Progres si cumparaturi. Cum revolutioneaza tehnologia o placere simpla
progrescumparaturitehnologieh&mebay
Progresele tehnologice sunt pe cale sa revolutioneze una dintre cele mai simple placeri pe care si le ingaduie indeosebi persoanele de gen feminin. Si ca sa nu fie loc de interpretari, precizam de la bun inceput ca este vorba despre shopping.
Concurenta acerba din domeniul retailului obliga managerii sa fie mereu inovatori. Atunci cand aceasta preocupare se bazeaza pe tehnologiile de varf, rezultatele pot fi spectaculoase. Shoppingul high-tech cunoaste o dezvoltare tot mai accelerata, din ce in ce mai multe magazine propunand abordari neconventionale si venind in intampinarea necesitatilor cumparatorilor potentiali. Sau creind noi necesitati...
Inca din 2006, in Noua Zeelanda, Eyemagnet a creat ceea ce astazi s-ar putea numi o cabina de proba virtuala, iar marca de incaltaminte Clark’s a pus la dispozitia clientilor, in magazin, un aparat care dadea masura piciorului clientului, in sistem 3D. Astazi, cu doar sase ani mai tarziu, un sfert dintre clientii americani s-au folosit deja, la cumparaturi, de un dispozitiv numeric aflat in magazine, potrivit unui studiu publicat de Forrester Report privind digitalizarea shoppingului in buticuri. In momentul de fata exista nu numai cunoscutele, deja, borne interactive care ofera detalii despre produse, ci si facilitati care fac sa nu mai fie necesar sa te dezbraci in cabina de proba. Site-urile de vanzari online se asociaza tot mai frecvent cu marile lanturi de magazine pentru a publica oferte geolocalizate, pe baza informatiilor privind telefonul clientului potential, sau pentru a permite probarea virtuala de haine la domiciliu.
Unele magazine, cum ar fi Bridgewater Shopping din New Jersey , au instalat foarte recent un aparat capabil sa determine talia hainelor adaptate fiecarui client gratie unei scanari de 10 secunde. Inca din 2011, noteaza Relaxnews, Clinique folosea iPad de la Apple pentru a oferi clientilor sai un diagnostic de masuri personalizat. Xbox Kinect de la Microsoft este utilizat de marca Topshop la buticul sau din Moscova pentru a echipa o "oglinda" care permite suprapunerea hainelor pe care doresti sa le probezi peste cele cu care esti imbracat. Aceleasi facilitati echipeaza tot mai multe magazine Macy’s in SUA.
Unele concepte fac inutila pana si deplasarea la magazin. Ochelarii de soare se pot proba virtual pe eBay, numai in SUA pentru moment, gratie unei aplicatii informatice, iar H&M a lansat recent o campanie bazata pe un soft care permite suprapunerea, pe propria fotografie, a unor fotografii de haine si publicarea rezultatului pe Facebook. Lantul de magazine Tesco foloseste si el cocktailul de succes "media sociale si proba virtuala de haine". Lansat la 29 februarie, un astfel de concept permite vizitarea paginii Tesco pe Facebook pentru a crea un "manechin" 3D, introducand masurile proprii. Ulterior, hainele din magazinul virtual Tesco pot fi probate pe acest manechin. Astfel de cabine de proba virtuale sunt disponibile pe Internet din 2009, pe site-ul Tobi.com. La randul sau, Bananaflame.co.uk foloseste o camera web pentru probarea hainelor.
Faptul ca potentialii clienti pot fi abordati permanent prin intermediul telefonului mobil deschide noi oportunitati de promovare a vanzarilor. Clientii potentiali sunt, astfel, anuntati pe mobil despre ofertele in timp real ale unor magazine pe langa care trec – un serviciu oferit posesorilor de telefoane care il accepta, in SUA si Canada, incepand din 2011.
Noile tendinte, bazate pe aplicatii ale tehnologiei numerice in domeniul retailului, au o rata de crestere insemnata indeosebi in tarile avansate tehnologic, insa gradul de penetrare este tot mai mare si in celelalte state, mai ales in randul categoriilor sociale dinamice si educate. Criticii acestor tendinte denunta, insa, "dezumanizarea" activitatii de shopping, absenta dialogului si interrelationarii cu personalul de deservire si inlocuirea acestora cu manipularea unor masini, un proces care nu face decat sa contribuie la izolarea sociala si la alienarea oamenilor.
Intre promotori si critici, asteptand manifestarea acestor noi tendinte si pe plaiurile mioritice, sedintele sanatoase de cumparaturi sau numai de privit vitrinele, "la mall" si pe arterele comerciale, au inca zile frumoase in fata lor.