Cum sa aveti cu 21% mai multi angajati productivi si cu 31% mai multi angajati inovatori
crestere productivitatecrestere productivitateproductivitate angajatiinovaremicrosoft
Un studiu realizat de Microsoft pe 20.000 de angajati din 21 de tari releva ca acele companii care adopta transformarea digitala beneficiaza de cresterea semnificativa a productivitatii si inovatiei angajatilor, mai ales daca exista o cultura organizationala solida.
Potrivit studiului, in Romania, companiile cu o cultura digitala puternica au cu 21% mai multi
angajati productivi si cu 31% mai multi angajati inovatori fata de companiile cu o cultura digitala slaba.
Intr-un mediu de afaceri bazat tot mai mult pe platforme cloud, urmarirea indeaproape si analiza concurentei directe nu mai sunt suficiente pentru a asigura
avantajul competitiv. Atat start-up-urile, cat si companiile mari isi adapteaza cu agilitate modelele de afaceri pentru a raspunde unei diversitati tot mai mari de nevoi ale clientilor, iar managerii stiu faptul ca transformarea digitala nu mai este o optiune, ci un imperativ.
O mare parte dintre factorii de decizie din cadrul
companiilor tind, insa, sa se raporteze la transformarea digitala doar prin prisma adoptarii de tehnologii noi, cum ar fi platformele cloud sau inteligenta artificiala, fara a lua in calcul solutii care si-au confirmat utilitatea si au devenit uzuale pentru multi alti jucatori din piata.
Tehnologia produce un impact semnificativ asupra activitatii unei companii, daca este utilizata si acceptata de angajatii din intreaga organizatie, ceea ce se traduce, in esenta, prin existenta unei culturi organizationale puternic dezvoltate si in aceasta directie:
- Tehnologia trebuie sa ii ajute pe angajati sa lucreze mai inteligent, nu mai mult;
- Tehnologia trebuie sa fie implementata tinand cont de faptul ca, in cadrul organizatiei, se pot regasi cinci generatii diferite de angajati, fiecare cu asteptari, obiceiuri si atitudini diferite fata de aceasta;
- Tehnologia trebuie sa sprijine, nu sa distraga atentia angajatilor, sa ii ajute pe acestia sa se concentreze mai bine si sa fie mai implicati in activitatea companiei.
Studiul Microsoft a analizat tehnologiile utilizate de angajati la locul de munca, opiniile acestora fata de locul de munca si performanta proprie, cat si relatia dintre cele doua si a confirmat ca tehnologia poate oferi companiilor un avantaj considerabil, insa doar tehnologia nu este suficienta.
Pentru ca ea sa isi atinga potentialul maxim de eficienta, trebuit sa fie insotita de o cultura organizationala puternica.
Studiul a evidentiat si ca, la nivel european, companiile cu o cultura digitala puternica sunt mai bine pregatite sa aiba rezultate mai bune fata de concurenta, care este mai putin pregatita din punctul de vedere al culturii digitale, acestea avand:
- de 5 ori mai multi angajati care considera ca au instrumentele necesare sa-si indeplineasca obiectivele profesionale;
- de 4 ori mai multi angajati care se considera integrati in organizatie;
- de 3 ori mai multi angajati care se considera inovatori;
- de doua ori mai multi angajati care se considera productivi.
In Romania, rezultatele studiului arata ca intr-o companie cu o puternica cultura digitala, sunt cu 21% mai multi angajati care se considera productivi, in comparatie cu o companie ce are o cultura digitala slaba.
De asemenea, in medie, angajatii romani din companiile care au constituit esantionul studiului, se considera semnificativ productivi in proportie de 14,6%, cu aproximativ 3% peste media europeana de 11,4%.
Cu adevarat remarcabil este ca rezultatele studiului releva o accelerare puternica a cresterii productivitatii in companiile care, pe fondul unei culturi organizationale puternice, construiesc aditional si o cultura digitala puternica.
Companiile care incearca sa construiasca o cultura digitala solida fara a avea baza unei culturi organizationale dezvoltate nu reusesc sa atinga performante notabile la nivel de productivitate.
Astfel, cand tehnologia inovatoare este imbinata cu o cultura digitala si corporativa solida, angajatii pot lucra intr-un mod mai inteligent, nu la un volum mai mare, ceea ce determina cresterea productivitatii. De asemenea, in acest fel, creste si gradul de implicare al angajatilor, acestia dobandind capacitatea de a lucra intr-o stare de "flux", in care se pot concentra pe o anumita sarcina, depunand energie si pasiune pentru indeplinirea ei.
In ce priveste inovatia, studiul a evidentiat ca, in Romania, intr-o companie cu o cultura digitala puternica, sunt cu 31% mai multi angajati care se considera inovatori, in comparatie cu o companie ce are o cultura digitala slaba.
Si la acest capitol, angajatii din Romania sunt peste media europeana, romanii considerandu-se inovatori in proportie de 19,9%, in comparatie cu angajatii din celelalte tari europene care se considera, in medie, inovatori in proportie de 16,9%.
Trendul ascendent observat in ce priveste productivitatea este replicat si in ce priveste inovatia. In companiile cu o cultura digitala si organizationala puternica, angajatii au raportat un sentiment de creativitate sporita si o mai buna colaborare, acestea fiind doua caracteristici esentiale pentru competitivitatea oricarei companii.
Crearea si consolidarea unei culturi digitale care sa determine cresterea productivitatii si a inovatiei presupune tratarea tehnologiei ca prioritate de afaceri, facilitarea accesului angajatilor la suport IT, cat si oferirea de training pentru a maximiza potentialul tehnologiilor achizitionate.
De asemenea, factorii culturali care determina cresterea celor doua caracteristici sunt: orientarea catre noi oportunitati, agilitatea, claritatea obiectivelor organizationale, accentul pe munca de inalta calitate, autonomia rolurilor profesionale, un grad ridicat de integrare, precum si implicarea angajatilor cand se introduce un nou grad de tehnologie sau creste frecventa utilizarii acesteia.