Neinteligenta inteligentei artificiale
inteligenta artificialalimite inteligenta artificialaing romaniaprobleme ing
La inceputul saptamanii trecute, desi nu aveau deficiente de vedere, unii dintre clientii ING Romania au vazut dublu tranzactiile efectuate in weekend.
Prin nici ea nu stie ce “minune”, banca a procesat de doua ori o tranzactie. Ai dat 100 de lei pe ceva, atunci, in baza nu se stie carui algoritm, o mai platesti o data, deci inca 100 de lei pentru acelasi lucru…
Interesant este ca, din relatarile unor clienti, ei au mai avut probleme de acest fel si in vara acestui an, iar, acum, au ramas mai repede fara fonduri cei care au facut tranzactii de valoare mai mare, dupa care nu le-au mai ajuns leii pentru a plati benzina sau consumatia din restaurante.
Pentru cine avea mai multi bani in cont, treaca-mearga, dar, daca si tranzactiile facute din descoperitul de cont sau de pe cardul de credit se dubleaza, automat, si datoriile se dubleaza.
Imediat, retelele de socializare si call center-ul s-au inrosit. Spre cinstea ei, banca a recunoscut problema si a anuntat ca lucreaza la rezolvarea ei, iar, la o zi de la constatare, a anuntat ca le-a rambursat clientilor sumele incasate in plus.
In afara de asta, oricat de bine ar fi comunicat banca, oricate kilograme de cenusa si-a pus in cap, a ramas antologica, macar pentru cine este interesat cat de cat de… fenomenul bancar, gafa din septembrie 2016, a aceleiasi banci.
Atunci, potrivit anuntului oficial,
ING a testat sistemul de stingere a incendiilor din centrul de date, iar eliberarea gazului Inergen a afectat grav si neasteptat mai multe servere si sistemul de stocare a datelor.
Asa ca au fost afectate tranzactiile cu cardul, operatiunile la bancomat, serviciul de internet banking, sistemele de comunicare si website-ul bancii, iar comunicarea cu clientii a fost mult intarziata, din cauza imposibilitatii accesarii bazei de date.
Asadar, testul a lasat cu buzele umflate intreaga retea de carduri, POS-uri, precum si pe cei care nu aveau o letcaie in buzunare/portofele, bazandu-se exclusiv pe carduri.
Acum doi ani, Daniel Llano, Head of ING Retail Banking, a semnat o foarte frumoasa scrisoare deschisa in care ii asigura pe clienti ca banii nu le-au fost pusi, niciun moment, in pericol si ca acestia “sunt ca intotdeauna in deplina siguranta”.
Cu un curaj comercial rar intalnit in Romania, unde nimeni nu-si asuma raspunderea pentru mai nimic, domnul Llano scria: “Ne pare rau ca v-am dezamagit pentru ca nu am comunicat in primele ore dupa incident (lucru facut acum, bravo! - n.r.) insa defectiunea ne-a afectat si sistemele de comunicare - acesta a fost motivul pentru care nu v-am putut trimite mesaje lamuritoare (...).
Regretam nespus acest incident si neplacerile pe care vi le-a pricinuit, pentru care ne asumam intreaga responabilitate. (…) In final, doresc sa va asigur ca acest incident exceptional (si fara precedent in istoria ING Romania) ne va ambitiona extraordinar de mult sa va demonstram, in viitor, ca nu v-ati inselat deloc alegandu-ne pe noi"…
Pana una alta, pe 11 octombrie 2018, banca a fost amendata de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) pentru dublarea tranzactiilor clientilor, in weekendul precedent.
Potrivit ANPC, 225.525 de persoane au fost afectate, dintre care aproximativ 7.000 de clienti care au initiat plati au fost afectati direct, in sensul in care tranzactiile lor au fost respinse pe motiv de fonduri insuficiente. Autoritatea s-a autosesizat si a decis sa sanctioneze institutia financiara cu o amenda de 20.000 de lei, pe care banca nu a contestat-o.
Este de contestat, insa, chiar inteligenta artificiala pe care unii o considera infailibila si care, iata, este departe de asa ceva, gresind si ea precum cea umana, caci este conceputa si manipulata de cea umana…
Spre deosebire de oameni, inteligenta artificiala nu da teste de IQ, pentru ca, pana la urma, piata insasi este terenul in care asa-zisa inteligenta artificiala sustine acest test pe care, se intampla sa nu-l treaca...
Foto: pexels.com