ICCJ a confirmat abuzul de pozitie dominanta al Orange
abuz pozitie dominantasanctiuni orangesanctiuni vodafoneconsiliul concurentei
Consiliului Concurentei a anuntat ca Inalta Curte de Casatie si Justitie a confirmat irevocabil incalcarea Legii Concurentei de catre Orange, care a abuzat de pozitia sa dominanta in relatia cu SC Netmaster Communications SRL, dar instanta a redus amenda de la 147,9 milioane de lei la 110,9 milioane.
In 2011,
Consiliul Concurentei a sanctionat companiile Orange si Vodafone pentru ca au refuzat sa acorde firmei Netmaster accesul la retelele lor de telefonie.
Cele doua companii detin monopol in propriile retele, iar conform normelor europene in domeniul concurentei, un refuz al unei companii dominante poate reprezenta un abuz, in absenta unei justificari obiective.
Potrivit Consiliului Concurentei, Orange si Vodafone aveau obligatia de a respecta atat reglementarile autoritatii din domeniu (
ANCOM), dar si prevederile din domeniul concurentei, respectiv, nu aveau voie sa isi foloseasca abuziv pozitia dominanta.
"Companiile care detin pozitie dominanta pot adopta orice strategii necesare pentru a-si apara interesele comerciale, insa trebuie sa aiba un comportament nediscriminatoriu in relatiile cu companiile mici - clienti, furnizori, concurenti", a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
Orange si Vodafone au atacat in instanta decizia Consiliului Concurentei. Curtea de Apel Bucuresti a avut solutii diferite in cele doua cazuri si, ca urmare, Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) a trimis din nou cauza la prima instanta, pentru a fi rejudecate.
Astfel, in 2017, Curtea de Apel Bucuresti a rejudecat dosarele confirmand incalcarea Legii Concurentei de catre cele doua companii. In cazul Orange, decizia a fost confirmata de ICCJ. Dosarul Vodafone urmeaza sa se judece de ICCJ in acest an.
Consiliul arata ca domeniul telecomunicatiilor este unul prioritar pentru autoritatea de concurenta, care a derulat mai multe investigatii si analize si a facut recomandari pentru imbunatatirea cadrului legislativ.
De exemplu, autoritatea de concurenta a derulat o investigatie si pe piata cartelelor preplatite de telefonie mobila referitoare la fixarea pretului de revanzare, impartirea pietei si instituirea unor obligatii de neconcurenta intre companii.
Operatorii de telecomunicatii si distribuitorii directi ai acestora si-au asumat angajamente pentru eliminarea clauzelor anticoncurentiale din contractele incheiate pe intreg lantul de distributie, ceea ce a condus la cresterea concurentei pe aceasta piata.
In urma investigatiei privind o posibila discriminare a tarifelor de terminare a apelurilor, operatorii de telefonie si-au asumat si au implementat angajamente care au restabilit concurenta pe pietele serviciilor de telefonie mobila: ofertele de telecomunicatii includ un numar de minute suficient de mare incat sa acopere nevoile de comunicare ale utilizatorilor, din ce in ce mai multi utilizatori se transfera intre operatori, a crescut numarul de abonati (post-paid) si a scazut semnificativ numarul de utilizatori pe baza de cartele preplatite (pre-paid) etc.
In acelasi timp, Consiliul Concurentei s-a implicat si a facut recomandari asfel incat Licitatia pentru acordarea spectrului de frecvente pentru furnizarea de servicii de telecomunicatii din anul 2012 sa conduca la un numar de operatori care sa asigure caracterul concurential al pietei.
Un studiu al Academiei de Studii Economice (ASE) arata ca, in cei 20 de ani de activitate, Consiliul Concurentei a generat peste peste 1 miliard de euro economii pentru cetatenii romani, din care 575 milioane de euro revin sectorului telecomunicatiilor .
Astfel, Interventiile Consiliului Concurentei, prin investigatiile derulate sau prin propunerile de ajustare a legislatiei specifice si buna cooperare cu autoritatea de reglementare a pietei (ANCOM) au asigurat o piata concurentiala de telecomunicatii fixe si mobile comparativ cu alte state europene: servicii de calitate la preturi rezonabile pentru consumatori, respectiv un grad mare de penetrare in randul populatiei.
Sursa foto: managementtoday.co.uk