7 factori de care depinde succesul in afaceri (partea I)
afacerifirmeafacere
7 factori de care depinde succesul in afaceri
(partea I)
Care este principalul factor de reusita in afaceri? Raspunsul este unul singur - dvs. insiva, cu personalitatea dvs. complexa definita de aptitudini, vise si deziderate. Dvs. sunteti singurul care puteti face ca afacerea sa mearga.
Chiar daca exista in oras o suta de pizerii, dvs. puteti fi capabil sa deschideti una noua, care sa se bucure de succes, daca oferiti un produs de calitate, stiti cum sa-l vindeti pentru a avea profit si sunteti gata sa faceti orice pentru a va multumi clientii. Pe de alta parte, este posibil sa aveti un nou produs minunat, intr-un domeniu fara concurenta, dar daca nu aveti cunostintele si initiativa necesare, este posibil ca acesta sa nu apara niciodata pe piata.
Citind materialul urmator va puteti evalua sansele de succes in afaceri, dar, in acelasi timp, va veti analiza propria persoana in rolul de intreprinzator, caci in micile afaceri intreprinzatorul este mai important decat produsul. La fel ca majoritatea celor ce-si doresc o afacere proprie, probabil ca ati citit statistici care afirma negru pe alb ca sansele de esec sunt mult mai mari decat cele de succes.
In general, este adevarat. In Statele Unite, in fiecare luna sunt inregistrate peste 50.000 de noi firme, dintre care majoritatea esueaza. Daca folositi insa acest articol pentru a analiza in mod obiectiv factorii ce pot influenta sansele dvs. de succes, veti capata o arma puternica in aceasta lupta: cunoasterea. Ignoranta este periculoasa, caci situatiile neprevazute care intrerup mersul firesc al lucrurilor conduc adesea la reactii nepotrivite.
Puteti afla cat de pregatit sunteti pentru a porni o afacere si care sunt punctele dvs. slabe si domeniile despre care nu aveti suficiente cunostinte, avand astfel sansa de a apleca balanta in favoarea dvs. In continuare va prezentam principalii factori ce va pot influenta afacerea.
1. Gradul de motivare
Samuel P. era instalator, avand un mic atelier intr-un orasel din Oregon, S.U.A. Pasiunea sa era echitatia, fiind proprietarul a doi cai de curse. Adesea el intampina dificultati din cauza potcoavelor de slaba calitate. In momentul in care a descoperit ca in intreaga regiune nu exista nici un atelier de fierarie care sa faca potcoave bune, i-a venit in minte ideea de a se ocupa el insusi de aceasta afacere. Dar Samuel se cunostea bine: de multe ori, in trecut, datorita timiditatii si atitudinii sale pesimiste, pierduse o serie de oportunitati de afaceri.
Acum insa era hotarat sa reuseasca si a facut ceea ce nu mai incercase niciodata: si-a taiat toate puntile de retragere si a pornit la drum. A vandut atelierul, s-a mutat cu intreaga familie in alt stat si s-a angajat intr-o fierarie pentru a dobandi experienta necesara. Samuel era hotarat sa reuseasca in noua sa viata. Timp de un an a lucrat ca ucenic, invatand tot ce se putea.
Apoi si-a deschis propria afacere intr-o regiune in care existau o multime de ranch-uri. Primele sase luni a oferit servicii de potcovarie gratuite, facandu-si reclama si castigand o groaza de clienti fideli.
Acest om a avut cea mai puternica motivatie, el considerand ca nu exista o alta solutie decat succesul. Bineinteles, acest tip de incredere in propria soarta poate prezenta si riscuri. De aceea un anumit grad de flexibilitate este necesar, pentru a putea modifica din mers unele aspecte. Dar conteaza, in primul rand, cat de motivat si hotarat sunteti sa reusiti si acesta este unul dintre cei mai puternici factori de succes.
2. A fi cu picioarele pe pamant
Denis si Gary si-au folosit economiile pentru a cumpara un magazin de sandwich-uri extrem de popular, situat in imediata apropiere a unei mari universitati de pe Coasta de Vest a Statelor Unite. Proprietarul anterior condusese afacerea timp de 12 ani si a petrecut o saptamana invatandu-i pe cei doi tineri care este mersul lucrurilor. El s-a oferit sa le stea la dispozitie si in continuare cu sfaturile si experienta lui, dar Denis si Gary au considerat ca nu au nevoie si ca se vor descurca pe cont propriu.
S-au straduit din rasputeri, dar nu aveau cum sa cunoasca toate micile trucuri pe care fostul proprietar le invatase de-a lungul anilor. Ei nu stiau sa-si pregateasca din timp ingredientele pentru a face fata perioadelor de varf, astfel incat sandwich-urile sa fie la fel de proaspete si apetisante. Nu stiau nici cum sa-si coordoneze livrarile cu ale magazinelor din vecinatate pentru a obtine rapiditate si discounturi din partea furnizorilor. Sau cum sa-si motiveze angajatii cu jumatate de norma (in general studenti din campus), oferindu-le bonusuri si prime pentru performanta.
De aceea, au ajuns sa munceasca pana la extenuare, in timp de profitul era intr-o continua scadere. Dupa un an au fost nevoiti sa vanda in pierdere restaurantul, in tot acest timp neapeland nici macar o data la sfatul fostului proprietar. Mandria lor prosteasca de a dovedi ca se descurca pe cont propriu le-a jucat o festa urata. Bunul simt ar fi trebuit sa le dicteze sa profite de experienta celui de la care achizitionasera restaurantul.
O alta mica intreprinzatoare, Sheila, a procedat cu totul altfel. Ea conducea o firma de tehnoredactare computerizata in Phoenix, munca sa constand in principal in editarea rapoartelor diferitelor societati industriale. Acestea pretindeau ca lucrarile sa fie compostate pe margine pentru a fi indosariate. Cand Sheila a realizat cat timp ii ia sa gaureasca paginile, ea a petrecut o dupa-amiaza intreaga sunand la toti furnizorii de produse de papetarie din zona, pana a gasit unul care oferea hartie gata compostata, la un pret doar cu putin mai ridicat. Si s-a grabit sa colaboreze cu el. O decizie de bun simt…
3. Cat de mult iti place sa-ti conduci afacerea
Thomas s-a gandit ca ar fi o idee buna sa-i aprovizioneze cu diverse marfuri pe locuitorii insulelor de pe coasta statului Maine, cu ajutorul unui mic vas. El a cumparat o ambarcatiune si a pus afacerea pe picioare, numai ca a aparut o problema: Thomas avea rau de mare, chiar si cand apele erau perfect linistite. El nu a vrut insa sa abandoneze si a continuat livrarile, insa starea sa de spirit s-a schimbat, a devenit morocanos si nepoliticos, pierzand o groaza de clienti. In final, a reusit sa-si vanda barca (in pierdere), deschizandu-si un magazin de produse marine. Thomas s-a consolat cu paguba, simtindu-se usurat ca nu mai este nevoit sa navigheze.
La fel ca multor viitori intreprinzatori, lui i-a placut ideea, dar nu a fost in stare sa se impace cu punerea ei in practica. Ganditi-va bine la toate aspectele concrete pe care le implica derularea afacerii pe care v-o doriti. S-ar putea sa descoperiti, la fel ca Thomas, ca exista lucruri pe care nu puteti sa le faceti.
Daca doriti sa deschideti un service auto trebuie sa nu va deranjeze faptul ca veti avea in permanenta mainile murdare de ulei si nici ca va trebui sa explicati fiecarui client de ce nota de plata este atat de mare. Daca doriti sa vindeti hot dogs, va trebui sa va placa mirosul acestora. Ideea este ca daca un anume aspect al muncii dvs. va este dezagreabil, sigur veti avea tendinta sa va eschivati de la indeplinirea lui, iar afacerea va avea de suferit.
4. Flexibilitatea
Scott lucra pentru un editori de felicitari, iar visul sau era sa aiba propria firma de design. Asa ca s-a mutat in San Francisco, dar aici concurenta era uriasa si a fost nevoit sa se angajeze ca functionar intr-o mare companie. Una din obligatiile sale era sa evalueze ofertele pentru tiparirea rapoartelor, scrisorilor si brosurilor companiei. Procedura standard era de a cere oferte de la trei tipografii cu care firma lucra de ani de zile si de a o alege pe cea mai ieftina.
Scott stia insa din propria experienta ca nu aceasta este cea mai buna solutie. De multe ori, nici unul dintre cei trei tipografi nu dispunea de echipamentul cel mai eficient. El a cerut deci oferte de la inca alti 12 tipografi, dintre care doi aveau masinile necesare pentru a tipari pliantul respectiv la preturi cu 30% mai mici fata de cea mai ieftina dintre ofertele celor trei firme cu care colaborasera pana atunci. Pentru companie, acest lucru a insemnat o economie de 3.000 euro, doar pentru o sigura comanda.
Scott a sesizat oportunitatea si a profitat. Si-a deschis o firma de consultanta in domeniul editarii de materiale publicitare, iar primul sau client a fost chiar firma careia ii economisise cei 3.000 E. Gasind cea mai ieftina tipografie pentru fiecare comanda, el a reusit sa ofere clientilor sai cele mai mici preturi, chiar si adunand comisionul sau la nota de plata. La sfarsitul celei de-a doua luni, el intermediase deja afaceri de 170.000 euro, castigand 17.000 euro comision!
Nimeni nu poate spune cu siguranta care este momentul optim pentru a mentine directia si cand trebuie sa te lasi in voia curentului. Uneori, chiar si o modificare infima poate transforma un esec intr-un triumf.
5. Canalizarea eforturilor
Janet era o persoana extrem de dinamica si energica, implicata intr-o serie de activitati in calitate de coordonator al Ligii Femeilor din zona si de presedinte al Clubului Cercetasilor Americani, si asta desi avea o slujba solicitanta (chimist) si trei copii de crescut. Ea lucra pentru un laborator de testare a calitatii apei, cand a avut ideea de a pune pe roate un laborator mobil de analiza pentru clientii care doreau rezultate pe loc. Cu energia sa caracteristica ea s-a lansat in aceasta afacere, pastrandu-si insa si slujba anterioara.
Dar Janet era si ea un simplu om. Dorindu-si sa desfasoare toate aceste activitati in acelasi timp, rezultatul a fost ca a ajuns sa nu mai faca nimic ca lumea: copiii, insuficient supravegheati, au intrat in tot felul de buclucuri, a ratat cateva actiuni importante ale Ligii, a uitat sa comande din timp medaliile pentru seara de gala organizata de Clubul Cercetasilor si a gresit cateva teste la laborator. In cele din urma a inteles ca nu poate continua in acelasi ritm. Si-a acordat sase luni de pauza in activitatile sociale si l-a insarcinat pe sotul ei cu supravegherea copiilor, iar ea s-a concentrat pe afacerea sa.
In primele saptamani i-a fost greu sa ignore toate activitatile de pana atunci si sa se ocupe doar de laboratorul mobil, dar a gasit o solutie: pe peretele din fata mesei de lucru a pus un poster mare pe care scria simplu: “Concentreaza-te asupra unui singur lucru”. Si a mers. E-adevarat, au trecut cateva luni bune pana cand afacerea a devenit suficient de profitabila, dar era clar ca lucrurile intrasera pe fagasul cel bun.
Aceasta lectie trebuie invatata, mai devreme sau mai tarziu, de orice intreprinzator, mai ales de catre cei aflati in faza de inceput a unei afaceri: orice interese secundare trebuie lasate de-o parte, iar energia si atentia trebuie focalizate asupra lucrurilor importante.
6. Capacitatea de a face ceea ce trebuie
Mary Jo si Nicole erau prietene si aveau in comun pasiunea pentru flori si aranjamente florale. Lor le-a venit ideea de a livra restaurantelor din micul lor orasel vase gata aranjate cu flori proaspete, de doua ori pe saptamana, la un pret fix. Au inchiriat un mic magazin, au cumparat 80 de duzini de vase si erau gata de start.
Din pacate, au descoperit ca amandoua aveau groaza de vanzarea in sine, indemnandu-se una pe alta sa contacteze clientii. Anvergura afacerii nu le permitea angajarea unei persoane care sa se ocupe de vanzare, si fiecareia ii era frica sa plece in "inspaimantatoarea" lume exterioara pentru a gasi clienti. Astfel, o afacere ingenioasa si perfect aplicabila a incetat chiar inainte de a incepe, iar cele 960 de vaze sunt inca in garajul lui Nicole, nefolosite.
Inceputul unei afaceri implica si o serie de lucruri neplacute, dar care trebuie facute de cineva. De cine? Chiar de dvs.!
7. Suportul familiei
Cu cativa ani in urma, Kevin investise prost o parte din economiile familiei, ca urmare, atunci cand el a inventat un nou tip de surubelnita, sotia sa nu a fost de acord sa riste tot ceea ce aveau in brevetarea si lansarea acesteia pe piata. Ea (sotia) era reticenta in privinta succesului si i-a spus ca il va parasi in cazul unui nou esec financiar. Kevin s-a vazut pus in situatia de a alege intre familie si afacere si nu a vrut sa-si riste casnicia.
Dupa un timp, planurile sale au ajuns accidental la o companie care le-a pus in practica, lansand produsul pe piata sub propriul nume. Succesul a fost fulminant. Este imposibil de ghicit daca Kevin ar fi reusit sa-si puna in practica inventia, dar sansa i-a lipsit cu desavarsire.
Estimati in ce masura va bucurati de sprijinul familiei, prietenilor si eventualilor investitori. Incercati sa le explicati care sunt obiectivele urmarite si riscurile pe care vi le asumati. Daca acestia nu va sprijina sau chiar va pun bete in roate, va va fi extrem de greu sa va concentrati resursele, energia si sa va mentineti entuziasmul pentru atingerea obiectivului propus.
Mirela Rosu