Romanii au prins gustul mall-urilor virtuale
comert onlinerecorduri onlinevanzari black friday
2016 va fi anul in care comertul online romanesc va depasi pragul de 6 miliarde de lei, afacerile din acest sector urmand sa se situeze la un nivel istoric, potrivit expertilor KeysFin, care au realizat o analiza privind business-ul din comertul online intre anii 2011-2016.
Potrivit datelor analizate de KeysFin, cifra de afaceri din e-commerce-ul romanesc a crescut de la 1,68 miliarde de lei, in 2011, la 5,47 miliarde, in 2015.
Cea mai semnificativa evolutie a fost marcata intre 2014 si 2015, cand business-ul a avansat cu peste doua miliarde de lei.
Cresterea afacerilor a venit pe fondul dezvoltarii spectaculoase a serviciilor de comert online, asigurate de peste 5.300 de firme, cu peste 2.600 mai multe decat acum 5 ani.
Statisticile KeysFin arata ca, pe fondul cresterii interesului romanilor pentru produsele si serviciile vandute pe internet, profitablitatea sectorului a avansat de la 47,4 milioane de lei, in 2011, la 233,7 milioane, in 2015, iar, pentru 2016, se preconizeaza o tinta de peste 300 milioane de lei.
„2016 se anunta a fi cel mai bun an din istoria business-ului online din Romania. Un argument de actualitate il reprezinta rezultatele spectaculoase din campania Black Friday 2016 care a dovedit ca online-ul romanesc a ajuns la un nivel de fenomen national. Nu neaparat reducerile, cat volumul spectaculos al vanzarilor a dovedit ca romanii sunt tot mai interesati de vanzarile din asa-numitele mall-uri virtuale”, au explicat analistii de la KeysFin.
Pentru eMag, Black Friday 2016 a adus incasari record, de 300 de milioane de lei. Intr-o singura zi, pe 18 noiembrie, compania a vandut peste 1,1 milioane de produse online.
Procesatorul de plati PayU a anuntat, in context, ca editia Black Friday de anul acesta a generat 188.000 de tranzactii online, in valoare totala de 113,3 milioane de lei, cu 67% mai mult decat anul trecut. S-a ajuns pana la 500 de tranzactii pe minut, de doua ori mai multe fata de nivelul maxim de anul trecut.
Cea mai mare tranzactie a fost de 143.000 de lei, comanda venita din Ungaria, iar valoarea medie a cosului de cumparaturi a fost de 602 lei, cu 6% peste cea din 2015.
Analiza KeysFin releva un alt aspect interesant si relevant privind dinamica pietei e-comertului romanesc. Dinamica evolutiei cifrei de afaceri lunare a sectorului arata ca sezonalitatea are un caracter important in business-ul pe internet.
Graficul KeysFin arata ca apetitul romanilor pentru cumparaturi online are legatura, in mare parte, cu evenimentele sociale de peste an.
Ziua Indragostitilor, Martisorul, 1 si 8 Martie, Black Friday si Craciunul sunt punctele de maxim interes, cand numarul utilizatorilor si volumul de afaceri ating niveluri superioare mediei lunare.
Dincolo de punctele de interes, evolutia e-commerce-ului romanesc se afla pe o panta ascendenta la nivel general, semn ca increderea romanilor in acest sector s-a intarit puternic in ultimii ani.
Dezvoltarea spectaculoasa a serviciilor de e-commerce vine si cu provocari pe masura. Dincolo de cele de infrastructura si servicii, expertii de la KeysFin remarca riscurile asociate tranzactiilor online raportate la nivelul de educatie al clientilor in acest sector.
Exista romani care mai cad victime site-urilor clonate, care, in cautarea pretului cel mai mic, ajung pe portaluri fantoma, unde informatiile de pe carduri le sunt copiate, iar banii le sunt retrasi de hackeri din conturi.
Insa, sistemul bancar s-a adaptat acestui fenomen si a dezvoltat masuri de protectie pe masura, in genul codului unic de tranzactie transmis pe SMS.
Potrivit KeysFin, la fel ca in comertul traditional, este nevoie ca si pe internet clientii sa manifeste o atentie sporita si sa isi ia toate masurile pentru securizarea tranzactiilor.
„Daca un site, de exemplu, va cere codul PIN in cazul unei tranzactii cu cardul, este bine sa stiti ca acest lucru este ilegal si ca va supuneti unui pericol.
Un serviciu legal de plata online va cere numai codul CVC, de trei cifre, de pe spatele cardului. De asemenea, este bine ca, atunci cand faceti tranzactii online, sa verificati ulterior suma extrasa din cont.
Si acestea sunt doar doua dintre lucrurile esentiale pe care ar trebui ca toti clientii sa le faca atunci cand cumpara online”, au mai declarat expertii KeysFin.