Noile reguli de eticheta tehnologica la birou
regulietichetabiroureclamatiiangajatismartphone
In prezent, angajatii par mai degraba preocupati sa comunice direct cu dispozitivele lor mobile, decat cu colegii de munca. De fapt, 4 din 10 manageri HR au primit reclamatii legate de un angajat care utilizeaza in mod nepotrivit tehnologia mobila la locul de munca, releva un studiu Intel. Cele mai comune plangeri? Telefonul a sunat in timpul intalnirii de business (60%) si un angajat si-a folosit laptopul pentru a verifica emailul sau a naviga pe internet in timpul intalnirii de business (44%). Ce inseamna acest lucru? Ar trebui sa lasam deoparte gadgeturile in timpul intalnirilor importante? NU. Trebuie doar sa stim cum sa le folosim cu bun simt si responsabilitate fata de noi si ceilalti. Iata un miniinterviu cu Anna Post, de la Emily Post Institute, in care aceasta ofera cateva sfaturi utile (via laptopmag).
Este bine sa aducem un laptop cu noi la intalnirea de afaceri?
AP: Depinde. Daca nu este reglementat, spune-i organizatorului intalnirii ca vei utiliza un laptop, pentru a lua notite. Cand ii anunti din timp pe ceilalti, totul va fi bine. Mai exact, acestia nu se vor intreba de ce iti verifici in mod obsesiv Gmailul.
Cum te asiguri ca nu distragi atentia celorlalti in mod neplacut?
AP: Risti sa trimiti acel mesaj, de tipul "am ceva mai bun de facut, decat sa stau cu voi". Daca oamenii lucreaza la alte chestiuni decat cele legate de intalnire, atrage-le atentia, astfel incat sa nu compromita utilitatea acesteia. De ce sa pierdeti timpul in van?
Daca seful se supara?
AP: Seful e ca o bomba cu ceas. Ai grija cum te prezinti in fata lui, cu sau fara laptop...
Este bine sa ii rog pe oameni sa nu isi aduca gadgeturile la intalnire?
AP: Este o idee buna sa ai un motiv, pentru care sa le ceri oamenilor sa isi lase laptopurile la birou sau acasa si sa isi inchida smartphone-urile, daca e cazul. Spune-le ca nu vrei elemente de distragere a atentiei. Creioanele si hartia reprezinta modul traditional si onest de inmagazinare a informatiilor. Old School!
Exista vreo noua regula legata de videoconferinte?
AP: Trebuie sa reduci la minimum zgomotele de fundal. Trebuie sa te imbraci intocmai ca la o intalnire propriu-zisa, nu in tricou si bermude. Verifica-ti aparitia pe camera. E bine sa ai si un element de backup, in caz ca "pica" webcamul (un telefon, o camera foto etc).
Este bine sa iau smartphone-ul cu mine la intalnirile de afaceri desfasurate la restaurant?
AP: Smartphone-ul tau nu reprezinta un instrument vital la cina de afaceri. Tine-l in buzunar, cu volumul oprit, cel mult "pe vibratii". Arata-le celorlalti ca ii respecti, nu lasa nimic sa-ti distraga atentia. Daca trebuie neaparat sa vorbesti la telefon, scuza-te cat mai diplomat si accepta convorbirea.
Este bine sa scriu SMS-uri in timpul sedintelor?
AP: Daca trimiti mesaje in scop de serviciu, sefului sau colegilor, s-ar putea sa fie un moment scuzabil.
Pot sa vorbesc la telefon in scop personal, daca ma aflu la locul de munca?
AP: Desigur, dar...pune telefonul pe vibratii. Imagineaza-ti cum ar fi ca toata lumea sa lucreze si dintr-o data sa se auda de undeva, de pe biroul tau, melodia "Welcome to the Jungle", de la Guns'n'Roses (o piesa excelenta, de altfel, dar demna de ascultat cu alta ocazie).