Magazinele online vor fi obligate sa ii trateze pe clientii dintr-un alt stat UE la fel ca pe cei locali
blocare geograficaridicare restrictii onlinecomert electronic ueparlamentul european
Parlamentul European a aprobat, marti, cu 557 voturi pentru, 89 impotriva si 33 de abtineri noile reguli in comertul online. Acordul legat de regulamentul privind blocarea geografica trebuie aprobat formal de Consiliul Europei.
Noile reguli se vor aplica la noua luni dupa publicarea in Jurnalul Oficial al UE, adica inainte de sfarsitul anului 2018. Astfel, cine face cumparaturi online va avea un acces transfrontalier mai larg si mai usor la produse, rezervari de hoteluri, inchirieri de masini, festivaluri de muzica sau bilete de intrare la parcuri de distractii din alte state UE.
Noile reguli vor interzice
blocarea geografica a cumparatorilor care acceseaza pagini de internet din alt stat membru UE, pentru a le permite sa aleaga de pe ce pagina vor cumpara bunuri sau servicii, fara sa fie blocati sau redirectionati automat catre o alta pagina din cauza nationalitatii, locului de rezidenta sau chiar a unei locatii temporare unde se afla.
Comerciantii vor fi obligati sa ii trateze pe clientii online dintr-un alt stat UE la fel ca pe cei locali, adica sa le ofere acces la aceleasi preturi sau conditii de vanzare, atunci cand:
- cumpara bunuri (de ex. aparate electromenajere, electronice, haine) care sunt livrate catre un stat membru spre care comerciantul are oferta de livrare in conditiile sale generale sau care sunt colectate de la o locatie agreata de ambele parti, intr-un stat membru in care comerciantul ofera aceasta optiune (comerciantii nu sunt obligati sa livreze in toate statele UE, dar cumparatorii trebuie sa aiba optiunea de a colecta pachetul de la o locatie agreata cu comerciantul);
- primeste servicii furnizate electronic care nu sunt protejate de copyright, cum ar fi servicii de stocare de date, cloud, firewall, gazduire pagini de internet;
- cumpara un serviciu care furnizat in locatia comerciantului sau in alta locatie unde opereaza comerciantul, cum ar fi hoteluri, evenimente sportive, inchirieri de masini, festivaluri de muzica sau bilete de intrare in parcuri de distractii.
Regulile interzic si tratament diferit pentru cumparatori in functie de tara de origine a cardului de credit sau de debit. Furnizorii vor putea permite ce modalitati de plata doresc, dar nu vor putea discrimina impotriva unui brand specific de instrumente de plata, pe baza nationalitatii.
De asemenea, continutul digital protejat de copyright, cum ar fi carti electronice, muzica ce poate fi descarcata sau jocuri online nu face obiectul acestor noi reguli, pentru moment.
Cu toate acestea, Comisia Europeana va trebui sa evalueze, dupa doi ani de la intrarea in vigoare a acestei legislatii, daca interzicerea blocarii geografice trebuie extinsa pentru a cuprinde si acest tip de continut.
"Aceasta noua lege privind blocarea geografica este un pas important inainte catre o piata unica digitala mai competitiva si mai integrata, atat pentru consumatori, cat si pentru comercianti.
Ele reprezinta, de asemenea, un moment important in lupta impotriva discriminarii consumatorilor pe baza nationalitatii sau locului de rezidenta, un lucru care nu trebuie sa se intample in Europa noastra unita. Am dovedit ca Uniunea Europeana poate oferi rezultate concrete cetatenilor de pe tot continentul, aducand schimbari pozitive in viata lor de zi cu zi", a declarat raportorul Roza Thun.
63% dintre paginile de internet nu permit cumparatorilor sa faca achizitii din alt stat membru, conform rezultatelor unui studiu efectuat de catre Comisia Europeana prin intermediul cumparatorilor misteriosi.
In cazul bunurilor, cea mai mare blocare geografica a avut loc pentru echipamentele electromenajere (86%), iar, in cazul serviciilor, pentru rezervarile online in domeniul timpului liber, cum ar fi bilete la evenimente sportive (40%).
Consumatorii UE manifesta o cerere tot mai mare pentru cumparaturi online transfrontaliere. In ultimii zece ani, numarul europenilor care cumpara online s-a dublat.
Parte a pietei unice digitale, regulamentul pentru eliminarea blocarii geografice nejustificate a fost inclus in pachetul de comert electronic, impreuna cu legislatia privind serviciile postale transfrontaliere de coletarie, ce urmeaza a fi votata in plen in martie 2018 si cu o lege privind intarirea aplicarii masurilor de protectie a consumatorului, aprobata deja de Parlament in noiembrie 2018.