Industriile cele mai afectate de digitalizare din Romania
diitalizarea afaceriimanagementprofitcifra de afaceri
Digitalizarea este o realitate vie, un proces in derulare. Inainteaza cu viteza si nu lasa nimic neatins. De la multiplicarea punctelor de contact cu consumatorul prin dispozitivele mobile pana la realitatea virtuala, digitalizarea ne patrunde in casa si in gand. Perpectiva tranzitiei catre era inteligentei artificiale aprinde imaginatia liderilor de business, dar automatizarea proceselor operationale da frisoane angajatilor. Digitalizarea da raspunsuri la ineficientele din companii dar provoaca si multe nelinisti decidentilor in legatura cu evolutia industriei si a modelului lor de business.
Pentru a afla parerea liderilor de business in legatura cu procesul de digitalizare, compania Valoria a realizat
studiul Barometrul Digitalizarii companiilor din Romania. Acest studiu sondeaza perceptiile managerilor si directorilor executivi cu privire la impactul digitalizarii asupra companiilor din Romania. Chestionarul, la care s-au primit 329 de raspunsuri, a fost aplicat in perioada 9 februarie – 11 aprilie 2017.
In acest articol vom prezenta o selectie interpretata a raspunsurilor oferite de respondenti in functie de industrie dupa cum urmeaza:
1. Increderea in procesul de digitalizare
• Firmele cel mai puternic influentate de digitalizare sunt 80% dintre cele din IT si 80% dintre cele din media si publicitate, urmate de 75% dintre cele din servicii financiar-bancare. Industriile cel mai putin sau deloc influentate de digitalizare in Romania sunt constructii/imobiliare, alimentatie/agricultura si transporturi.
• Daca cele mai multe dintre companiile din utilitati/energie sunt increzatoare in digitalizare, dar nu au cunostintele necesare pentru a valorifica aceasta tendinta, cele mai multe companii din transporturi (50%) sunt increzatoare si spun ca stiu cum sa faca acest lucru.
2. Responsabilitatea liderilor pentru digitalizarea afacerii
• Industriile care au dat responsabilitatea unui lider din top management pentru dezvoltarea digitala a afacerii sunt: cercetare si dezvoltare (83% dintre companii), utilitati / energie (50%), industria farmaceutica si de sanatate (50%), comert retail si en gros (44%). Industriile care sunt pe ultimele locuri la acest capitol includ: constructii/imobiliare (83% nu au facut acest lucru), industrie/productie (72%) si servicii altele decat financiar-bancare (57%).
• Cele mai multe companii nu au, la nivelul top managementului, expertiza necesara pentru a dezvolta un model digital de afacere. Astfel, 75% dintre companiile financiar-bancare nu au facut acest pas, desi aceasta industrie este una dintre cele mai impactate de digitalizare, 71% dintre companiile care furnizeaza alte tipurii de servicii pentru afaceri sunt in aceeasi situatie, la fel si 60% dintre companiile din media si publicitate si 50% din energie si utilitati. Toate aceste industrii spun insa ca dau prioritate construirii unei astfel de expertize.
3. Impactul digitalizarii asupra cresterii afacerii
• Industriile care se asteapta la o crestere de peste 30% a marjei de profit in urmatorii 3 ani sunt: Media si Publicitate, IT, Alte Servicii (mai putin cele financiar-bancare). Este de remarcat faptul ca firmele din telecomunicatii (25%) au spus ca digitalizarea va conduce la scaderea marjei lor de profit cu -1% pana la -5% in urmatorii ani.
• Industriile care se asteapta la o crestere de peste 30% a cifrei de afaceri in urmatorii 3 ani sunt: Cercetare si Dezvoltare, Media si Publicitate, Alte Servicii. Pe de alta parte observam ca 25% dintre companiile din Media si Publicitate se asteapta la o scadere a cifrei de afaceri cu -5% pana la -10% in urmatorii 3 ani. De asemenea 20% dintre companiile de constructii/imobiliare prevad o scadere a cifrei de afaceri intre -10% si -20%.
• Exista industrii care se asteapta la o crestere a numarului de angajati ca urmare a digitalizarii si industrii care asteapta scaderi ale acestui indicator. Totusi, industriile care se asteapta la o scadere de peste 30% a numarului de angajati in urmatorii 3 ani sunt cele din IT si Comert.
• Industriile care se asteapta la o crestere de peste 30% a valorii companiei ca urmare a digitalizarii sunt: Cercetare si Dezvoltare, Media si Publicitate si IT. Cele mai pesimiste raspunsuri au venit din partea Serviciilor, altele decat cele financiar-bancare, deoarece 25% dintre acestea prevad o scadere a valorii companiei intre -5% si -10% ca urmare a digitalizarii.
Asadar impactul digitalizarii este diferentiat in functie de fiecare industrie. Exista industrii care sunt mai extroverte si in consecinta mai vizibile, cum este turismul si advertising-ul si industrii mai introverte care nu resimt atat de tare presiunea consumatorilor, cum este industria de energie/minerit.
Drept urmare sunt industrii avansate pe calea digitalizarii si industrii care au demarat mai greu. Industrii ale caror marje de profit au fost afectate de digitalizare cum este industria de telecomunicatii, cu tarife de voce si text in scadere si industrii cum este cea financiar-bancara care sunt amenintate de aparitia modelelor de business digital tip Fintech.
Ce este foarte alarmant este ca cele mai multe companii nu au, la nivelul top managementului, expertiza necesara pentru a dezvolta un model digital de afacere. Intr-o lume in care viteza de executie si centrarea pe consumatorul digital sunt tot mai importante sustenabilitatea lui „business as usual” intra in vibratie.
Autor: Constantin Magdalina, Expert, Tendinte si Tehnologii Emergente