Syscom Digital: In privinta aplicatiilor, Romania este la inceput de drum
syscom digitalaplicatiianalizafrantaandroidbilete
In tara noastra sunt descarcate in medie 4 - 5 aplicatii pe un dispozitiv mobil. Germania, Marea Britanie, Franta, Italia si Spania sunt in topul tarilor europene cu cel mai ridicat grad de utilizare a aplicatiilor pe platformele mobile. Comparativ, americanii au in medie 23 de aplicatii mobile instalate pe telefoanele inteligente, in timp ce japonezii ocupa primul loc in topul international cu o medie de 45 de aplicatii.
Specialistii internationali preconizeaza ca pana in 2015 vor fi descarcate, pe tot globul, aproape 100 de miliarde de aplicatii mobile, iar piata globala va ajunge la 25 de miliarde $.
"In privinta aplicatiilor, Romania este la inceput de drum, atat in ceea ce priveste consumul de aplicatii, cat si in ceea ce priveste dezvoltarea de aplicatii pentru end-useri si marketeri. Aplicatiile mobile dezvoltate pentru piata romaneasca genereaza vanzari absolut marginale, peste 90% dintre utilizatori preferand sa descarce doar aplicatii gratuite", subliniaza Maia Novolan, director general Syscom Digital, agentie de marketing mobil si interactiv care utilizeaza aplicatii mobile de ultima generatie in campanii de comunicare.
La nivel global se asteapta ca aplicatiile mobile sa genereze venituri semnificative; utilizatorii ar putea cheltui, pana la sfarsitul acestui an, 16 miliarde $ pentru aplicatii folosite pe platforme mobile. Potrivit comunicatului de presa remis
manager.ro, circa 2.000 de aplicatii sunt introduse in ecosistemul smartphone-urilor in fiecare zi, iar in prezent numarul total a ajuns la circa un milion de aplicatii in platformele Apple, Android, BlackBerry si Windows.
Avem si vom avea multe aplicatii, insa NU avem consumatori
In Appstore gasim la ora actuala peste 400 de aplicatii romanesti si un numar aproape similar de aplicatii il gasim si pe piata dedicata platformelor Android. Numarul acestora creste de la zi la zi si se estimeaza ca pana la sfarsitul anului vor fi de cinci ori mai multe decat in prezent. Daca la partea de dezvoltare Romania a reusit intotdeauna sa recupereze din startul intarziat, in privinta consumului lucrurile stau altfel. "Avem si vom avea multe aplicatii, insa nu avem consumatori", se arata in analiza. Piata trebuie educata, consumatorii trebuie adaptati la tehnologie si toate acestea necesita timp.
Totodata, aplicatiile vor accelera si vanzarile de publicitate mobila. Strategiile de monetizare de tipul "free to download", precum publicitatea sau achizitionarea "in-app", vor fi tot mai vizibile in campaniile internationale si vor fi promovate probabil din 2012 si de catre furnizorii romani, estimeaza Maia Novolan. Companiile multinationale si-au marit in ultimii doi ani bugetele de marketing alocate canalelor mobile si experimenteaza aplicatii de ultima ora, pentru a concretiza rapid oportunitati imediate de marketing si pe termen mediu de vanzari. Se estimeaza ca in acest an cheltuielile globale pe publicitate mobila vor ajunge la 7,5 miliarde $.
Printre cele mai descarcate aplicatii mobile la nivel global (conform Distimo, companie specializata pe monitorizarea aplicatiilor mobile) se numara jocul Angry Birds, Facebook si Skype pentru platformele mobile, Google Maps sau alte aplicatii bazate pe Google Maps, iBooks etc.
Retelele de socializare, cele mai folosite aplicatii mobile in tara noastra
Retelele de socializare sunt cele mai utilizate aplicatii mobile in Romania. Urmeaza aplicatiile utilitare si de informare si cele pentru jocuri si divertisment, fiind dificil sa spunem care dintre cele doua categorii urmeaza imediat pe podium si care ramane pe locul trei. "Cele mai descarcate aplicatii sunt evident jocurile. De altfel, acestea sunt si cele care populeaza in cea mai mare proportie platformele mobile. In privinta altor tipuri de aplicatii, de regula acestea sunt doar o alta forma cu acelasi continut, practic o replica simplificata a website-ului clasic. Ca de fiecare data, brandurile mari vor fi cele care, prin intermediul agentiilor si furnizorilor de tehnologie, vor fi conectate la ultimele dezvoltari in materie si vor iesi din rand, castigand admiratia si loialitatea consumatorilor prin aplicatii inovative, demarand procesul de educare a consumului de aplicatii", considera Maia Novolan.
Una dintre cele mai importante firme de consultanta si cercetare IT din lume, Gartner Inc., a publicat recent un studiu despre tendintele pe piata globala de aplicatii mobile in 2012.
Dintre acestea, cea mai vizibila si printre utilizatorii romani este conectarea la retelele sociale optimizate pentru platformele mobile, care reprezinta la ora actuala categoria de aplicatii mobile cu cea mai rapida crestere printre consumatori.
Platformele sociale atrag un trafic urias, depozitand mesaje, e-mail-uri, clipuri video, fotografii, jocuri si multe alte elemente de comunicare, in cantitati impresionante. Reprezentantii Gartner arata ca procesul de adoptare a retelelor sociale in mainstream face progrese, iar site-urile globale de socializare vor fi tot mai orientate catre livrarea de servicii in parteneriat cu terte parti, putand deveni furnizori de baze de date si informatii despre utilizatori, care sa fie folosite mai departe de marketeri in personalizarea si targetarea mesajelor comerciale.
"Inca de anul trecut, de cand am lansat prima aplicatie Facebook din Romania care permite inscrierea de coduri in campanii promotionale, erau activi peste 2,5 milioane de utilizatori ai retelei", specifica Maia Novolan.
Astazi Facebook are peste 4,7 milioane de useri in Romania, iar in ultimul an numarul celor care intra in retea de pe platformele mobile s-a dublat, conform operatorilor de telefonie mobila.
O alta tendinta mentionata de Gartner este extinderea aplicatiilor pentru comertul mobil. Reprezentantii companiei se asteapta ca in urmatoarele 24 de luni sa fie puse in aplicare functii mobile unice, precum posibilitatea utilizatorului de a adauga produse in caruciorul electronic prin simpla lor fotografiere in magazinul fizic.
"In Romania comertul mobil evolueaza cu pasi mici, iar in prezent este mai degraba o extensie a comertului online. In privinta comertului electronic, cresterea va fi mentinuta, insa nu spectaculoasa. Pentru romani, mersul traditional la cumparaturi ramane important, reprezentand inclusiv o modalitate de a-si petrece timpul liber. De aceea nu putem vorbi deocamdata de comert electronic in adevaratul sens al cuvantului, putem vorbi mai degraba de vanzari electronice. Pe termen lung insa, magazinele virtuale vor avea mult de castigat din prezenta acestora in social media. Totusi va trece mult timp pana cand magazinele virtuale mobile romanesti vor integra instrumente de recunoastere a imaginilor si vor facilita cumpararea doar printr-un click pe imagine", considera reprezentanta Syscom Digital.
In Romania peste 37% din populatia online face comert electronic. Comparativ, in Marea Britanie, Danemarca si Germania, procentul trece de 70%.
Alte tendinte fac referire la aplicatii mobile care, in baza unei cautari preponderent vizuale, permit utilizatorilor sa actioneze instant: sa dea un telefon pentru a face o rezervare, sa cumpere un bilet, sa plaseze o comanda etc.
Agentiile specializate NU investesc in cele mai noi aplicatii
In Romania, aria de propagare a inovatiei mobile la nivelul consumatorului este insa redusa, motiv pentru care agentiile specializate nu investesc in cele mai avansate aplicatii. Spre exemplu, sunt foarte putini utilizatori romani (sub 0,5%) care au vizualizat reclame pe telefonul mobil si care finalizeaza actiunea ajungand la achizitionarea unui produs sau serviciu.
Sunt inca putini cei care folosesc telefonul mobil ca pe o platforma multimedia pentru a face achizitii, pentru a comunica in social media, pentru a vizualiza continut, pentru a interactiona cu brandurile prin intermediul unei aplicatii etc.
"Este evident ca advertiserii mobili din Romania nu au ajuns in faza in care sa implementeze la scara mare locala orice inovatie lansata la nivel global. S-au depasit insa etapele de inceput in privinta catorva elemente esentiale pe viitor: versiuni mobile ale paginilor web, aplicatii interactive pe Facebook, comunicarea personalizata bidirectionala prin SMS, aplicatii de brand pentru device-urile mobile. Totodata s-au facut primii pasi in directia publicitatii mobile de tip « rich-media », a QR codurilor si a aplicatiilor de tip «realitate augmentata» (AR)", concluzioneaza Maia Novolan.