De ce sa investiti in marfuri?
investitiimarfuricerereoferta
Argumentele in favoarea investitiilor in marfuri sunt cererea si oferta.
Pe partea cererii argumentul principal este ca dezvoltarea economica din anumite regiuni foarte populate va duce la o cerere suplimentara de materii prime. Populatia Chinei si a Indiei, cu o putere de cumparare semnificativ superioara celei de acum 20-30 de ani, isi schimba nevoile, inclusiv cele alimentare, consumand de exemplu o cantitate mult mai mare de carne, zahar, cacao decat in trecut.
La fel, un nivel de trai mai ridicat, se traduce intr-un numar mai mare de autovehicule, un numar mai mare de frigidere, aragaze si alte electrocasnice, ceea ce in ultima instanta inseamna o cerere globala mai mare pentru petrol, carbune, gaz natural si energie electrica.
Concomitent cu cererea globala in crestere, oferta pentru anumite tipuri de materii prime inregistreaza probleme de tipul celor din industria petrolului:
- in ultimii 35 de ani nu s-a descoperit nici un zacamant substantial de petrol, marile zacaminte din Orientul Mijlociu, spatiul ex-sovietic, Venezuela etc. sunt exploatate continuu de 50-70 de ani;
- zacamintele noi descoperite in ultimii ani sunt de obicei in zone foarte greu (si scump) de exploatat;
- multe din marile zacaminte sunt in zone cu o instabilitate politica ridicata.
Cu probleme identice se confrunta industria extractiva: practic foarte putine mine noi au fost deschise in ultimii 20 de ani si pe langa aceasta, chiar odata programata o investitie, orizontul de timp in care ea devine productiva este de obicei unul pe termen lung.
De altfel, Jim Rogers, unul dintre cei mai reputati investitori in domeniul marfurilor, sustine ca asemenea pretului actiunilor, pretul marfurilor in general evolueaza cu o ciclicitate multi-anuala de cca 20 ani, noi aflandu-ne inca in stadiul de inceput al unei secvente de boom.
Principalul atu al „marfurilor” il reprezinta tocmai caracterul lor real, palpabil. Aurul de pilda si metalele pretioase in general, considerate astazi marfuri ca oricare altele au fost timp de milenii considerate sinonime cu notiunea de ban si moneda, puterea si credibilitatea oricarei monede fiind direct proportionala cu cantitatea de metal pretios in care putea fi convertita.
In sistemele monetare moderne, post Bretton-Woods (dupa 1970), s-a renuntat la convertibilitatea oricarei monede nationale in metale pretioase. Tocmai acest lucru confera sistemelor monetare un caracter inerent inflationist si favorizeaza marfurile, intrucat, spre deosebire de banii scripturali (de hartie), marfurile nu pot fi inflatate printr-o simpla operatiune de tiparire de moneda a bancii centrale. Oricat s-ar stradui, bancile centrale nu pot inventa noi zacaminte de aur, petrol sau cupru.
Sintetic, avantajele investitiilor in marfuri ar fi urmatoarele:
- lichiditatea si stabilitatea – discutate mai sus – istoric pretul marfurilor a depasit ritmul inflatiei;
- fiind active reale, au o valoare intrinseca. Valoarea lor nu poate scadea la 0 (spre deosebire de actiuni);
- piata pentru marfuri este o piata globala; in consecinta, pretul marfurilor nu depinde de evolutia unei singure economii nationale, cum este de exemplu economia romaneasca;
- avantul economic al unor economii indepartate cum sunt cea chineza si cea indiana afecteaza in mod direct cererea de marfuri si preturile acestora. Pe masura ce economiile asiatice si ale altor tari in curs de dezvoltare cresc, creste si cererea de marfuri. China de exemplu a devenit in scurt timp dintr-un mare exportator de marfuri, un importator vorace de minereu de fier, cupru, petrol, soia. Competitia acerba pentru resurse intre economiile dezvoltate si cele in curs de dezvoltare va aduce cu sine o crestere a pretului resurselor;
- desi o analiza riguroasa a cererii si ofertei pentru un anumit tip de marfa este necesara, nu trebuie studiate situatiile particulare ale unei anumite companii.
Fii expert in management financiar si asigura succesul afacerii printr-o analiza financiara riguroasa! Detalii aici >>>