Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei a lansat Sistemul Dinamic de Achizitii Publice
noi facilitati seapfacilitati seapsistem achizitii publiceachizitii publice romania
Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei a anuntat lansarea de noi functionalitati pentru SEAP, anume Sistemul Dinamic de Achizitii Publice (SAD), un proces complet electronic, o piata deschisa, conceputa pentru a oferi institutiilor publice acces la un grup de operatori economici capabili sa execute activitatile de care acestea au nevoie.
Noua functionalitate este deja disponibila in platforma SEAP, administrata de Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei (ADR).
SAD este similar cu acordul-cadru, cu deosebirea ca noii furnizori, prestatori sau executanti se pot alatura oricand pe durata de implementare a sistemului dinamic.
Astfel, in loc sa se angajeze timp de patru ani intr-un acord-cadru, o institutie care utilizeaza sistemul dinamic poate colabora cu noi operatori economici din piata in orice moment, fara sa fie nevoie sa astepte pana cand acordul-cadru isi va incheia perioada de valabilitate.
Aceasta noua functionalitate flexibilizeaza procedurile de achizitie publica desfasurate pentru servicii care necesita perioade mai indelungate, in contextul in care acordul-cadru poate fi derulat doar cu semnatarii initiali ai acestuia.
Odata initiat, sistemul dinamic ramane deschis noilor furnizori/prestatori/executanti pe toata durata sa. Daca un operator economic nu poate indeplini cerintele de calificare in momentul in care este stabilita data limita de depunere a candidaturilor (la initierea SAD), acesta isi poate revizui documentele si poate aplica pentru a fi parte a sistemului dinamic oricand pe durata lui. Nu exista o limitare a numarului de operatori economici care vor fi parte a sistemului dinamic.
Sistemul dinamic este gratuit pentru utilizatori, nu se percep taxe sau tarife de inscriere, de participare sau pentru depunerea de oferte. Mai mult, actionand ca o piata deschisa, sistemul sprijina participarea IMM-urilor si a intreprinderilor mai noi la procedurile de achizitii din sectorul public prin adaptabilitatea procesului, care permite cumparatorilor sa isi structureze concurenta in asa fel incat sa o faca atractiva pentru IMM-uri.
De asemenea, beneficiul social generat de sistemul dinamic de achizitii publice este incurajarea concurentei.
In plus, pentru autoritatea/entitatea contractanta (cumparator), beneficiile concrete ale SAD sunt ca este un sistem deschis pe toata durata sa: operatorii economici pot intra/aplica oricand pe durata sistemului dinamic (chiar daca nu reusesc sa fie selectati, respectiv sa indeplineasca cerintele din primul moment al licitatiei, isi pot revizui solicitarile de participare si vor putea aplica, putand fi selectati ulterior); este un sistem care duce la atribuirea contractelor individuale/comenzilor mult mai rapid (odata instituit sistemul dinamic, autoritatea/entitatea contractanta nu va mai face alta publicitate contractului care urmeaza sa fie atribuit, ci va apela direct la vanzatorii din cadrul sistemului dinamic, selectati la acel moment).
Totodata, pentru operatorii economici (vanzatori), beneficiile concrete ale SAD sunt: sistemul dinamic ramane deschis noilor vanzatori pe toata durata lui; operatorii nu trebuie sa-si demonstreze capacitatea de fiecare data cand doresc sa concureze pentru un contract; vanzatorii depun oferta pentru contractele care sunt atractive pentru ei.
Pentru familiarizarea cu regulile SAD, autoritatile contractante interesate de organizarea sistemelor dinamice de achizitii si operatorii economici inregistrati ca ofertanti in SEAP pot testa functionalitatile SAD pe mediul demo disponibil la adresa
https://demo.e-licitatie.ro/pub.
Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP) inregistreaza peste 192.000 de entitati, dintre care peste 21.000 sunt autoritati contractante si peste 170.000 sunt ofertanti.
SEAP este una dintre cele mai utilizate platforme online din Romania, prin intermediul careia autoritatile publice achizitioneaza - utilizand mijloace electronice - bunuri, lucrari si servicii necesare.
In 2020, peste 14.000 de proceduri au fost atribuite in platforma SEAP, totalizand peste 33 de miliarde de lei. Totodata, platforma SEAP a intermediat doua milioane de cumparaturi directe atribuite, in valoare de peste 14 miliarde de lei.