Interviu cu Ionut Andrisan, Business Partner la HR Cloud: Externalizarea serviciilor HR: avantaje si dezavantaje pentru companiile mici si mijlocii
hr cloudservicii hrexternalizare servicii hrionut andrisan
Activitatea departamentului de Resurse Umane din companiile mari, dar si din cele mijlocii si mici nu a fost nicicand mai complexa si mai dificila cum e in 2017, cand mai multe modificari legislative au intrat in vigoare si au schimbat proceduri importante privind salarizarea, programul Revisal sau concediul pentru cresterea copilului. Practic, in 2017 putem sa vorbim despre o multime de nevoi de acoperit ce tin de departamentul de Resurse Umane, in mod special in cadrul companiilor mici si mijlocii.
In aceste conditii, cum reusim sa facem fata cu brio birocratiei? Cum reusim sa ne asiguram ca toate dosarele angajatilor sunt puse la punct, conform legislatiei in vigoare - de asemenea in continua miscare?
Cum ne asiguram ca avem angajati motivati, ca le evaluam corect performantele si ca identificam in timp util solutii pentru dezvoltarea si promovarea lor?
Raspunsul vine de la unul dintre jucatorii importanti din piata, in domeniul Resurselor Umane –
Ionut Andrisan, Business Partner la HR Cloud, care ne-a povestit intr-un interviu acordat in exclusivitate Manager.ro de ce este necesar pentru companii sa externalizeze serviciile de HR:
Ana Tudor: Despre povestea HR Cloud stim ca a inceput in 2013, ideea fiind de a face accesibile solutii de top de Resurse Umane, in general folosite de companiile mari, companiilor locale. Inainte de a intra in detalii, ne-ar placea sa aflam de ce ati ales sa investiti timp, energie, bani in zona de Resurse Umane si nu in alte domenii, precum contabilitate, fiscalitate, marketing etc.?
Ionut Andrisan: In prezent, pe piaá¹a exista doua tipuri de companii care se ocupa de Resurse Umane - jucatorii mari si companiile care fac activitatile de Resurse Umane ca pe un serviciu complementar, la pachet cu SSM-ul sau contabilitatea.
Primii ofera servicii integrate, complexe, insa, colaboreaza in general doar cu companii cu bugete mari, care-si permit sa plateasca destul de mult pentru serviciile lor. Ȋn ceea ce priveṣte a doua categorie, atat timp cat trateaza Resursele Umane ca pe un serviciu complementar, atentia oferita aici e foarte limitata si se rezuma doar la a face minimul legal - niste dosare de personal, un template de regulament intern si, cam atat. Iar nevoia e mult mai mare, chiar si la companiile mai mici. Noi am vazut ȋn nevoia asta o oportunitate nu doar pentru noi, de a face ceea ce ne place si stim cel mai bine, ci mai ales pentru companiile locale, cei care, poate, beneficiaza de cel mai putin sprijin pe partea asta.
Ana Tudor: Ce inseamna, mai exact, Resurse Umane si de ce au companiile romanesti nevoie de acest serviciu?
Ionut Andrisan: Noua ne place sa spunem ca serviciul de Resurse Umane este cel care are grija de oameni. Am primit de foarte multe ori intrebarea asta á¹£i chiar am scris, la un moment dat, un articol despre ce inseamna HR-ul (din en “Human Resources” - Resurse Umane) pentru companiile locale. Acum, ca rezumat: inseamna sa recrutezi oamenii potriviti, sa pregatesti si sa administrezi dosarul de personal si toate documentele ce tin de angajati, inseamna sa evaluezi performanta si sa gasesti solutii pentru imbunatatirea acesteia, inseamna sa platesti salarii corecte, sa te asiguri ca toti au sanse egale de dezvoltare, de promovare, ca angajatii sunt mereu motivati si antrenati si sa asiguri un plan de dezvoltare pentru fiecare. A avea grija de oamenii din afacerea ta e acelasi lucru cu a avea grija de afacerea ta. Si asta este principalul rol al serviciului de resurse umane. Daca tratezi toate astea superficial, atunci asteapta-te la rezultate pe pe masura.
Ana Tudor: Care dintre serviciile pe care le ofera HR Cloud sunt cele mai cautate/apreciate de catre clienti si de ce?
Ionut Andrisan: Aici clar vorbim de serviciul de administrare de personal. E cel mai cautat si apreciat din cauza ca e o mare bataie de cap pentru manageri. Administrarea de personal e un urias consumator de timp si energie - sunt o multime de documente, o multime de lucruri care se schimba si trebuie documentate, modificari legislative, drumuri la ITM, controale, contracte, acte aditionale, decizii, programari, procesari in Revisal, rapoarte etc. De toate astea, in mod normal, orice antreprenor vrea, si chiar este indicat, sa scape. Iar varianta cea mai eficienta este externalizarea acestui serviciu.
Ana Tudor: Care ar fi avantajele si care ar fi dezavantajele pentru o companie care opteaza pentru externalizarea serviciilor de Resurse Umane?
Ionut Andrisan: Un avantaj al celor care au un angajat intern dedicat activitatii de resurse umane, e ca intotdeauna, la secunda este cineva care poate ajuta. La externalizarea serviciului e un timp de raspuns, timp de solutionare. Noi, desi ne asumam un timp de raspuns de 72 de ore, pana acum am raspuns intotdeauna oricarei solicitari in aceeasi zi si toti clientii nostri pot confirma asta. Un alt avantaj al celor care aleg sa nu externalizeze serviciul de HR e ca pot folosi persoana responsabila cu HR-ul si la alte sarcini. Cu toate astea, un bun specialist in HR nu va accepta niciodata sa proceseze facturi sau sa prepare cafele in loc sa-si faca meseria.
De cealalta parte, avantajele celor care aleg sa externalizeze serviciul sunt multe. In primul rand vorbim de costuri.
Cheltuielile cu fiecare persoana dedicata pentru activitatile de Resurse Umane depasesc bine 1000 de euro lunar. Nu vorbim doar de salarii - vorbim de taxe, cheltuieli cu echipamente, licente, traininguri, beneficii, cheltuieli cu locatia, suportul si asa mai departe. Noi reducem cheltuiala asta cu aproximativ 80%. Apoi vorbim de calitatea muncii. Un om e limitat. Nu poti sa ai pretentia de la el sa stie si legislatia muncii si training si recrutare si salarizare si raportare, compensatii si beneficii si asa mai departe. Cand ai contract cu o companie, de fapt ai la dispozitie intreaga expertiza a companiei. Si in loc sa ai un angajat care stie cate putin din toate, ai un departament intreg, cu specialisti pentru fiecare din domeniile de HR.
Ana Tudor: Ce presupune mai exact externalizarea serviciilor de Resurse Umane si cum poate ajuta HR Cloud companiile care opteaza pentru acest tip de servicii?
Ionut Andrisan: Vorbind de externalizarea serviciului de administrare de personal, asta presupune ca noi ne asumam responsabilitatea pentru tot ce tine de managementul dosarelor de personal, ne ocupam de ofertele de angajare, contracte, acte aditionale, adeverinte generale, de vechime, decizii, documentatii pentru incetarea sau suspendarea contractelor de munca si, bineinteles, operarea tuturor inregistrarilor si modificarilor in Revisal. De asemenea ne ocupam de mentinerea relatiilor cu ITM-ul, planificarea concediilor, oferim consultanta pe legislatia muncii, asistenta la sediu, facem back-up virtual la dosarele de personal si putem implementa si o baza de date cu toate informatiile despre angajati.
Ana Tudor: Dintre beneficiile externalizarii serviciilor de Resurse Umane, ati mentionat reducerea costurilor. Mai concret, cat costa, in medie, externalizarea serviciului de administrare de personal la HR Cloud?
Ionut Andrisan: Preturile incep de la 3.69 euro / angajat / luna si evolueaza in functie de numarul de angajati si de complexitatea serviciului.
Avem pachetul de baza, in care ne asiguram ca toate nevoile legale sunt acoperite, care incepe de la 3.69 euro/angajat/luna, un pachet mediu, unde oferim in plus si o arhiva cu toate dosarele in format virtual, consultanta si asistenta la sediu, care incepe de la 4.69/euro/angajat/luna si varianta cea mai complexa in care, pe langa toate celelalte implementam o baza de date cu angajati unde administram toate informatiile acestora si care incepe de la 5.69 euro / angajat / luna.
Ana Tudor: Cum puteti fi contactati?
Ionut Andrisan: Simplu - www.hrcloud.ro sau contact@hrcloud.ro.
Editorialist Manager.ro
9 ani de experienta in domeniul editorial
adresa de email:
mariat@rs.ro