De ce nu seamana boom-ul tehnologic actual cu euforia din 1999?
boomtehnologieeuforiearticolgoogleafaceri
Articolele de presa despre boom-ul tehnologic incep sa semene cu cele de la finele anilor '90 - avem salarii uriase, indivizi absolut geniali, start-up-uri indraznete si petreceri nebune. Nu incape indoiala, daca vrei sa demarezi o afacere, ai face bine sa alegi un domeniul legat de IT sau retele sociale.
In pofida asemanarilor dintre momentul "tech" 1999 si momentul "tech" 2011, exista si unele diferente esentiale. Care sunt acestea?
Business Insider a incercat sa "limpezeasca apele".
1. Investitorii nu mai injecteaza bani "dupa ureche", ci se uita si la cifre - clienti, venituri si posibilitate de crestere a afacerii respective;
2. Boom-ul tehnologic ramane, in mare parte, in mediul particular - afacerile de miliarde de dolari raman private. Cel mai bun exemplu este Facebook, care dispune de peste 700 milioane utilizatori si in acest an estimeaza vanzari de 4 miliarde de dolari;
3. Audienta este mult mai mare si se traduce la nivel global - dupa cum sublinia si fondatorul Foursquare Dennis Crowley pentru New York Times, mediul online este populat de mai multi oameni ca niciodata. La sfarsitul anilor '90, pe internet erau doar 360 milioane utilizatori. Astazi, sunt peste 2 miliarde si boom-ul smartphone-urile ar putea contribui substantial la cresterea numarului acestora;
4. Este mai ieftin sa infiintezi o companie tehnologica - in 1999, era destul de scump sa demarezi o companie. Actualmente, serviciile de cloud computing precum Amazon Web Services (pentru stocare) si Twilio (pentru mesagerie telefonica) ofera suport la preturi acceptabile pentru firmele tinere, care nu mai sunt nevoite sa cumpere "tone de servere", pentru a activa pe internet;
5. Un esec in afaceri nu inseamna neaparat colapsul - Datorita pretului mai scazut, antreprenorii tehnologici pot incerca mai multe modele de business, fara sa se teama de esecul acestora. Daca nu reusesti din prima, mai incearca!
6. Preturile actiunilor mamutilor tehnologici nu explodeaza, ca pe vremuri - asta inseamna ca este loc pentru toata lumea;
7. Mamutii tehnologici stau pe munti de bani cash - marile companii prefera sa tina banii la pastrare - Cisco si Google detin in numerar peste 30 miliarde de dolari. Microsoft are 50 miliarde de dolari. Apple poate scoate oricand "din sertar" 70 miliarde de dolari. Dintre toate aceste companii, doar Google se incumeta sa realizeze noi achizitii. In 1999, Microsoft si Cisco erau mai dispuse sa realizeze investitii. Acest fenomen de economisire obliga start-up-urile sa creeze noi sabloane de business;
8. Economia este la pamant - doar start-up-urile mai pot realiza venituri in acest mediu ostil, dominat de somaj si nesiguranta economica; in 1999, americanii stateau mult mai bine;
9. Preturile proprietatilor din San Francisco sunt departe de profit - companiile mici si-ar putea permite sa inchirieze sau sa achizitioneze sedii;
10. Dar "bula tehnologica"? Unde este? - Este posibil ca boom-ul tehnologic din prezent sa nu semene cu cel inregistrat in 1999, ci mai degraba cu perioada anului 1995. Urmatoarea bula se va petrece, cu siguranta, in alt sector, nu in cel tehnologic.