Starea de urgenta creste consumul de date
trafic datetrafic internet pandemieconsum date telemuncacrestere consum date
La solicitarea ANCOM, cei mai importanti furnizori au transmis cresterile traficului de date inregistrate in saptamana 6-12 aprilie 2020, luand ca perioada de referinta (stare de normalitate) ultima saptamana a lunii februarie, in care s-a confirmat in Romania primul caz de COVID-19 (25 februarie 2020).
Conform informatiilor transmise de furnizori catre ANCOM, se poate estima ca traficul de date realizat in retelele mobile a crescut, in ultima perioada, cu circa 4%.
In acelasi timp, in retelele fixe, cresterea este de 28%, incadrandu-se in media inregistrata la nivel global, unde s-au observat cresteri de 25-30% ale traficului de internet, in prima luna de pandemie COVID-19.
De asemenea, estimarile arata ca traficul de voce a crescut cu aproximativ 10%, in retelele mobile, respectiv cu 6%, in retelele fixe.
In plus, se constata modificarea orei de varf pentru traficul de apeluri realizat in zilele lucratoare, de la orele de seara la cele din mijlocul zilei (orele 11-12).
De altfel, cu exceptia traficului de date realizat in retelele mobile, toate celelalte categorii de trafic analizate inregistreaza cresteri mai mari decat cele din ultimele semestre.
Codec-uri mai bune si protocoale de criptare mai eficiente
Pe fondul modificarii cererii de consum din partea utilizatorilor, operatorii de retele si furnizorii de continut online au luat masuri pentru gestionarea cat mai eficienta a traficului, variind de la codec-uri mai bune si protocoale de criptare mai eficiente, la diverse reguli pentru o mai buna gestionare a traficului, in special a varfurilor de trafic.
La nivel european, furnizori importanti de fluxuri video au redus calitatea transmisiei video pentru evitarea congestionarii retelelor si mentinerea experientei de utilizare a serviciilor pentru utilizatori.
In Romania, pentru a asigura continuitatea furnizarii serviciilor in cazul cresterii traficului de date, furnizorii au luat masuri pentru a monitoriza mai eficient capacitatea disponibila a retelei si a interveni unde este necesar, pentru a moderniza echipamentele de retea si a simplifica si eficientiza procesul de achizitii, dar si unele masuri privindoptimizarea utilizarii resurselor tehnice. in prezent, retelele din Romania pot sustine si gestiona eficient cresterea cererii, astfel incat utilizatorii sa se bucure in continuare de conectivitate in parametri buni.
ANCOM va monitoriza constant situatia si masurile luate de furnizori pentru a asigura functionarea corespunzatoare a retelelor si serviciilor publice de comunicatii electronice, gradul de incarcare a retelelor si eventualele congestii.
"Cresterea traficului de voce si de date vine in contextul implementarii tot mai intense a muncii la distanta, a mutarii cursurilor scolare si universitare in mediul online si a cresterii semnificative a componentei de divertisment online, pe fondul masurilor de distantare sociala sau autoizolare, ceea ce a condus la modificarea comportamentului de consum.
Astfel, romanii care stau acasa au inceput sa utilizeze pentru voce sau date pe dispozitivele mobile mai degraba conexiunea Wi-Fi a routerului de acasa, decat internetul mobil, fapt care explica o crestere mai pronuntata a traficului de date in retelele fixe si o aplatizare a cresterii internetului mobil.
Dupa o crestere abrupta a traficului de internet, in luna martie, in prezent, observam o stabilizare a cresterii, la niveluri relativ ridicate, pe care retelele din Romania, cu o mare componenta de fibra optica, le pot sustine si gestiona, mult mai bine decat retelele din multe alte state mai dezvoltate la alte capitole decat noi, dar avand inca o mare componenta de cupru in retelele telecom nationale", a declarat Eduard Lovin, vicepresedintele ANCOM.