Piata unica digitala se apropie de realitate. Fara geoblocking in comertul online din Uniunea Europeana
geoblockingcomert online uereguli e-comert
Incepand din 3 decembrie 2018, consumatorii online nu vor mai fi discriminati pe motive de nationalitate sau loc de resedinta.
Regulamentul UE privind geoblocarea, intrat in vigoare, va ridica restrictiile si va facilita comertul electronic in beneficiul consumatorilor si companiilor prin normalizarea accesului la preturi, vanzari si conditii de plata.
Potrivit unor date din 2015, aproape 40% din consumatorii din UE au incredere cand cumpara bunuri sau servicii prin internet de la vanzatori dintr-o alta tara a UE, in timp ce numai 19% din consumatori efectueaza efectiv achizitii online dintr-o alta tara.
Noile norme ale UE privind comertul electronic vizeaza exploatarea acestei potentiale cereri transfrontaliere semnificative si crearea de noi oportunitati pentru companii.
Astfel, vor fi eliminate obstacolele nejustificate precum redirectionarea catre site-ul din tara consumatorului sau cerinta de a plati cu un card de debit sau de credit dintr-o anumita tara. Drept urmare, se va pune capat discriminarii online pe motive de nationalitate sau loc de resedinta.
Nu doar consumatorii vor avea de castigat, ci si companiile, printre beneficiile lor putand fi asigurarea unui acces mai bun la produsele si serviciile oferite online; crearea unui nivel sporit de certitudine si mai ales consolidarea increderii consumatorilor; reducerea costurilor de tranzactionare si sarcina administrativa. Ridicarea acestor restrictii marcheaza un pas important pentru consolidarea Pietei Unice Digitale.
Ce este geoblocarea (geoblocking)?
Este o practica discriminatorie care impiedica accesarea unui magazin online gazduit intr-un stat membru UE de catre cetatenii unui alt stat membru, in esenta ingradind accesul la anumite servicii sau produse.
Aceasta practica este posibila prin blocarea accesului la website-uri, refuzarea livrarii sau aplicarea unor preturi diferentiate in functie de nationalitate, tara de resedinta sau locatia consumatorului. Sectoarele cele mai afectate sunt electronice, electrocasnice si hardware.
Noul regulamentul a intrat in vigoare in 22 martie 2018, odata cu publicarea in Monitorul Oficial al UE si se aplica incepand cu 3 decembrie 2018.
Initiativa face parte din Strategia pentru Piata Unica Digitala si se alatura altor reusite recente, precum eliminarea taxelor de roaming si acordul privind accesarea serviciilor de continut online la nivel transfrontalier.
Impreuna cu eliminarea tarifelor de roaming si posibilitatea ca oamenii sa acceseze de oriunde din UE continutul online la care sunt abonati (portabilitatea serviciilor de continut online), aceasta este una dintre initiativele importante care transforma piata unica digitala intr-o realitate si creeaza noi drepturi digitale pentru toti europenii.