokia a incheiat un joint venture cu Microsoft pentru a distribui smartphone-uri dotate cu sistem de operare Windows Phone.
Barnes & Noble
Barnes & Noble a investit resurse considerabile in noul sau e-book reader Nook. Totusi, concurenta "sangeroasa" de pe piata tabletelor si e-readerelor a intimidat vanzarile B & N. In cele 39 de saptamani fiscale care au precedat data de 28 ianuarie 2012, Barnes & Nobles a pierdut 11 milioane de dolari.
Acer
Acer vrea sa vanda laptopuri ieftine, fiabile si economice. In ultimii doi ani, vanzarile de laptopuri au fost compromise de piata de tablete si smartphone-uri. Scaderea preturilor nu mai stimuleaza cererea. Compania a pierdut in 2011 circa 212 milioane de dolari. In prezent, Acer se concentreaza pe productia de Ultrabook-uri. Presedintele la nivel global al Acer, Jianren Weng, estimeaza ca preturile Ultrabook-urilor vor fi reduse la 499 dolari, pentru a putea rivaliza cu tableta iPad de la Apple. Va fi de ajuns?