In cele doua luni de stare de urgenta, serviciul 112 a preluat 42.173 de apeluri referitoare la Covid-19
apeluri 112 covid19apeluri 112apeluri stare urgentacovid19 romania
In cele doua luni in care pe teritoriul Romaniei a fost decretata stare de urgenta, la nivel national, au fost inregistrate 42.173 de apeluri la 112 referitoare la COVID-19. Principalele motive au vizat semnalarea unor simptome asociate noului coronavirus si informatii cu privire la restrictiile impuse prin ordonantele militare, potrivit Serviciului de Telecomunicatii Speciale
Inca de la debutul starii de urgenta, Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), in calitate de administrator al Serviciului 112, a luat toate masurile pentru a asigura preluarea 24/7 a apelurilor, chiar si in conditii de supraaglomerare.
Potrivit STS, in cele doua luni, nu au existat dificultati operationale sau tehnice in preluarea si procesarea apelurilor la numarul de urgenta.
In perioada 16 martie - 14 mai 2020, operatorii STS au preluat in total 1.558.679 de apeluri la 112, dintre care 832.226 au reprezentat urgente, 5,07% fiind apeluri pe problematica noului coronavirus.
Cele mai multe apeluri privind COVID-19 au fost in Bucuresti (7.137), urmate de Timis (2.936) si Brasov (1.962).
Cele mai putine apeluri pe aceasta problematica s-au primit in judetele Harghita (166), Salaj (225) si Caras-Severin (249).
Volumul cel mai ridicat al apelurilor la 112 referitoare la coronavirus a fost in perioada 12 - 30 martie 2020, cand media zilnica era de aproape 1.300 de apeluri.
Pentru optimizarea modului de tratare a apelurilor la 112, impreuna cu Departamentul pentru Situatii de Urgenta si Ministerul Sanatatii, in functie de evolutia situatiei, a fost actualizat indexul de clasificare a apelurilor potrivit situatiilor raportate de cetateni.
La debutul pandemiei, principalele motive de apelare erau de informare din partea persoanelor care se intorceau sau au avut contact cu cei care reveneau din tari afectate de virusul Sars-CoV-2, iar, ulterior, o mare parte dintre apelanti au solicitat date suplimentare despre restrictiile impuse sau au anuntat nerespectarea acestora.
In ceea ce priveste modul de lucru in situatia primirii apelurilor referitoare la COVID-19, operatorii STS au analizat fiecare situatie in parte.
Astfel, apelurile prin care cetatenii raportau simptome specifice au fost directionate catre agentiile cu competente medicale, cele privind persoane care nu respecta regimul de autoizolare/carantina stabilit de autoritati au fost directionate catre Politie, iar, pentru cele de informare, apelantii au fost sfatuiti sa sune la numarul de telefon TelVerde - 0800.800.358.
STS le reaminteste cetatenilor sa sune responsabil la 112. Apelarea acestui numar in situatii care nu reprezinta un pericol pentru viata, proprietate sau mediu, produce intarzieri in preluarea apelurilor care anunta urgente reale.