Si companiile mici sunt tinta atacurilor cibernetice, mai ales in perioada actuala. Iata cum se pot proteja
atac cibernetichackeri
Traim perioade dificile in ceea ce priveste securitatea cibernetica. Urgentele si crizele globale sau regionale au ramificatii si in domeniul digital, iar riscul este ridicat atat pentru agentiile guvernamentale si corporatiile multinationale, cat si pentru cele mai vulnerabile categorii - intreprinderile mici si mijlocii (IMM-urile).
Acestea sunt punctul de atac favorit al criminalitatii cibernetice, fiindca au mai multe active si bani decat consumatorii casnici, si o protectie cibernetica mai putin sofisticata decat organizatiile mari. Dar chiar daca nu au expertiza tehnologica si resursele companiilor mari, si companiile mici pot sa faca fata atacurilor cibernetice. Pe langa o solutie eficienta de securitate care este obligatorie, acestea pot implementa cativa pasi simpli pentru a se proteja la un nivel inalt.
Multi antreprenori si manageri ai unor afaceri mici cred ca sunt in siguranta si ca nu risca niciun atac cibernetic fiindca acestea nu ii vizeaza. Si asta pentru ca in media sunt prezentate doar incalcari de securitate majore. Insa realitatea este ca astazi nicio companie nu este prea mica pentru a nu fi tinta unor infractori, iar aceasta poate chiar sa ajunga dauna colaterala in atacurile ce vizeaza alte tinte majore. Cert este ca antreprenorii se confrunta astazi cu amenintari ce pana de curand nu faceau parte din lista de riscuri probabile sau posibile.
Perioadele de conflict aduc o noua gama de provocari pentru afaceri, mai ales in ceea ce priveste securitatea digitala. De exemplu, pandemia de COVID-19 ce a provocat o vulnerabilitate colectiva din cauza migrarii catre munca la distanta intr-un timp foarte scurt, a pus la incercare rezistenta teoretica la atacuri a multor companii, si a creat un mediu propice pentru criminalitatea informatica.
Totodata, conform specialistilor in securitatea cibernetica, razboiul actual din Ucraina ar putea duce la un pericol global, existand riscul unor efecte cibernetice majore care ar putea perturba operatiunile organizatiilor din lume si, in unele situatii, ar putea declansa un efect de criza in cascada.
Astfel, pentru a se proteja eficient, orice companie, indiferent de dimensiune, trebuie sa isi evalueze in mod regulat capacitatile de raspuns la incidente cibernetice, mai ales in perioadele de risc crescut cum sunt cele pe care le traim in prezent. Costul mediu al unei brese de date provocata de atacuri malware este in crestere, iar acesta implica cheltuieli tehnice, legale si de reglementare, o suma ce in final poate fi mult mai mare decat investitia pe care companiile ar putea sa o faca pentru a evita de la bun inceput astfel de incidente. Companiilor mici le poate fi foarte dificil sa se apere impotriva infractorilor cibernetici sau sa se recupereze in urma unui incident informatic cauzat de un atac, fiindca nu au resursele organizatiilor mai mari. Insa vestea buna este ca exista cativa pasi simpli pe care companiile mici ii pot urma imediat pentru a-si proteja datele si pe cele ale angaja?ilor lor.
Scurt ghid de pregatire pentru un posibil atac
1. Faceti un inventar pentru a evalua riscul: Alcatuiti o lista cu toate echipamentele hardware: PC-uri, laptopuri, telefoane mobile, routere si imprimante. Includeti ?i serviciile digitale, software-ul, conturile bancare si serviciile cloud precum Google Docs si iCloud. Cu acest inventar se poate identifica usor unde ?i ce ar putea merge prost.
2. Definiti politicile de securitate: Asigurati-va ca angajatii dvs. au fost informati si sunt constienti de importanta protocoalelor de securitate (spre exemplu de ce numai personalul autorizat poate intra in birouri sau de ce nu ar trebui sa foloseasca laptopuri personale sau alte dispozitive pentru a accesa datele de lucru). Daca lucreaza de la distanta, trebuie s? fie instruiti cu privire la riscurile conectarii la hotspot-uri Wi-Fi publice.
3. Configurati protocoale si permisiuni de securitate: implementati protocoale IT. Setati un nume de utilizator si o parola sau o fraza de acces unica pentru fiecare angajat care acceseaza laptopul si intranetul companiei. Stabiliti procedurile pe care ar trebui sa le urmeze in cazul in care intampina orice fel de problema sau incident de securitate.
4. Folositi solutii de securitate pentru a proteja angajatii de atacuri malware. Luati in calcul si folosirea criptarii pentru a preveni accesarea si citirea datelor de catre un atacator si autentificarea cu doi factori pentru a oferi un strat suplimentar de protectie peste cel asociat parolelor.
5. Testati politicile de securitate: pentru a asigura eficienta acestui sistem, verificati ca toate etapele anterioare au fost implementate corespunzator si ca toate componentele ofera un raspuns prompt in caz de atac. Extrem de important este ca totii angajatii sa foloseasca parole puternice si unice.
6. Faceti training-uri angajatilor: cresterea gradului de constientizare a angajatilor despre securitatea cibernetica este un efort pe termen lung. Chiar si cei mai precauti dintre ei pot cadea victime unor e-mailuri de phishing. O strategie de securitate eficienta depinde de capacitatea dvs. de conducere, informare si educare a echipei.
7. Efectuati testari regulate: este foarte important sa va reevaluati procesele cel putin o data pe an sau chiar si mai des in perioadele de criza. Asigurati-va ca angajatii dvs. respecta regulile si ca tot software-ul este actualizat, pentru a fi protejat de vulnerabilit?tile cunoscute si pentru a putea controla permisiunile in orice moment (de exemplu pentru a dezactiva sau elimina conturile si accesul angajatilor care au parasit compania).
Puncte cheie pentru o rezilienta ridicata
Datele clientilor unei companii sunt valoroase atat pentru aceasta cat si pentru atacatori, fiindca infractorii le pot folosi in scopuri ilicite, le pot distribui online pentru a deteriora credibilitatea unei companii sau le pot fura pentru a santaja managerii sa plateasca o rascumparare. De asemenea, acestia pot sterge informatiile furate, fara sa aiba vreun motiv aparent pentru a face asta, ceea ce poate afecta serios business-ul.
Urmand pasii enumerati anterior, securitatea unei companii mici poate fi la un nivel inalt. Iar pentru ca amenintarile se pot manifesta in diferite marimi si forme, companiile trebuie sa seteze proceduri clare, prestabilite, de raspuns la incident. Este important de retinut ca daca parolele pe care o companie le foloseste sunt puternice iar angajatii înteleg importanta de a respecta politicile de securitate, lupta impotriva infractorilor cibernetici poate fi tinuta sub control.
ESET, un lider global pe piata de solutii de securitate cibernetica, cu peste 30 de ani de experienta si inovatie, include in portofoliu
solutii antivirus si antimalware, potrivite pentru companii de toate dimensiunile.
Pachetele sale ofera protectie multistratificata integrata, ce poate depista atacurile de tip ransomware in timp util, pentru a evita daune in randul resurselor si a reputatiei companiei dvs.
ESET PROTECT Advanced este o solutie antivirus si anti-malware destinata nevoilor IMM-urilor care ofera, prin layer-ul ESET LiveGuard Advanced protectie de tip cloud-sandbox pentru sisteme (impotriva ransomware-ului si amenintarilor de tip zero-day) dar si protectie dedicata a datelor la acces neautorizat in caz de furt sau pierdere echipamente, prin criptarea completa a hard disk-urilor (pentru datele stocate pe laptopuri). Produsul raspunde provocarii de a gestiona si proteja retelele IT business in fata amenintarilor informatice tot mai dinamice.