ANALIZA: Cum s-au descurcat producatorii de telefoane mobile in 2011
analizatelefoanevanzaricrestereiphonesamsung galaxy
Piata mondiala de telefoane mobile a crescut cu 6,1% de la an la an in al patrulea trimestru din 2011 (T4 2011). Piata telefoanelor ieftine a scazut insa mai rapid decat estimau analistii, la cel mai jos nivel din ultimii doi ani.
Potrivit IDC Worldwide Mobile Phone Tracker, furnizorii au livrat 427,4 milioane unitati in T4 2011, fata de 402,8 unitati, valoare inregistrata in aceeasi perioada a anului precedent.
Cresterea de 6,1% de la an la an a fost mai ridicata decat cea estimata de IDC, de 4,4%, pentru trimestrul mentionat, dar mai slaba decat cea din T3 2011, cand s-a constatat un salt de 9,3%.
"Piata de telefoane mobile a crescut neobisnuit de greu in T4 2011, demonstrand ca nu este imuna in fata conditiilor macroeconomice dificile", a declarat Kevin Restivo, analist IDC Worldwide Mobile Phone Tracker.
"Lansarea unor produse de succes, precum iPhone 4S, livrate in al patrulea trimestru, au sustinut cresterea vanzarilor de smartphone-uri. Totusi, per ansamblu, avantul pietei a scazut la cel mai jos nivel inregistrat din T3 2009, cand recesiunea globala era la apogeu."
In timp ce smartphone-urile devin tot mai populare, telefoanele ieftine, obisnuite, fara functii multiple, vor reprezenta majoritatea vanzarilor de asemenea produse. "Telefoanele obisnuite au dominat patru-cinci piete in ultimul trimestru din 2011", a subliniat Ramon Llamas, analist la IDC (Mobile Phone Technology and Trends). "Chiar daca proportia lor in vanzari scade, telefoanele ieftine isi mentin popularitatea, datorita preturilor si functiilor simple, usor de folosit". "In acelasi timp, aceste telefoane se straduiesc sa-si pastreze cota pe piata", a adaugat Llamas. "Pentru a ramane competitive, telefoanele ieftine devin tot mai asemanatoare smartphone-urilor, incorporand optiuni de navigare pe internet si aplicatii diverse. Chiar daca demersul amintit nu "musca" din cota de piata a smartphone-urilor, ar putea influenta decizia utilizatorilor, care vor alege telefoanele ieftine, in detrimentul telefoanelor inteligente scumpe".
Impartirea regionala
In Asia/Pacific (excluzand Japonia), piata telefoanelor obisnuite a scazut, cu precadere in China, India si Indonezia. Impactul sarbatorilor de iarna, cand oamenii isi cumpara de obicei telefoane noi, nu a fost major asupra industriei. Intre timp, smartphone-urile isi pastreaza momentul de ascensiune - iPhone 4S a fost primit bine in Australia, Hong Kong, Coreea si Taiwan. Competitia pe piata telefoanelor cu sistem de operare Android s-a intensificat, pe masura ce producatorii mid-range, precum Lenovo, Coolpad si Huawei au livrat volume masive de smartphone-uri catre China.
In alte regiuni, piata de Android a fost dominata de Samsung, urmat de HTC si LG. Sistemul de operare Windows Phone a capatat o oarecare vizibilitate, dupa vanzarea unor modele precum HTC Titan, HTC Radar si Nokia Lumia.
In Japonia, cererea pentru telefoane mobile a crescut in mod inexplicabil, dupa cutremurul din martie 2011. Vanzatorii de smartphone-uri, precum Apple, s-au descurcat bine. La fel de onorabil au evoluat insa si furnizorii japonezi, care si-au majorat cota de piata.
In Europa de Vest, piata telefoanelor mobile a fost marcata de o cerere scazuta, din cauza mediului economic neprielnic. Cresterea inregistrata pe palierul de smartphone-uri nu a reusit sa contracareze declinul inregistrat de telefoanele clasice, in ciuda performantei deosebite a marcilor Apple si Samsung.
Nokia s-a confruntat cu un sezon dificil, pe masura ce a realizat tranzitia la Windows Phone. Livrarile de feature phone-uri au atins un minim istoric, fiind sustinute doar de vanzarile de telefoane foarte ieftine (low-end).
Pietele din Europa Centrala, Orientul Mijlociu si Africa (CEMA) au crescut bine datorita ascensiunii Samsung. In timp ce livrarile Nokia s-au impotmolit, Apple a continua sa "pedaleze" spre succes.
In America de Nord, smartphone-urile au ramas in lumina reflectoarelor, odata cu lansarea lui Apple iPhone 4S, in timp ce smartphone-urile LTE de la HTC, LG, Motorola si Samsung au inregistrat castiguri importante.
Research In Motion a lansat cateva telefoane cu sistem de operare BB OS7, in al patrulea trimestru si a dat semne ca ar putea lansa un smartphone BlackBerry 10 in 2012.
Smartphone-urile s-au tinut bine si in America Latina, unde cetatenii au preferat sa investeasca in telefoane de maximum 200 dolari, cu sistem de operare Android. Chiar daca telefoanele inteligente au fost in centrul atentiei, cele low-cost s-au vandut "ca painea calda", cu participarea Nokia, Samsung si a catorva producatori chinezi.
Cum s-au descurcat producatorii de telefoane mobile
Nokia a incheiat anul exact asa cum l-a inceput: ca lider indiscutabil al livrarilor totale de telefoane. Compania a lansat smartphone-urile Lumia si Asha, bine primite de utilizatori. De asemenea, finlandezii si-au schimbat strategia in privinta vanzarilor. In 2012, vor fi vandute putine telefoane cu sistem de operare Symbian.
Samsung a incheiat trimestrul si anul cu noi recorduri: a trecut de "borna" de 90 milioane unitati livrate intr-un singur trimestru si de 300 milioane unitati intr-un singur an. Samsung domina piata cu smartphone-uri scumpe, pe masura calitatii: Galaxy SII, Galaxy Note, Galaxy Nexus.
De asemenea, Samsung vinde si telefoane mai ieftine, precum Galaxy Ace si Galaxy Y, precum si smartphone-uri cu Windows Phone - Focus Flash si Focus S, incercand sa multumeasca toate buzunarele.
Apple a urcat pe locul trei la nivel global, in ultimul trimestru din 2011 (dupa locul cinci). Lansarea lui iPhone 4S a reprezentat un real succes. Vanzarile din SUA si Japonia s-au mentinut la un nivel foarte ridicat.
Vanzarile LG au scazut in 2011. Rezultatele au fost trase in jos de vanzarile slabe de telefoane clasice si smartphone-uri. In plus, referitor la tot anul trecut, LG a inregistrat cele mai mari pierderi din randul marilor producatori de telefoane mobile. Totusi, exista si vesti bune. Profitabilitatea LG s-ar putea dezgheta, odata cu vanzarile de smartphone-uri Optimus.
Chinezii de la ZTE "s-au batut" pentru locul patru cu LG, fiind despartiti de cateva milioane de unitati. Compania a ramas o prezenta constanta in Asia/Pacific, dar a castigat popularitate si in EMEA si America Latina, precum si in America de Nord.
Modelele-cheie ale ZTE sunt Blade si smartphone-urile Skate cu sistem Android. Recent, acestora li s-a alaturat ultimul smartphone ZTE cu Windows Phone, denumit Tania.
Pe baza tuturor vanzarilor din 2011, piata mondiala de telefoane mobile a crescut cu 11,1%, in scadere insa fata de ritmul inregistrat in 2010, de 18,7%. IDC estimeaza ca in 2012 aceasta va creste puternic, pe masura ce smartphone-urile devin tot mai accesibile pentru consumatorii de rand.