Comisia Europeana sustine Microsoft in scandalul Do Not Track!
comisia europeanamicrosoftdo not trackie10firefox
Comisia Europeana (CE) sustine initiativa Microsoft care doreste ca in noul sau program de navigare pe internet, Internet Explorer 10 (IE10) sa fie activata implicit functia "Do Not Track!" (DNT), care nu le mai permite publicitarilor si site-urilor sa urmareasca activitatea online a utilizatorilor.
Mai mult, CE a cerut Worldwide Web Consortium (W3C) sa le ceara producatorilor de browsere sa afiseze un mesaj in timpul instalarii programelor care sa ii intrebe pe utilizatori daca doresc sa activeze sau nu functia "Do Not Track!".
Mai multe programe ofera aceasta functie, direct sau prin intermediul unor extensii. In cazul in care optiunea este inclusa in browser, de obicei aceasta este dezactivata implicit.
Microsoft a fost criticat aspru de industria de publicitate pentru faptul ca vrea sa activeze din start DNT. Compania a sustinut ca face acest lucru pentru ca ii pasa in primul rand de oameni. Si W3C s-a opus deciziei celui mai mare producator mondial de software.
Mozilla, organizatia care produce browserul Firefox, a transmis ca doar utilizatorii pot decide daca activeaza sau nu DNT si ca nu va activa din start aceasta functie.
Site-urile urmaresc ce fac utilizatorii online prin intermediul cookie-urilor. Acestea se mai numesc HTTP cookie, browser cookie si sunt mici bucati de date stocate in memoria cache a browserului. Cand un utilizator revine pe un site, cookie-urile avertizeaza site-ul despre activitatea din trecut a acestuia. DNT nu le permite site-urilor sa trimita cookie-uri.
Cine ne urmareste pe net?
Cele doua companii care urmaresc cel mai mult ce fac oamenii pe internet sunt Google si Facebook, potrivit "Global Tracker Report", prezentat de compania Evidon. Datele au fost obtinute dupa ce 1,6 milioane de internauti si-au instalat, voluntar, extensia Ghostery, dezvoltata de Evidon, in browser pentru a vedea cine ii urmareste pe net.
Serviciul Google care urmareste cei mai multi oameni este Google Analytics. Scripturile acestuia sunt prezente pe circa 70% din site-urile de pe internet. Al doilea cel mai comun urmaritor este serviciul de publicitate Google Adsense. Top cinci este intregit de extensiile sociale ale Facebook, widgeturile Google+ si de serviciul Facebook Connect, care le permite utilizatorilor sa se autentifice pe alte site-uri folosind datele de identificare de pe Facebook.