Analiza raportului ANCOM 10 ani de reglementare a sectorului comunicatiilor electronice in Romania
analizaraportancomautoritatea nationala pentru administrare si reglementare a sectorului comunicatiilor electronicedocumentservicii
Anul acesta, ANCOM implineste 10 ani. Cu aceasta ocazie, Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii a lansat documentul "10 ani de reglementare a sectorului comunicatiilor electronice in Romania". Iata o scurta analiza a acestuia.
Autoritatea a emis primele reglementari pentru liberalizarea pietei romanesti de comunicatii la 1 ianuarie 2003. Intre 2003 si 2011, tarifele medii pe minut la telefonia mobila s-au diminuat cu 84%, de la circa 13,9 eurocenti in 2003 la 2,2 eurocenti in 2011, in timp ce tarifele medii pe minut la telefonia fixa au scazut cu 14%, de la circa 7,4 eurocenti in 2003 la circa 6,4 eurocenti in 2011.
Chiar daca nu ne situam foarte bine la capitolul raspandirii internetului fix de banda larga, calitatea si viteza conexiunilor ne plaseaza mereu in clasamentele globale, precizeaza ANCOM. Din punct de vedere al ponderii conexiunilor de foarte mare viteza (cel putin 30 Mbps), Romania se afla pe primul loc intre statele UE.
Veniturile totale din furnizarea de retele si servicii de comunicatii electronice au ajuns la circa 3,5 miliarde euro in 2011, ceea ce reprezinta 2,6% din PIB. Romania se situa in 2010 deasupra mediei europene si in ceea ce priveste nivelul investitiilor raportat la veniturile realizate de operatorii telecom, cu un procent de 15,7% (13,7% in 2011).
"Liberalizarea pietei de comunicatii electronice la 1 ianuarie 2003 este unul dintre cele mai importante evenimente ale ultimelor decenii in acest domeniu. Rareori un singur pachet legislativ a reusit sa produca atatea beneficii pentru cetatenii unui stat. Odata cu liberalizarea pietei, cresterea competitiei a condus la diversificarea serviciilor de comunicatii electronice, cresterea accesibilitatii si penetrarii serviciilor, scaderea tarifelor si imbunatatirea calitatii. In prezent, ANCOM are in evidenta un numar de 1.603 furnizori de retele si servicii de comunicatiie electronice autorizati", precizeaza autoritatea.
Serviciile de telefonie mobila s-au dezvoltat puternic dupa 1997. Piata a explodat pur si simplu, dupa ce OTE si Vodafone au devenit actionari majoritari la Cosmorom si Mobifon. In 2003, pe piata erau patru operatori - Mobifon, Mobil Rom, Cosmorom si Telemobil).
In prezent, trei mari grupuri internationale - Vodafone, Orange si OTe concureaza alaturi de un operator local, RCS & RDS.
Valoarea pietei s-a dublat de la 0,9 miliarde euro in 2003 la 1,8 miliarde euro in 2011; varful a fost inregistrat in 2008 (2,7 miliarde euro). Telefonia mobila s-a raspandit rapid in Romania, anii 2001 - 2008 marcand cresteri spectaculoase in privinta numarului de utilizatori si rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobila. Dupa ce numarul SIM-urilor a depasit populatia tarii, a urmat insa si un regres. Numarul utilizatorilor (SIM-uri active) se ridica la 23,4 milioane la sfarsitul lui 2011, cu 257% mai mare decat in 2003, cand se inregistrau doar 6,6 milioane utilizatori, precizeaza ANCOM.
Romanii au prins si gustul SMS-urilor. De la 0,4 miliarde mesaje trimise in 2003, numarul SMS-urilor a ajuns la 11,2 miliarde mesaje in 2011. Incepand cu 1 iulie 2007, Comisia Europeana a reglementat tarifele aplicabile serviciilor de roaming pentru comunicatiile mobile in interiorul UE, determinand scaderi semnificative ale acestor tarife. Valorile maxime ale tarifelor (fara TVA) aplicabile din 1 iulie 2012 in roaming in interiorul UE sunt: 29 eurocenti/minut pentru apeluri efectuate, 8 eurocenti/minut pentru apeluri primite, 9 eurocenti/minut pentru mesaje scrise (SMS) si 70 eurocenti/MB pentru serviciile de comunicatii de date.
Masuri ANCOM
Reducerea treptata a tarifelor de terminare a apelurilor in retele mobile, de la 9,72 eurocenti in 2003 la 3,07 in septembrie 2012, ca urmare a desemnarii operatorilor cu putere semnificativa pe piata.
Implementarea portabilitatii numerelor, pana in prezent fiind portate peste 580 de mii de numere de telefonie mobila.
Alocarea spectrului radio pentru comunicatii de voce si date, prin organizarea de licitatii, precum si prin deschiderea benzilor de 900 MHz si 1800 MHz pentru tehnologia 3G.
Pentru a face fata RCS&RDS si UPC, Romtelecom si-a diversificat gama de servicii. Daca la finele lui 2008 erau activi 28 de furnizori de telefonie fixa, la finele lui 2011 numarul acestora a ajuns la 49.
In 2011, piata serviciilor de telefonie fixa a avut o valoare totala de 0,53 miliarde euro, cu 30% mai mica fata de 2003, din cauza scaderii inregistrate la nivelul valorii pietei cu amanuntul cu 44%.
Pe fondul penetrarii scazute si al dezvoltarii serviciilor de telefonie fixa oferite de operatorii de retele de telefonie mobila, numarul de linii de telefonie fixa a crescut cu 7%, de la 4,4 milioane linii de acces la finalul lui 2003, la 4,7 milioane linii la finalul lui 2011, din care 82% aferente utilizatorilor persoane fizice (cu 102 mii de linii mai putin fata de finele lui 2003), iar 18% aferente utilizatorilor persoane juridice (cu 407 mii de linii mai mult fata de finele lui 2003).
De la momentul lansarii serviciului de portabilitate, in toamna lui 2008, pana la 15 octombrie 2012, au fost portate 287 de mii de numere de telefonie fixa. In localitatile neconectate la retelele fixe, serviciul universal a fost asigurat de 633 telecentre, instalate si operate intre 2004 si 2011 de catre 7 operatori care au fost desemnati furnizori de serviciu universal in urma licitatiilor organizate de ANCOM. La finele lui 2011, numarul de pachete de servicii de comunicatii electronice ce contin si servicii de telefonie fixa era de 2,8 milioane.
"Traficul total de voce realizat de la puncte fixe a fost mai scazut cu 32% in anul 2011 fata de anul 2003 (6,1 mld. minute in 2011, fata de 9,0 mld. minute in 2003), din cauza scaderii cu 43% a traficului catre retele fixe (proprii sau ale altor operatori), de la 8,0 miliarde de minute in 2003, la 4,5 miliarde de minute in 2011. Celelalte categorii de trafic au inregistrat cresteri in aceasta perioada, cu 41% pentru apelurile catre retele mobile (de la 0,81 mld. minute la 1,15 mld. minute) si cu 53% pentru apelurile catre international (de la 0,18 mld. minute la 0,28 mld. minute). Traficul de voce realizat in medie lunar de la o linie de telefonie fixa a fost de 106 minute pe parcursul lui 2011, in scadere cu 64 de minute fata de 2003, cand de la o linie de telefonie fixa se vorbeau in medie lunar 170 minute", releva
documentul ANCOM.
In privinta internetului, numarul furnizorilor de servicii de acces operationali a crescut de peste 4 ori in perioada 2003 - 2011, de la 223 de furnizori care aveau un total de 0,2 milioane conexiuni de acces la internet (fix sau mobil) la finele lui 2003, la 985 furnizori cu 10,8 milioane conexiuni (fixe sau mobile) la finele lui 2011, adica de 55 de ori mai multe conexiuni.
Veniturile raportate de furnizorii de servicii de acces la internet si/sau transmisiuni de date au crescut cu 496%, de la 0,09 miliarde euro in 2003, la 0,55 miliarde euro in 2011, din care 84% reprezentau venituri obtinute din furnizarea serviciilor de acces la internet, iar 16% reprezentau venituri obtinute din furnizarea serviciilor de transmisiuni de date.
Numarul de conexiuni de acces fix la internet in banda larga a crescut de la 14 mii, cate se raportaul la finele lui 2003, la 3,3 milioane la finele lui 2011!
"Traficul total de voce realizat de la puncte fixe a fost mai scazut cu 32% in anul 2011 fata de anul 2003 (6,1 mld. minute in 2011, fata de 9,0 mld. minute in 2003), din cauza scaderii cu 43% a traficului catre retele fixe (proprii sau ale altor operatori), de la 8,0 miliarde de minute in 2003, la 4,5 miliarde de minute in 2011. Celelalte categorii de trafic au inregistrat cresteri in aceasta perioada, cu 41% pentru apelurile catre retele mobile (de la 0,81 mld. minute la 1,15 mld. minute) si cu 53% pentru apelurile catre international (de la 0,18 mld. minute la 0,28 mld. minute). Traficul de voce realizat in medie lunar de la o linie de telefonie fixa a fost de 106 minute pe parcursul lui 2011, in scadere cu 64 de minute fata de 2003, cand de la o linie de telefonie fixa se vorbeau in medie lunar 170 minute", releva raportul ANCOM.
In 2011, piata serviciilor de retransmisie a programelor audiovizuale a avut o valoare totala de 0,37 miliarde euro, cu 287% mai mare decat cea din anul 2003, cand a inregistrat o valoare de 0,09 miliarde euro.
Numarul total de abonati s-a dublat, crescand cu 110%, de la 2,7 milioane abonati in 2003 la 5,7 milioane abonati la finele lui 2011, in special pe fondul aparitiei tehnologiei DTH (care a atras 2,1 milioane abonati pana la 31 dec. 2011), in special in mediul rural.
Venitul mediu pe abonat pentru serviciile TV a crescut de la 2,9 euro in 2003 la 5,3 euro in 2011, pe fondul cresterii numarului de programe receptionate, a calitatii serviciilor prin digitalizarea transmisiei si a aparitiei serviciilor VoD.