INTERVIU Silviu Stroie, CEO ComputerGames.ro: In sportul electronic, nu ne lipsesc performantele, ci banii si educatia
sport electronicperformantesilviu stroiecomputer gamesdreamhack
Parca am vorbi de de gimnastica sau, de altfel, parca am vorbi despre orice sport din Romania. Avem profesionistii, dar nu avem finantare sa-i sustinem. Este antica poveste a tarii noastre: avem potential! Dar doar atat pentru ca nimeni nu ne sustine. Vorbim aici de jucatorii profesionisti de jocuri electronice. Daca in statele asiatice, acest sport are televiziuni, are campionate, are jucatori care sunt platiti regeste, cu zeci de milioane de dolari pe ani, in Romania avem doar jucatorii, restul fiind doar vise frumoase. Ca sa va faceti o idee, unul sau doi jucatori profesionisti de StarCraft, din Coreea de Sud, castiga cat reprezinta, de fapt, intreaga noastra piata a jocurilor electronice, adica 20 de milioane de euro. Pentru a face performanta, ai nostri trebuie sa plece afara. Va pare cunoscut tiparul? Si noua! Mai multe despre Liga Profesionista de Jocuri, gamerii cu talent si piata jocurilor electronice din Romania ne-a vorbit Silviu Stroie, CEO ComputerGames.ro.
Se stie ca sunt anumite tari din lume, precum Coreea de Sud, unde anumite jocuri sunt ridicate la rangul de sport profesionist, iar jucatorii sunt platiti cu zeci de milioane de dolari. In Romania nu este posibil asa ceva, dar avem jucatori care pot trai bine din aceste lucruri. De ce Romania nu are, in prezent o astfel de industrie? Poate castiga suficient un jucator profesionist?
Unul dintre dezavantajele pietei locale de profil este acela ca, la ora actuala, jucatorii romani cumpara si de pe site-uri externe, astfel ca foarte multi bani nu mai ajung in companiile romanesti din industrie. De asemenea, un alt minus al industriei romanesti de gaming este ca, in lipsa unor fonduri de marketing pe masura, venite din parte companiilor prezente pe piata locala, aceste fonduri trebuie atrase de la companii IT&C sau din alte industrii. Evident, bugetele acestora sunt limitate. Cu toate acestea, Romania se poate mandri cu un numar impresionant de gameri.
Spre exemplu, numai in 2012 am avut 4.000 de romani care au participat la sase competitii de gaming (patru offline si doua online) desfasurate pe plan local. Dintre acestia, aproximativ 500 s-au calificat la evenimentele offline, iar dintre ei 10 au concurat la mondiale. In final, doi dintre romanii care au participat la turnee mondiale de gaming, in anul trecut, au obtinut si locuri pe podium, la International eSports Federation (IeSF) si Electronic Sports World Cup (ESWC). Este vorba despre Silviu NightEnd Lazar, care a obtinut locul doi la IeSF 2012 World Championship si Ovidiu Ovvy Patrascu, ce s-a clasat al doilea la ESWC 2012.
Asadar, se poate juca profesionist si in Romania, iar jucatorii nostri care performeaza cu adevarat in domeniu pot trai din asta, prin afilierea la o echipa internationala, ajungand sa castige, pe langa premiile in bani de la competitiile la care participa, si un salariu lunar.
Tinerii din Romania sunt destul de inraiti la unele jocuri, care sunt cele mai jucate in momentul de fata, si la cat se ridica industria vanzarilor de jocuri de la noi? Care este potentialul de crestere al acesteia?
Unul dintre cele mai mari jocuri ale anului trecut este, fara doar si poate, Counter-Strike: Global Offensive. In total, la noi in tara exista peste 500.000 de jucatori de Counter-Strike. Practic, tot ceea ce s-a construit ca si sport electronic pe plan local, de mai bine de 10 ani, s-a bazat pe acest joc. Recent, un joc foarte bine cotat si iubit de tinerii romani, inclusiv de fete, este League of Legends, care a strans si el o comunitate de 500.000-600.000 de jucatori.
Ca si statistici in topul celor mai vandute jocuri de ComputerGames.ro in 2012 putem mentiona Guild Wars 2, Diablo 3, ce au strans comunitati formate din cate 20.000 de jucatori, The Elder Scrolls 5: Skyrim si FIFA 13, care are peste 10.000 de fani in Romania.
Referitor la piata de jocuri din Romania, aceasta a crescut cu circa 20% anul precedent, pana la aproximativ 20 de milioane de euro, aceasta fiind impartita intre vanzari pentru PC (85%), consola (2-3%) si dispozitive mobile (12-13%). Potentialul de crestere este, in mod evident, foarte mare, iar pentru 2013 estimam un avans de 10% pe piata romaneasca de profil.
Cat de mult conteaza faptul ca la noi rata de penetrare a internetului este de doar 45%, fata de alte tari, precum chiar Coreea de Sud, unde in fiecare gospodarie exista cel putin o conexiune la internet?
Acest lucru este important, cu siguranta numarul conexiunilor la internet va creste in Romania intr-un ritm accelerat in urmatorii 3-5 ani. In momentul in care internetul va fi ceva comun, in Romania, ne asteptam ca numarul celor care joaca sa creasca la peste 5 milioane.
Cat de mult credeti ca ar prinde in Romania o televiziune specializata pe jocuri electronice?
Am avut, anul trecut, experienta transmiterii celui mai mare eveniment de sport electronic de la noi din tara, DreamHack Bucuresti 2012, pe Dolce-Sport.ro si am avut un feedback foarte bun. Si la evenimentele pe care le vom organiza, in aceasta toamna, la Sala Polivalenta, DreamHack Bucuresti 2013 si Campionatul Mondial de Sport Electronic, vom avea transmisiune live pe TV, pe Dolce Sport, si online, pe www.dolce-sport.ro, dar si pe televiziunile nationale din Suedia si Norvegia.
In plus, in urma cu doi ani am infiintat si PGL TV, singura televiziune de gaming din Romania (online) cu cea mai rapida crestere – 4,6 milioane de viewuri. In aceste circumstante, nu putem decat sa mizam pe un avans al fenomenului de sport electronic pe plan local si, implicit, pe transformarea audientei evenimentelor de gaming intr-o audienta de masa.
In ultimii ani, turneele de jocuri au luat si la noi amploare, dar nu sunt asemanatoare cu cele din afara. Ce ne lipseste?
Probabil ca principalul nostru handicap este faptul ca publicul roman este neinformat si ca aceasta industrie nu beneficiaza de intregul suport de care are nevoie pentru a merge doar in sus. Obiectivele noastre sunt in primul rand de educare a audientei, iar acest lucru incercam sa il facem prin mesajele constante cu care venim pe piata, dar si prin evenimentele pe care le organizam pentru gamerii profesionisti si pentru pasionatii de sport electronic, in general.
Anul trecut, am organizat DreamHack Bucuresti, ce isi are originile in Suedia, care a strans peste 4.000 de persoane, iar in 2013 ne asteptam ca la acelasi eveniment sa participe, in ambele zile de concurs (14 si 15 septembrie), circa 10.000 de spectatori. Vom avea, in Romania, jucatori din toata lumea, de pe toate continentele, care se vor „bate” in competitii de StarCraft 2, Counter-Strike: Globall Offensive si League of Legends.
Apoi, impreuna cu Federatia Internationala de Sport Electronic, vom organiza in 31 octombrie – 4 noiembrie, Campionatul Mondial de Sport Electronic. Pe langa turneele care se vor desfaura la CMSE, cu acest prilej va avea loc si o Adunare Generala, ocazie cu care unele dintre tarile care au cerut afilierea la federatie vor fi acceptate sau nu (din federatie in acest moment fac parte 41 de tari, iar alte 11 au cerut afilierea). Pentru acest eveniment beneficiem si de sprijinul Ministerului Tineretului si Sportului, desi acesta nu este si un suport material si logistic.
De asemenea, la finalul lui 2013 vom demara procedurile necesare pentru infiintarea Federatiei Europene de Sport Electronic si ne propunem ca unul dintre primele proiecte la care vom lucra sa fie Campionatul European de Sport Electronic, organizat la Bucuresti, la sfarsitul lui 2014.
Asadar, in ciuda lipsurilor inerente, se fac pasi mari in aceasta industrie si in Romania si, treptat, vom asista la o adoptie tot mai mare a sportului electronic si, speram noi, la o recunoastere cat mai mare a acestuia, din partea cat mai multor romani.
Care este profilul jucatorului profesionist de jocuri electronice din Romania? Difera el cu ceva de cel din alte state?
Jucatorul profesionist de sport electronic este cel care castiga bani din acest lucru, care se antreneaza, duce un regim de viata sanatos, intocmai unui sportiv de performanta, face parte dintr-o echipa si se dedica 100% unui singur joc. Totodata, acesta participa si la competitii nationale si internationale si nu este cu nimic diferit de un jucator din afara Romaniei. Ce-i drept, din lipsa posibilitatilor materiale, multi tineri romani talentati nu pot ajunge la un nivel foarte inalt, deoarece nu isi permit sa achizitioneze echipamentele necesare antrenarii.