6 lectii de invatat din esecul RIM cu marca BlackBerry
lectiirimblackberryiosmicrosoftarthur c. clarke
Compania canadiana Research In Motion (RIM), detinatoarea marcii BlackBerry si candva cel mai mare producator de smartphone-uri din lume, este acum cu un picior in groapa. Organizatia a facut greseli peste greseli, permitandu-le Apple si Samsung sa domine piata. Cele doua companii incaseaza acum 95% din profitul inregistrat pe piata telefoanelor inteligente.
Saptamana trecuta furtuna a lovit compania nord-americana. Au fost inlaturati mai multi manageri din vechea garda, inclusiv cofondatorul Jim Balsillie. Noua conducere a RIM a anuntat ca va modifica serverele companiei, BlackBerry Enterprise Servers, platforma din spatele serviciilor de e-mail si mesagerie oferite de canadieni, pentru a suporta si sistemul de operare iOS de la Apple. Este o schimbare radicala de abordare care s-ar putea sa dea roade. Pana atunci, haideti sa vedem ce lectii putem invata din esecul RIM.
1. Daca ai un produs extraordinar, inovativ, concentreaza-te pe el. Asta inseamna ca trebuie sa-l promovezi ca fiind revolutionar (vezi strategia Apple, la care orice produs sau serviciu nou lansat este "revolutionar"), sa-ti maresti capacitatea de livrare astfel incat sa acoperi cererea, sa scurtezi timpul de furnizare a actualizarilor si noilor versiuni, si, nu in ultimul rand, sa faci concesii pentru clientii importanti.
2. Daca produsul tau are un succes fulminant, nu te relaxa. Este periculos sa gandesti ca ti-ai zdrobit competitia si ca rivalii nu mai au cum sa te ajunga din urma. Microsoft a facut asta pe segmentul de browsere, iar acum Google ii sufla in ceafa. Trebuie sa inovezi permanent pentru a gasi urmatorul "big thing" (mare lucru). Asculta-ti clientii. Urmareste competitia. Daca un rival se apropie de tine si da semne ca te depaseste, studiaza-i tehnologia, serviciul sau produsul. Vezi care sunt punctele slabe si lanseaza ceva mai bun.
3. Asculta ce au angajatii de spus. Incurajeaza-i pe angajati sa viseze la produse nemaivazute, sa se aventureze in descoperirea de noi materiale si tehnologii. Oamenii de la departamentul de cercetare si dezvoltare sunt la curent cu noile tehnologii mai bine decat liderii unei companii.
4. Un produs si o idee nu sunt niciodata de ajuns. Ca manager va trebui sa te inconjori de oameni care vor sa livreze. Nu te multumi cu un singur produs. Esti RIM? Lanseaza orice produs electronic care are o sansa de reusita, de la playerul muzical StrawBerry si pana la masina de tuns caini SnozBerry. Lanseaza concepte pentru a vedea reactia pietei.
5. Evita managementul stupid si invechit. Esti actionar important la o companie sau proprietarul ei? Stai cu ochii pe echipa de management. Autorul de SF Arthur C. Clarke arata intr-o carte de-a sa cat de dificil este sa-i dai la o parte pe cercetatorii batrani, distinsi cu n premii, dar care nu mai inoveaza, din functiile lor. Asa este si intr-o companie. Daca nu vezi idei, rezultate, strategii clare si inovatie, fa tot posibilul sa inlaturi managementul.
RIM a avut multa vreme in frunte doi directori executiv, o structura de conducere greoaie. Istoria ne arata cat de ineficiente sunt institutiile in care puterea este detinuta in mod egal de doi indivizi. Hannibal a reusit, intr-o prima faza, sa bata redutabila armata romana, mult mai numeroasa, la ea acasa, din cauza faptului ca aceasta era condusa de doi consuli care comandau cu randul: o zi unul, o zi altul.
6. Fa clar diferenta intre consumatori si clientii corporate. RIM nu s-a bucurat niciodata de succes in randul consumatorilor deoarece nu i-a tratat diferit de clientii corporate, care reprezinta majoritatea utilizatorilor de BlackBerry. Compania a dat semne ca se orienteaza spre prima categorie de clienti odata cu lansarea modelului BlackBerry Storm. Din pacate insa, pentru a avea acces la internet de pe terminal trebuia in continuare sa cumperi separat serviciul BIS (BlackBerry Internet Service). Adica cumperi telefonul, dar nu-ti poti folosi propriul pachet de internet cumparat de la operator. Trebuie sa platesti suplimentar si la RIM.