Corigenti la folosirea internetului
utilizare internet romaniapiata unica digitalacomisia europeana
Reprezentanta Comisiei Europene (CE) in Romania a organizat, astazi, masa rotunda cu tema "Piata unica digitala in Romania".
Cu acet prilej, a fost prezentata o statistica a Uniunii Europene din care rezulta ca 48% dintre consumatorii romani utilizeaza, in prezent, internetul, in timp ce media UE este de 75%.
Potrivit fisei nationale referitoare la Piata unica digitala, in privinta frecventei cumparaturilor online, 17% dintre utilizatorii romani de internet fac shopping on-line, la o medie de 63%, in UE.
Pe segmentul cumparaturilor online transfontaliere, procentul scade pana la 2% din total utilizatori, fata de 18%, la nivelul tuturor statelor membre ale UE.
In acelasi timp, 36% dintre utilizatorii de internet din Romania sunt ingrijorati de securitatea datelor, cand vine vorba despre o plata online, iar 22% nu sunt siguri ca vor primi produsele comandate.
In ceea ce priveste firmele, in Romania, numai 7,3% dintre IMM vand produse sau servicii online, in comparatie cu media de 15% din UE.
La nivel transfontalier, procentele scad pana la 3,4%, respectiv 6,5%.
In Romania, 54% dintre gospodarii folosesc servicii fixe in banda larga, iar 43% sunt conectate la servicii mobile in banda larga.
De asemenea, in 25% dintre gospodariile din Romania, exista acoperire a retelelor broadband in mediul rural, fata de media UE de 18%.
In privinta competentelor digitale, 39% dintre romani nu au utilizat niciodata internetul, fata de o medie in UE de 18%, si numai 20% dintre ei stiu sa trimita e-mailuri, sa utilizeze instrumente de editare sau sa instaleze dispozitive noi, fata de media europeana de 59%.
CE are drept prioritate crearea unei piete digitale unice, prin inlaturarea obstacolelor pentru cetateni si intreprinderi.
Pentru a atinge acest obiectiv, strategia CE vizeaza imbunatatirea accesului consumatorilor si al intreprinderilor la bunuri si servicii digitale in intreaga Europa, crearea unui mediu propice pentru dezvoltarea retelelor si a serviciilor digitale si valorificarea maxima a potentialului de crestere al economiei digitale.
Obiectivul pietei unice digitale este eliminarea barierelor de reglementare si trecerea de la 28 de piete nationale la una.
CE estimeaza ca, atunci cand va fi pe deplin functionala, piata unica digitala ar putea contribui cu 415 miliarde de euro pe an la economia UE si ar putea genera sute de mii de locuri de munca.
Piata unica digitala se va afla pe ordinea de zi a reuniuni Parlamentului European din 25-26 iunie 2016.