Atentie: Nu folositi serviciile de transfer de bani pentru a plati bunuri achizitionate online! Craciunul e sezon de varf pentru fraude online
frauda onlinecumparaturi onlinemagazine online
Western Union recomanda consumatorilor sa fie foarte precauti in cazul in care decid sa achizitioneze sau sa liciteze pentru bunuri la preturi de chilipir, gasite pe internet. De cele mai multe ori, ofertele prea avantajoase pentru a fi reale ascund mecanisme de fraudare prin care victimele sunt atrase in cursa.
Daniela Budurea, Country Director Western Union Romania si Bulgaria explica ce este bine sa evitam:
"Odata cu apropierea sarbatorilor de iarna, multi vor fi tentati sa caute cadoul ideal online ca sa evite aglomeratia din magazine. Conform unor studii recente, avem in jur de 8,8 milioane de internauti romani, din care peste 4,5 milioane fac lunar achizitii online. Sarbatorile de iarna sunt un sezon de varf si pentru fraudatori, o perioadã propice pentru a-si atrage victimele cu preturi de chilipir. E important ca achizitiile online sa fie tratate cu maximum de atentie de catre cumparator. Achizitiile facute de la magazinele online consacrate sunt o optiune de incredere. Insa, daca vanzatorul online insista ca plata sa se faca printr-un serviciu de transfer de bani, aceasta ar trebui considerat un semnal de alarma".
Cum functioneaza schema de fraudare
Unul dintre cele mai raspandite tipare de fraudare este oferirea de produse foarte performante la preturi foarte mici. Oferta este postata de fraudatori pe site-uri de vanzari sau licitatii de bunuri pe internet. Dupa ce potentialul cumparator isi exprima interesul pentru produs, presupusul vanzator ii cere plata unui avans sau a pretului integral al produsului, suma urmand sa fie transferata printr-un serviciu de transfer de bani, cum ar fi Western Union. De cele mai multe ori, vanzatorul poate fi contactat doar prin e-mail, acesta sustinand ca locuieste in strainatate. Ca sa nu trezeasca suspiciunea cumparatorului, fraudatorul ii sugereazã sa trimita banii pe numele unei rude, solicitandu-i, totodatã, datele tranzactiei ca dovada. Dupa ce fraudatorul primeste detaliile tranzactiei de la victima, acesta ridica banii, folosind un document de identitate fals si dispare.
Cum pot fi evitate fraudele online
Chiar daca exista numeroase scheme de fraudare, in multe dintre ele sunt folosite elemente comune care pot trage un semnal de alarma de care potentialele victime e bine sa tinã cont inainte de a trimite banii:
- Nu folositi serviciul de transfer de bani pentru a plati cumparaturi fãcute de pe internet.
- Un vanzator online care insista ca plata sa se faca prin transfer de bani e un semnal de alarma.
- Nu trimiteti niciodata bani unui necunoscut printr-un serviciu de transfer de bani. Fiti precaut atunci cand discutati cu vanzatori online care afirma ca locuiesc in alta tara. Fraudatorii folosesc adeseori acest pretext pentru a evita o intalnire fata in fata. Fiti precaut si daca ofertantul doreste sa discute doar prin e-mail cu dumneavoastra.
- Fraudatorii pot fi foarte creativi. De multe ori, ei creeaza interfete care seamana foarte bine cu un magazin online profesionist unde puteti gasi produsele dorite pentru Craciun la preturi de chilipir. Tocmai de aceea, e bine sã fiti precauti. Un magazin online serios are informatii despre business si termeni si conditii – cu cat mai multe informatii bine structurate, cu atat mai bine. Inainte de a cumpara, consumatorul ar fi bine sa caute recomandari si review-uri online de la alti cumparatori – chiar daca va pierde cateva minute, este un timp bine investit.
Western Union avertizeaza ca este important sa stim ca un transfer de bani poate fi ridicat intr-o perioada scurta de timp de la trimitere – chiar in cateva minute – iar, dupa ce suma a fost ridicata, expeditorii nu mai pot anula transferul sau obtine banii inapoi. Consumatorii care au facut un transfer de bani prin Western Union si considera ca au cãzut victime a unei fraude trebuie sa sune la hotline-ul Western Union de protectie a consumatorului: 0800801044.