ANALIZA: De ce este Apple cea mai valoroasa companie din lume? Iata zece motive
analizaapplevaloaresteve jobsiphonetehnologie
Apple a devenit pentru scurt timp cea mai valoroasa companie din lume, fiind cotata la 364 miliarde de dolari. Astfel, a intrecut gigantul petrolier Exxon Mobil. In doar doi ani, valoarea de piata a "Marului" a trecut de Microsoft, IBM, Wal-Mart si Cisco. Ascensiunea Apple-ului a fost intotdeauna palpitanta, dar mereu sustinuta. Pe de alta parte, Apple ne arata cum poti fi generos cu investitorii, pentru propria bunastare. Venitul Apple este in prezent de 100 miliarde de dolari. Vanzarile Exxon se situeaza la 383 miliarde de dolari si ale Wal-Mart la 415 miliarde de dolari.
Exista cateva motive solide pentru care actiunile
Apple se teleporteaza-n Spatiul Castigului mai ceva ca-n Star Trek. Primul este acela ca vanzarile si profitul Apple continua sa creasca la cote duble - si chiar triple. Apple ramane o companie unica. Mai mult, Steve Jobs a reusit sa introduca pe piata noi produse high-tech si sa castige clienti intr-un mod la care alte companii de renume doar spera.
24/7 Wall St. analizeaza in detaliu ascensiunea Apple si valoarea sa de piata, situata undeva la 400 miliarde de dolari. Va prezentam 10 motive pentru care Apple este cea mai valoroasa si promitatoare companie din lume.
1. SI-A IMBUNATATIT IN MOD CONSTANT PRODUSELE
Apple a reusit sa introduca generatie dupa generatie a aceluiasi produs. Urmatoarea generatie reuseste intotdeauna sa aiba ceva in plus fata de cele anterioare. Apple mizeaza pe Imbunatatire. Inovatie. Idei. De exemplu, computerul Mac a fost lansat in anii '80 si vanzarile recente au atins cote record. Mac-urile sunt oferite in diverse configuratii. Un alt caz care demonstreaza abilitatea lui Steve Jobs de a lansa produse "proaspete" este iPod, lansat in 2001. In 10 ani, am avut parte de numeroase generatii ale iPod-ului si aprecierea consumatorilor a crescut de la o generatie la alta. Adevarata semnatura a Apple-ului, cand vine vorba de succes, este telefonul iPhone. Aflat la generatia numarul 5, acesta promite noi inovatii. Functiile de baza ar putea ramane relativ neschimbate, in timp ce se va lucra la partea tehnologica. Faptul ca gadget-ul devine tot mai popular, de la o generatie la alta, reprezinta inca o dovada a suprematiei Apple;
2. PRODUSE NOI
Apple continua sa ataseze noi produse in portofoliu, pe langa batranul Mac (in "varsta" de 20 de ani) si iPod. Nicio alta companie din lume nu a reusit sa starneasca atata nerabdare in jurul lansarilor sale de produs. Vanzarile sunt oglindite in cresterea veniturilor, de la 19 miliarde de dolari - 2006, la 100 miliarde de dolari - 2011. Marketingul fiecarui produs NOU este cladit pe succesul celui anterior;
3. MARJELE MARI DE CASTIG
Marjele mari reprezinta diferenta dintre pretul unui produs (sau serviciu) si costul sau. Daca un produs se vinde cu 100 de dolari si fabricarea sa a costat 75 de dolari, marja este de 25 de dolari. Marjele de castig ale Apple sunt de peste 41% si cresc vertiginos. Acestea sunt unice in industria componentelor si transforma compania lui Jobs intr-un bun si mai atractiv pentru investitorii ingrijorati de costul de fabricatie. Apple, prin balantele fiscale uriase, poate alege cei mai buni furnizori si isi permite sa-i preseze, pentru a obtine cele mai reduse costuri ale componentelor;
4. CEL MAI BUN PURTATOR DE CUVANT
Steve Jobs a devenit o personalitate, o marca pentru Apple. Este unul dintre cei mai apreciati si criticati directori executivi - unul dintre cei mai celebri inovatori din lume. De asemenea, unii il considera cel mai eficient CEO din ultimele decenii. Jobs este vazut ca geniul care a inventat fiecare produs Apple, l-a proiectat si i-a stabilit strategia de marketing. Faptul ca nu poate duce la bun sfarsit de unul singur atatea activitati nu da nimanui de gandit. Jobs este Jobs. Nicio alta companie nu dispune de un purtator de cuvant mai valoros decat Steve Jobs;
5. NOROC
Apple a avut noroc. A supravietuit dominatiei Windows. A lansat iPod pe o piata dominata de Sony Walkman. Sony nu a reusit sa se adapteze bine la era digitala. Apple a lansat apoi iPhone, pe o piata de telefonie saturata. La vremea respectiva, dar si acum, Apple a beneficiat de o doza importanta de sansa. Problemele Nokia s-au inmultit, vanzarile Motorola RAZR au scazut si RIM a promovat BlackBerry doar in mediul de business;
6. DISTRIBUTIE
Apple are o colaborare stransa cu distribuitorii si dealerii. A reusit sa determine AT&T sa plateasca peste 400 de dolari/telefon pentru a obtine exclusivitate in distributia de iPhone. Apple a distribuit iPhone in Europa, Japonia si China. Are aceeasi relatie buna si cu retailerii online. Produsele Apple reprezinta o buna cale de a atrage clienti in comertul online si bineinteles de a avea vanzari mai mari. De ce se afla produsele Apple in sectiunea Premium a fiecarui site important de vanzari de produse electronice sau chiar generalist? Pentru ca se vand;
7. APPS STORE
Multi analisti considera ca suita de aplicatii Apple pentru produsele companiei, in special pentru iPhone si iPad, a creat un nivel unic de loialitate pe piata smartphone-urile si tabletelor. Cei care detin asemenea gadget-uri le pot personaliza dupa bunul plac. Magazinul Apple are 400.000 de aplicatii pentru iPhone. Nicio alta companie de jocuri, site important sau retea de socializare nu ofera mai multe aplicatii decat Apple;
8. MUZICA & FILME
iTunes este cel mai mare distribuitor de continut media din lume. Produsele Apple TV au extins distributia continutului Apple in casele oamenilor. Noul iCloud permite utilizatorilor sa acceseze folderul media personal de pe orice terminal compatibil cu iTunes din lume. Spotify, Pandors, Microsoft si Google, cu totii au intrat in industria online de multimedia. iTunes detine 75% din piata de distributie pentru muzica online;
9. MARKETING
Campania Apple "1984" pentru Mac reprezinta si astazi un reper in istoria promovarii. La fel a fost si campania "Think Different", in care apareau genii precum Albert Einstein si Thomas Edison, lansata de Apple in anii '90. Apple a promovat iTunes in toata lumea, prin adaugarea legendarei trupe "The Beatles" in magazinul de muzica. O alta campanie, "Mac vs. PC", a starnit numeroase controverse. Apple are abilitatea de a-i determina pe oameni sa creada ca este Pretutindeni;
10. DESIGN
Sunt produsele Apple concepute mai bine decat restul gadget-urilor concurente? Piata asa crede. Designul simplu al iPod-ului a reprezentat o revolutie, pentru cei care se incurcau in butoanele gadget-urilor personale. Computerul Mac este mai compact decat alte PC-uri, grele si inestetice. iPhone dispune de o tastatura digitala, in loc de una cu litere mici si indescifrabile. iPad este mai subtire decat alte tablete. Mai mult, camera, functiile video si multi-tasking sunt considerate superioare fata de dotarile altor gadget-uri asemanatoare.