Piata mondiala de electro-IT ramane stabila, la o valoare totala de 1,01 trilioane de euro
piata electro-itifa 2019studii gfk
Piata mondiala a bunurilor de folosinta indelungata, cu exceptia celei din America de Nord, ramane stabila, la o valoare totala de 1,01 trilioane de euro, potrivit unei cercetari GfK, care se asteapta ca rata de scadere a vanzarilor in aceasta piata sa fie de 0,2% pentru intregul an 2019. Cu toate acestea, experientele devin tot mai importante ca motor de crestere a cumparaturilor intr-o piata de un trilion de euro.
Potrivit studiului GfK FutureBuy, 65% dintre respondentii cercetarii au fost de acord cu afirmatia: „Consumatorul se simte mai in control ca oricand atunci cand alege cele mai potrivite produse pentru el”.
Acelasi studiu dezvaluie ca 53% dintre consumatori apreciaza experientele mai mult decat posesia de bunuri. GfK a identificat cinci teme majore care reprezinta un numitor comun in pietele bunurilor de folosinta indelungata si care stau la baza experientelor ce influenteaza deciziile de cumparare pe aceste piete.
Cinci tendinte care influenteaza decizia de achizitie pe piata electro-IT
Performanta: Performanta se refera la experientele superioare furnizate de caracteristicile high end ale produsului. Privind exemplul smartphone-urilor, imbinarea de functii, cum ar fi dimensiuni mai mari ale display-ului (6-7 inch), camere foto (20MP+) si spatiu de stocare crescut (128GB+) atrag consumatorii. Vanzarile produselor cu o astfel de imbinare de caracteristici au reprezentat 16% din veniturile livrate de smartphone-uri sau 33 de miliarde de euro, in primele sase luni ale anului 2019, in crestere cu 3% fata de aceeasi perioada a anului 2018.
Aceste functii performante permit mesageria (75%) si captarea de fotografii si video de calitate inalta (62%). Aceste activitati sunt identificate ca o prioritate din ce in ce mai mare in analiza comportamentului de consum si satisfac nevoia oamenilor de a surprinde momente din viata lor si de a le impartasi cu alte persoane oriunde si oricand. Un alt exemplu este piata electrocasnicelor mari. Segmentul masinilor de spalat cu capacitate de incarcare de 9+ kg si peste creste cu 24% si isi revendica o pondere mai mare din cheltuielile gospodariilor pentru categoria electrocasnicelor mari.
Simplificarea: Mai mult de jumatate (52%) dintre respondentii GfK Life Study sunt de acord cu afirmatia „Sunt mereu in cautarea unor modalitati de a-mi simplifica viata”. Dispozitivele conectate sunt primul lucru care ne vine in minte, cand este vorba despre satisfacerea acestei nevoi de simplificare. Principala provocare aici este de a propune noi modalitati de utilizare relevante si accesibile si de a imbunatati interoperabilitatea intre dispozitivele inteligente.
Oferirea unor modalitati noi de utilizare pentru dispozitivele conectate si simplificarea sarcinilor cotidiene precum curatarea si spalarea se afla in topul listelor de dorinte ale consumatorilor. Vanzarile aspiratoarelor robot, un produs cheie in simplificarea activitatilor casnice, au crescut cu 18% din punct de vedere valoric din ianuarie pana in iunie 2019. Rata de crestere a vanzarile de aspiratoare robot a depasit-o pe cea a intregului segment de aspiratoarele, care a crescut cu 11% si se afla pe un trend descendent. Acelasi lucru este valabil si pentru uscatoarele de rufe, ale caror vanzari au crescut cu 13%.
Consumatorii pot elimina cu ajutorul acestuia un aparat de uz casnic prin fuzionarea a doua, eliberand spatiul din casa si scapand de sarcina de a intinde rufele la uscat.
Premiumizarea: Un numar tot mai mare de consumatori prioritizeaza experientele in raport cu detinerea de bunuri. 53% au fost de acord cu aceasta afirmatie in studiul GfK Consumer Life. Exista un grup din ce in ce mai mare de consumatori care isi reflecta identitatea prin utilizarea si detinerea acestor produse premium aspirationale, care incurajeaza atitudinea de tip "Rasfata-ma!". Notebook-urile ultra-thin si televizoarele cu tehnologie OLED sunt cateva exemple. Un alt segment "Me" care a inregistrat o crestere puternica (la aproape +100%) sunt produsele premium de ingrijire a parului, inclusiv uscatoarele, aparatele de tuns si de styling cu preturi de peste 300 de euro. O clasa mijlocie din ce in ce mai larga care traieste in economiile in curs de dezvoltare a marit numarul cumparatorilor care au adoptat de timpuriu produse cu performante avansate si care nu se mai uita atat de atent la pret.
Shopping fara granite: (29%) dintre consumatori aleg un retailer din motive de comoditate, potrivit GfK Consumers Insights Engine. Aceasta reflecta dorinta consumatorului de a avea o experienta de cumparare independenta de locatie si 24 de ore din 24, 7 zile din 7. Acestia fac achizitii de pe numeroase canale si se asteapta la o tranzitie perfecta intre ele, de la magazinul fizic la cel online, la retailul mobil - oricand si oriunde. Nu este de mirare ca un sfert din valoarea vanzarilor globale ale pietei electo-IT a fost realizata online in prima jumatate a anului. Vanzarile online au crescut cu 10%. Cu toate acestea, in ultimii patru ani, vanzarile retailerilor omnichannel au crescut cu peste 60%, in timp ce jucatorii traditionali au crescut cu 25%. Acest lucru se datoreaza faptului ca shopping-ul omnichannel ofera consumatorilor ce este mai bun din ambele lumi sidemonstreaza importanta crearii de experiente de retail fara limite.
Economiile in curs de dezvoltare: Aceste regiuni au o clasa de mijloc in crestere, ceea ce inseamna, la o scala multi-anuala, o cerere mare de bunuri de folosinta indelungata. Aceste economii tind sa aiba insa fluctuatii mari. in trecut, aceste piete erau considerate doar piete de consum, dar acum se maturizeaza. Unele dintre aceste economii si-au dezvoltat competentele tehnologice si de fabricatie, ceea ce le-a permis sa acopere cea mai mare parte a cererii interne, dar si sa exporte.
Confrom datelor GfK Point of Sales, aproximativ 50% din telefoanele inteligente produse sub branduri chineze au fost exportate in alte regiuni (Asia emergenta, Africa, Europa de Vest si Europa Centrala) in al doilea trimestru al anului 2019. Procentul a crescut de la 31%, in 2016. Desi exista diferente considerabile intre veniturile disponibile ale populatiei intre tarile dezvoltate si cele in curs de dezvoltare, studiile GfK de consumator indica faptul ca locuitorii din tarile emergente au nevoi si preferinte similare stimulate de aceleasi tendinte precum performanta, simplificarea, caracteristicile premium si posibilitatea de a face cumparaturi oricand si de oriunde.
GfK colecteaza continuu date despre vanzari in peste 70 de tari din intreaga lume pentru electronice, electrocasnice mari si mici, produse foto, telecom, IT, echipamente de birou, prin intermediul panelurilor de retail. Datele pentru America de Nord se bazeaza pe estimari. Toate cifrele presupun un curs de schimb fix in euro.