ANALIZA: Piata IT, pe crestere. Cat vor mai avea bani romanii?
piatacrestereitelectroniceelectrocasnice
Trimestrul al treilea a fost cea mai buna perioada a anului cand vorbim de piata bunurilor de folosinta indelungata. Aici ne referim la valoarea totala inregistrata (410 milioane de euro) cat si rata de crestere, de aproape 6 procente, fata de acelasi trimestru al lui 2012, se arata intr-un studiu realizat de GfK Temax.
Potrivit analizei, segmentul de imprimante si multifunctionale si piata de electronice au inregistrat stagnari, in timp ce piata foto a continuat pe un trend negativ. Restul sectoarelor au marcat rate de cresteri pozitive, in T3 2013, in ceea ce priveste valoarea.
Cu o rata de crestere de aproape 12 procente si o valoare totala de 115 milioane de euro, sectorul Telecom a ramas cel mai mare sector de pe piata bunurilor de folosinta indelungata. Cea mai mare crestere din acest trimestru a fost inregistrata pe piata de electrocasnice mici, cu mai mult de 12% peste acelasi trimestru al anului precedent, in valoare.
Sectorul electrocasnicelor mari confirma evolutia buna din trimestrul precedent cu un al doilea trimestru de crestere, aproximativ 8% peste T3 2012.
Electrocasnice mici
Segmentul electrocasnicelor mici a fost sectorul cu cea mai buna performanta in ceea ce priveste rata de crestere in T3 2013, cu peste 12% mai mult decat valoarea inregistrata in T3 2012.
Atat categoria aparatelor de bucatarie dar si cea a produselor de ingrijire personala au aratat rate de cresteri de doua cifre, performante bune inregistrand aparatele pentru prepararea mancarii si storcatoarele, pe de o parte, si aparatele de indepartat parul de cealalta parte.
Categoria cu cea mai buna performanta din cadrul electrocasnicelor mici a ramas cea a aparatelor de preparat bauturi, dominata de filtrele de cafea si de expresoare, piata care, impulsionata de preferinta consumatorilor pentru expresoare cu capsule si pentru cele fullautomate, a ajuns la o rata de crestere de 39% in T3 2013 fata de T3 2012, in valoare.
Responsabila pentru aproximativ un sfert din valoarea inregistrata in sectorul electrocasnicelor mici, piata aspiratoarelor a crescut mai putin decat alte categorii, iar valoarea totala de pe piata electrocasnicelor mici a ajuns la 27 de milioane de euro.
Telecom
Valoarea nesubventionata a sectorului de telecom generata in T3 2013 a inregistrat o crestere de aproape 12% in comparatie cu aceeasi perioada a anului anterior, insumand 115 milioane de euro. In timp ce, la nivel total, piata a stagnat in volum, in valoare nesubventionata, smartphone-urile pastreaza evolutia pozitiva a sectorului de telecom.
In perioada ianuarie - septembrie 2013, rata de crestere a fost de peste 15% (302 milioane de euro) fata de aceeasi perioada a anului trecut. Se observa insa o incetinire a acestui trend determinata in special de eroziunea pretului mediu al smartphone-urilor. In cadrul acestui segement, s-a inregistrat in T3 o crestere a importantei segmentelor de produse din clasele mici si medii de pret.
Electrocasnice mari
Pe ansamblu, piata electrocasnicelor mari a ajuns la o rata de crestere de 8% fata de T3 2012, datorita succesului pe care il inregistreaza aparatele incorporabile, principalul motor de crestere al categoriei.
Piata masinilor de spalat a depasit asteptarile cu o crestere de 14% in T3 2013 fata de T3 2012, evidentiindu-se clar o tendinta catre masinile cu incarcare frontala cu o capacitate in kilograme mai mare (6 kg+) si eficienta energetica ridicata.
In acelasi timp, T3 s-a dovedit a fi mai dificil pentru piata frigiderelor care a inregistrat stagnare din punct de vedere al valorii si volume mai mici, dar cu vanzari mai mari pentru produsele cu tehnologia „frost free” incorporata. Alaturi de cuptoarele cu microunde, care au revenit la crestere, toate categoriile de pe piata electrocasnicelor mari, mai putin cea a aragazurilor, sunt acum pe un trend ascendent in ceea ce priveste valoarea si au contribuit la dezvoltarea pozitiva a sectorului in ansamblu.
Tabletele ridica segmentul de IT
In T3 piata IT isi continua trendul pozitiv, inregistrand o crestere de peste 2% in comparatie cu aceeasi perioada a anului precedent.
Usoara crestere a sectorului a fost generata de segmentul tabletelor media si al tastaturilor, care reusesc sa isi pastreze evolutia pozitiva si in acest trimestru. In cadrul tabletelor media se observa ca produsele cu pret atractiv, ce nu inglobeaza foarte multe caracteristici tehnice, cresc in importanta.
De asemenea, tastaturile wireless ce pot fi conectate la o tableta sau la un smart TV aduc segmentului de tastaturi cresteri de doua cifre. Celelalte categorii de periferice, mouse-uri si camerele web, intregistreaza usoare reveniri. Cerererile pentru calculatoare portabile, calculatoare desk si monitoare raman in scadere si in T3 2013.
Electronice
Vanzarile din sectorul electronicelor au ramas relativ stabile in al treilea trimestru al anului si valoarea totala pe aceasta piata a ajuns la 57 de milioane de euro. In timp ce vanzarile cu sisteme audio, DVD player-ele, player-ele audio portabile, consolele pentru jocuri video si televizoarele cu plasma au ramas pe un trend negativ, televizoarele cu ecran LCD au reusit sa recupereze in ultimele doua luni ale trimestrului.
In comparatie cu acelasi trimestru al anului precedent, vanzarile de televizoare cu ecran LCD au fost mai mari cu 3% in valoare, respectiv cu 2% in volum.
Piata de imprimante si multifunctionale
Piata de imprimante si multifunctionale a inregistrat stagnare in T3 2013 (-0,1%) fata de aceeasi perioada a anului trecut, ajungand la valoarea de 7 milioane de euro.
In timp ce segmentul de multifunctionale a inregistrat o usoara crestere datorita evolutiei pozitive a produselor laser, segmentul imprimantelor a contrabalansat cu o cerere in scadere. Produsele inkjet continua pe trendul descendent, inregistrand rate de scaderi de doua cifre.
Foto
Piata foto a continuat sa scada si in acest trimestru, cu 16,6% fata de acelasi trimestru al lui 2012, ajungand la o valoare de doar 10 milioane de euro. Similar cu trimestrul trecut, camerele foto compacte au fost cele care au scazut cel mai mult.
Dupa o scadere de 24% in comparatie cu T3 2012, in acest trimestru, aceasta categorie a inregistrat vanzari de 5 milioane de euro. Si vanzarile de D-SLR-uri au scazut, cu 2% in volum, dar au ramas stabile in valoare. Cel mai probabil, consumatorii astepta campaniile de Black Friday si de Craciun inainte de a face achizitii.