Suntem codasi la digitalizarea firmelor. Investitiile sunt la cele mai scazute niveluri din UE
digitalizare romaniadigitalizare firmeinvestitii it romania
In Planul National de Redresare si Rezilienta al Romaniei, sunt alocati 500 de milioane de euro pentru digitalizare, banii urmand sa fie acordati sub forma de granturi firmelor mici si mijlocii din domemeniul IT si non-IT. Apelurile de proiecte se vor deschide din anul 2022 si sunt mai mult decat bineveniti avamd in vedere ca firmele din tara noastra sunt codase in ceea ce priveste digitalizarea.
In 2020, indicele de intensitate
digitala (DII) calculat de Eurostat a inregistrat o imbunatatire pe ansamblul Uniunii Europene fata de anul 2018, dar, in Bulgaria si Romania, majoritatea firmelor au un nivel scazut al DII, adica au investitii mici in tehnologiile digitale.
DII masoara utilizarea diferitelor tehnologii digitale la nivel de companie. Punctajul este cuprins intre 0 si 12, si este determinat de cat de multe dintre cele 12 tehnologii digitale luate in calcul sunt folosite de o companie.
Potrivit Eurostat, Finlanda, Danemarca si Belgia sunt statele UE care au cea mai ridicata proportie de firme digitalizate, celelalte tari avand cel mult 2% din companii cu un nivel extrem de ridicat al DII.
In Bulgaria (66%), Romania (66%), Grecia (60%), Letonia (57%) si Ungaria (53%), majoritatea firmelor au un nivel scazut al investitiilor in tehnologiile digitale.
Digitalizarea imbunatateste soliditatea unei companii
Pandemia de COVID-19 a aratat ca digitalizarea este un instrument extrem de important pentru imbunatatirea rezistentei companiilor.
Anul trecut, numai 1% dintre firmele din UE care aveau minimum zece angajati ajunsesera la un nivel extrem de ridicat al intensitatii digitale, iar 14% atinsesera un nivel ridicat. Majoritatea companiilor au inregistrat un nivel scazut (46%) sau foarte scazut (39%).
Conform Eurostat, 9% dintre marile companii au un nivel extrem de ridicat al DII si 42% un nivel ridicat, dar numai 2% dintre IMM-uri se pot lauda cu un nivel extrem de ridicat al intensitatii digitale, iar 25% cu un nivel ridicat.
De asemenea, numai 0,4% dintre firmele de dimensiuni mici aveau un nivel extrem de ridicat al intensitatii digitale si 12% un nivel ridicat.
In acelasi timp, 47% dintre firmele de marime medie si 46% dintre cele mici inregistreaza un nivel scazut al intensitatii digitale.
Obiectivul UE este ca, pana in 2030, cel putin 90% dintre IMM-uri sa ajunga la un nivel de baza al intensitatii digitale.