Aplicatie pentru localizarea apelantilor la 112
aplicatie 112localizare 112localizare telefon mobilaplicatie sts
Serviciul de Telecomunicatii Speciale a lansat, recent, aplicatia pentru telefoane mobile Apel 112, care face posibila transmiterea coordonatelor geografice ale apelantului, in momentul initierii apelului de urgenta catre Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta 112.
Aplicatia Apel 112 permite transmiterea localizarii apelantilor la 112 atunci cand apelul de urgenta este generat din reteaua proprie de telefonie mobila.
Utilizarea aplicatiei presupune activarea serviciilor de date (acces internet) si a functiei de localizare a telefonului mobil.
Apel 112 este o aplicatie pentru telefoanele mobile cu sisteme Android si iOS, capabila sa genereze infomatia de localizare si sa transmita pozitia geografica a telefonului.
Aplicatia foloseste conexiunea de date (internet) si serviciul de localizare ale telefonului mobil (GPS) pentru a transmite catre sistemul informatic al serviciului de urgenta 112 informatia de localizare in format AML (Advanced Mobile Location), continand coordonatele geografice ale telefonulului mobil.
Aplicatia este gratuita si poate fi descarcata pe telefoane din magazinele de aplicatii Google Play si AppStore si nu necesita inrolarea utilizatorului intr-un sistem informatic al SNUAU.
La prima accesare a aplicatie Apel 112 este necesar ca utilizatorul sa accepte Termenii si Conditiile.Totodata, pentru a asocia informatia de localizare la apelul catre 112, utilizatorul trebuie sa introduca in aplicatie numarul sau numerele de telefon aferente telefonului pe care este instalata aplicatia, pentru terminalele dual SIM.
Pentru a folosi aceasta aplicatie, utilizatorii trebuie sa aiba serviciul de date activat pe abonamentul sau cartela prepaid pe care o detin.
Chiar daca aplicatia este instalata si activa, aceasta nu va transmite automat localizarea in urmatoarele situatii specifice:
- daca numarul de telefon nu apartine unui operator mobil din Romania;
- daca nu exista acoperire a operatorului care detine numarul de telefon;
- daca telefonul este in roaming.
In aceste situatii, utilizatorii aplicatiei care apeleaza numarul de urgenta 112 pot transmite verbal coordonatele geografice de localizare care pot fi vizualizate cand este accesata aplicatia Apel 112.
Localizarea primara de tip cell ID
Localizarea unui apel receptionat la numarul de urgenta 112 de la un telefon mobil se realizeaza prin intermediul retelei GSM la nivelul sectorului celulei de telefonie din care a fost generat apelul.
Cell ID este cea mai simpla forma de localizare celulara si functioneaza prin detectarea antenei GSM unde terminalul este inregistrat. In fiecare moment, un terminal mobil este inregistrat ca fiind conectat la o antena GSM, de obicei cea mai apropiata. Celulele variaza ca dimensiune in functie de teren si de numarul anticipat de utilizatori.
Prin localizarea primara, serviciul de urgenta 112 identifica zona din care s-a initiat apelul la 112, nu si pozitia exacta a celui care suna (zona este determinata de pozitia celor mai apropiate antene GSM care au captat semnalul).
Precizia unei astfel de localizari depinde de densitatea celulelor de comunicatii mobile ale operatorilor de telefonie mobila, aceasta fiind mai mare in zonele urbane si mai mica in zonele rurale.
SMS la 113 pentru persoanele cu dizabilitati
Persoanele cu deficiente de auz si/sau vorbire au la dispozitie serviciul SMS 113 pentru a anunta situatiile de urgenta prin SMS.
Functionarea Serviciului 113 este posibila doar dupa inregistrarea beneficiarilor cu dizabilitati de auz si/sau de vorbire in baza de date a SNUAU si a numarului de telefon mobil pe care il folosesc pentru anuntarea urgentelor catre operatorii Sistemului 112.
Serviciul SMS 113 este solutia implementata de Serviciul de Telecomunicatii Speciale pentru a veni in sprijinul persoanelor cu deficiente de auz si/sau vorbire care vor sa apeleze serviciul de urgenta 112.
Prin integrarea in arhitectura existenta a SNUAU, Serviciul SMS 113 permite comunicarea prin mesaje de tip SMS cu persoanele inregistrate in baza de date a SNUAU, pastrand caracteristicile functionale de baza ale serviciului 112 de voce: gratuitate si accesibilitate.
Apelarea sistemului de urgenta prin SMS la numarul 113 se poate realiza doar in retelele de comunicatii mobile Orange, RCS-RDS, Telekom si Vodafone.
ANCOM elaboreaza reglementari prin care se stabilesc conditiile tehnice si economice referitoare la realizarea comunicatiilor catre Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta (SNUAU), in scopul furnizarii catre cetateni a serviciului de urgenta 112. Aceste reglementari sunt realizate in acord cu prevederile cadrului legislativ european.
La finalul anului 2016, ANCOM a emis o decizie care le impune furnizorilor de retele publice mobile de telefonie sa ia toate masurile pentru a permite transmiterea de catre echipamentul terminal catre administratorul SNUAU in maxim 20 de secunde de la momentul initierii apelului, a informatiei de localizare, respectiv latitudinea si longitudinea pozitiei geografice in care se afla echipamentul terminal al apelantului, cel putin pentru apelurile de urgenta 112 initiate de pe terminale mobile care au capabilitatile necesare.