Daca numarul femeilor din tehnologie l-ar egala pe cel al barbatilor, PIB al UE ar creste cu 9 miliarde de euro
femei tehnologiefemei stiintamicrosoft
Microsoft a anuntat rezultatele unui nou studiu, realizat pe un grup de 11.500 de fete si femei cu varste intre 11 si 30 de ani, care arata ca perioada in care se poate naste si stimula interesul pentru materii ca stiinta, tehnologia, ingineria si matematica (STEM) dureaza in medie 4 ani.
Cercetarea Microsoft a descoperit ca fetele devin interesate de STEM in jurul varstei de 11 ani si jumatate, dar interesul descreste brusc dupa varsta de 15 ani.
Rezultatele studiului prefigureaza si o cale de a preveni aceasta descrestere: modele pozitive, sustinerea parintilor si a profesorilor, experienta practica a aplicarii cunostintelor STEM in lumea reala si convingerea ca nu vor fi discriminate ca femei in acest domeniu.
In ultimul deceniu, ocuparea fortei de munca in sectorul de tehnologie in Europa a crescut de trei ori mai repede decat media globala.
Potrivit Microsoft, stimularea interesului fetelor pentru materiile STEM ÅŸi incurajarea urmarii unei cariere in domeniu va crea nu doar o siguranta mai mare a locului de munca pentru urmatoarea generatie, ci poate stimula economia europeana, in general.
Asftfel, daca numarul femeilor in domenii tehnologice l-ar egala pe cel al barbatilor, se estimeaza ca PIB anual al UE ar creste cu 9 miliarde de euro.
Este recunoscut ca, pentru multe fete, interesul pentru materii STEM incepe sa scada odata cu adolescenta timpurie, dar, pana acum, nu a fost determinata exact varsta la care acest lucru se intampla sau care sunt motivele exacte.
Aceste doua elemente sunt ceea ce Microsoft a incercat sa stabileasca in studiul realizat in Belgia, Republica Ceha, Finlanda, Franta, Germania, Italia, Irlanda, Olanda, Polonia, Rusia, Slovacia si Marea Britanie.
Sub indrumarea profesorului Martin W Bauer, Departamentul psihologie si stiinte comportamentale de la London School of Economics, Microsoft a organizat focus-grupuri cu 54 de fete din Finlanda, Franta, Germania, Italia, Irlanda, Olanda, Polonia, Rusia si Marea Britanie, care si-au impartasit opiniile despre stiinta, tehnologie, inginerie si matematica.
Informatiile au fost folosite apoi pentru a realiza un sondaj cantitativ pe 11.500 de fete pentru a identifica varsta exacta la care fetele renunta la implicarea in materii din sfera STEM precum si cele mai importante motive care pot duce la acest lucru.
Cercetarea a descoperit un consens incurajator in randul femeilor tinere: convingerea ca generatia lor este prima in care barbatii si femeile vor fi cu adevarat egali, in toate domeniile societatii.
Cu toate acestea, doar 42% dintre fete au spus ca ar considera realista o cariera in domeniile STEM. In mod paradoxal, 60% au recunoscut ca s-ar simti mai increzatoare sa urmeze o cariera in domenii STEM, daca ar sti ca profesiile respective au deja angajati de ambele sexe.
Informatia dobandita din aceasta cercetare poate ajuta educatorii, factorii de decizie politica ÅŸi companiile in a intelege provocarile cu care se confrunta fetele si femeile Europei cand vine vorba despre urmarea unui parcurs profesional in domeniile STEM si in a participa la depasirea lor.
Cercetarea a relevat cinci elemente statistic importante, care au un impact asupra interesului fetelor in discipline STEM: existenta modelelor pozitive feminine in domenii STEM; experiente si exercitii practice in discipline STEM; profesori care sa le incurajeze sa urmareasca domeniul; evidentierea aplicatiilor practice ale cunostintelor si studiilor STEM; sentimentul ca barbatii si femeile sunt tratati in mod egal in cariere STEM.
Atitudinea fetelor fata de domeniile STEM variaza semnificativ de la o tara la alta. In unele locuri, lipsa de incredere este o bariera majora, in timp ce, in altele, aprobarea primita in grupul social sau lipsa de modele personale este ce le retine cel mai mult pe tinere in dezvoltarea lor.
In Marea Britanie, 70% dintre fete au declarat ca s-ar simti mai increzatoare in abordarea unei cariere STEM daca ar ÅŸti ca exista proportii egale intre barbatii si femeile care lucreaza in aceste domenii. Numai 48 % din fetele din Franta au spus acelasi lucru, in timp ce doar 29% dintre ele ar lua in considerare o cariera in STEM.
In Germania, 33% dintre fete simt ca exemplele STEM sunt orientate exclusiv catre baieti. Cu toate acestea, in Finlanda, doar 17% dintre respondente au aceeasi perceptie.
In Rusia, interesul fetelor in STEM apare cu un an mai devreme decat in toate celelalte tari, la varsta de 10 ani. 61% dintre fetele din Italia simt ca au suficiente modele pozitive. Din pacate, doar 34% dintre fetele din Olanda spun acelasi lucru.
Totodata, numai 34% dintre tinerele poloneze spun ca profesorii lor vorbesc cu ele despre domeniile STEM. In contrast, 50% dintre fetele din Marea Britanie se simt incurajate in scoala.
De asemenea, exista o lipsa de sprijin din partea celor de acasa in tari precum Republica Ceha si Slovacia, unde numai 30%, respectiv 40% dintre fete au spus ca parintii lor abordeaza cu ele subiecte legate de disciplinele STEM.