Cum recunosti fraudele prin telefonul mobil si cum te poti apara
orangetelefonie mobilacosmotevodafone
Tot mai multe cazuri de fraude prin intermediul telefoanelor mobile au fost mediatizate in ultimii ani, aproape fiecare utilizator primind, macar o data, un SMS prin care i se solicitau bani, intr-un mod sau altul.
In 2012, in reteaua Cosmote numarul plangerilor referitoare la frauda au scazut cu 70 %
Reprezentantii companiilor de telefonie mobila apreciaza ca fraudele de tip pishing sunt cel mai des intalnite, cei care le comit prezentandu-se drept reprezentanti ai furnizorilor. Acestia solicita informatii cu caracter confidential, reincarcari de conturi PrePay sau transfer de bani.
"Ne-au fost semnalate tentative de frauda care au avut loc prin e-mail, mesaje scrise, scrisori, apeluri telefonice sau prin alte mijloace de comunicare. Acestea pot parea initiate de Orange, dar, in realitate, sunt efectuate de persoane care nu reprezinta Orange si au scopul de a obtine castiguri nejustificate", au explicat reprezentantii companiei.
In plus, poate fi vorba si de castiguri la asa-zise concursuri, iar, pentru a se intra in posesia acestora, clientilor li se solicita reincarcarea unor cartele prepaid, au spus si reprezentantii Cosmote. Potrivit acestora, numarul plangerilor cu privire la fraude a scazut cu 70 la suta, in 2012, in reteaua Cosmote, comparativ cu anul precedent.
Reprezentantii companiilor de telefonie mobila sustin ca daca ati primit un SMS sau un telefon, chipurile din partea unui reprezentat al companiei de telefonie mobila la care sunteti abonat, si nu stiti daca este frauda sau nu, iata cateva indicii:
- cel care va suna va solicita informatii confidentiale sau va cere trimiterea unui raspuns urgent;
- in mesajele e-mail sunt incluse adrese web, similare celor detinute de diverse organizatii legale, dar avand denumirile usor modificate;
- vi se cere sa tastati pe telefon diverse coduri pentru a confirma ca sunteti de acord sa primiti un premiu.
"De obicei, cei care incearca sa fraudeze motiveaza ca au nevoie de aceste date sau coduri pentru validarea unor premii sau oferte de care "beneficiaza" clientul sau pentru corectarea facturilor eronate, ca urmare a unor defectiuni in sistem", au spus reprezentantii Orange.
Ce faceti daca sunteti victima unei astfel de fraude
Recomandarea expertilor este sa nu divulgati persoanelor straine sau care se recomanda ca angajati ai companiei de telefonie mobila date confidentiale, precum parole, sa nu dati curs invitatiilor de a achizitiona cartele prepaid sau de a comunica codurile de reincarcare.
"Totusi, in cazul in care astfel de informatii au fost furnizate, clientii se pot adresa serviciului de relatii clienti", au precizat acestia.
Reprezentantii Vodafone recomanda clientilor sa verifice informatiile inainte sa raspunda oricaror solicitari care fac referire la premii consistente din partea companiei, in schimbul unor sume de bani sau coduri de reincarcare, si sa nu furnizeze alte date confidentiale, precum codul numeric personal, conturi bancare, parole, coduri de reincarcare.
"Daca au cel mai mic dubiu legat de posibilitatea implicarii intr-o situatie de frauda, recomandam clientilor sa ne semnaleze cazul, in cel mai scurt timp de la inregistrarea acestuia", au afirmat acestia.
Clientii Vodafone care doresc sa semnaleze fraudele si tentativele de frauda au la dispozitie sectiunea speciala a site-ului: https://www.vodafone.ro/termeni-si-proceduri-legale/index.htm (tab-ul Frauda) sau serviciul de asistenta al departamentului de Relatii cu clientii, care pot apela *222 sau accesand formularul de contact disponbil pe site: https://www.vodafone.ro/personal/asistenta/).
In cazul Orange, tentativele de frauda pot fi semnalate la adresa de e-mail abuse@orange.ro sau la Serviciul Clienti. In plus, informatii privind fraudele pot fi gasite pe site-ul companiei: http://www.orange.ro/about/fraud-ro.html.
Pentru clientii Cosmote, sunt puse la dispozitie informatii pe http://cosmote.ro/ro/content.aspx?style=styles&ns=-10000&cid=20143.