Creativitatea e o chestiune de supravietuire. Interviu cu Iuliana Alexa, redactor-sef Psychologies, jurnalist si antrenor de idei bune
iuliana alexapsychologies romaniaredactor sefcreativitateinterviu managermanagementiuliana alexa psychologies romania
Nu orice manager poate fi un manager bun. Pasionata de scris si de rolul creativitatii in viata de zi cu zi, Iuliana Alexa, redactor-sef Psychologies, jurnalist si antrenor de idei bune, explica de ce creativitatea e o chestiune de supravietuire. Convinsa ca nu te nasti manager, ci devii, a fost de acord sa povesteasca intr-un interviu pentru Manager.ro despre rolul creativitatii in viata profesionala, despre abilitatile necesare unui manager in confruntarea cu esecul si despre ce inseamna, pana la urma, sa fii un manager cu adevarat bun. Un interviu despre provocari, despre management, lectii si abilitati de conducere, toate in vreme ce reusim sa ne pastram calitatile umane.
Mihaela Pascu, Manager.ro:
Nu intamplator ceea ce ne place sa facem in copilarie ajunge sa ne contureze traseul profesional de mai tarziu. Cat de mult te apropie ceea ce faci azi de activitatile care iti placeau in copilarie?
Iuliana Alexa, Psychologies Romania: Pai foarte mult. Prima poezie am scris-o in clasa a patra. Era ceva despre porumbelul pacii. Din fericire, nu s-a pastrat manuscrisul. Am avut bafta de multe activitati creative, de cand am inceput sa scriu cu cratima ortogramele. Prin gimnaziu mergeam la concursuri de poezie, pictam la Clubul Copiilor, mergeam in tabere de jurnalism pentru elevi. Deci da, cred ca ceea ce faci cand esti mai mic e o repetitie pentru ceea ce vei face cand esti mai mare. Atunci descoperi ce te atrage, testezi. Eu am fost mereu o umanista si am urmat acest drum fara abatere desi iubeam si problemele de geometrie.
Mihaela Pascu, Manager.ro:
Esti redactor-sef al revistei Psychologies
. De la articole de specialitate si pana la interviuri cu profesionisti si oameni de renume, e publicatia spre care ne indreptam ca sa gasim inclusiv sfaturi pentru viata personala. Ce te-a atras initial la Psychologies si cum se impaca astazi jurnalistul si omul de litere cu rolul care implica si managementul unei reviste tiparite?
Iuliana Alexa, Psychologies Romania: Nu m-a atras ceva la
Psychologies, eu am atras revista catre mine. Am fost la interviu in octombrie 2006 la Paris (pentru revistele licente straine e necesara aprobarea de catre licentiator a redactorului sef), am trecut de un interviu de vreo 3 ore in franceza cu Philippe si Arnaud (care intre timp mi-au devenit buni prieteni) si, in octombrie 2007, Psychologies Romania era pe piata. De atunci eu sunt redactorul sef. E "copilul" meu profesional.
Omul de litere se impaca foarte bine cu jurnalistul si managerul, ba chiar e un
ménage à trois fericit. Managerul e multumit ca poate controla tot ce se intampla si astfel doarme linistit, jurnalistul e curios si are ocazii multiple sa-si satisfaca curiozitatea, sa cunoasca oameni noi si sa vorbeasca cu ei, sa faca interviuri, iar omul de litere e fericit ca poate sa scrie si metafore si comparatii mai fistichii, pentru ca stie ca publicul va intelege. In decurusl timpului,
Psychologies si-a selectat cel mai de elita public: avem cel mai mare procent de public de categorie A, manageri, oameni cu ocupatii nonmanuale. Si avem si cel mai mare procent de cititori exclusivi, care nu mai cumpara alta revista. Deci omul de litere e multumit ca fumurile sale intelectuale se adeveresc in acest dialog lunar cu acest public frumos.
Mihaela Pascu, Manager.ro:
Stiu ca iti place sa antrenezi oamenii in ce priveste creativitatea. Ce anume te-a determinat cel mai mult sa inveti oamenii sa isi redescopere sau sa isi dezvolte spiritul creativ?
Iuliana Alexa, Psychologies Romania: Pai disperarea cand vad ca nu sunt creativi! A nu fi creativ poate avea costuri foarte mari intr-o lume profesionala tot mai alerta si mai schimbatoare cum e cea de azi. Si lucrurile devin tot mai serioase. Sa faci, profesional vorbind, ceea ce faceai acum 5 sau 10 ani e sinucidere. Trebuie sa inovezi, altfel te elimina piata. Din pacate, suntem la coada Europei la capitorul inovatie, zilele trecute citeam un articol din
Washington Post care arata ca Romania si Bulgaria sunt codase la inovatii. Lasa ca nici Spania nu statea grozav, dar asta nu trebuie sa ne consoleze. Trebuie sa reducem repede diferenta dintre noi si tarile care platesc sa aiba oameni creativi, sa cerceteze, sa descopere. Creativitatea e o chestiune de supravietuire.
Mihaela Pascu, Manager.ro:
Lucram in diferite domenii si avem parte de provocari cat mai variate. Cand avem in fata un esec, ce abilitati de manager ar trebui sa se activeze? Cum ne protejam sau, mai bine zis, cum trecem de esec si luam cu noi, pentru mai departe, o lectie invatata?
Iuliana Alexa, Psychologies Romania: Cred ca un manager bun e un manager calm. Un om care poate sa analizeze o situatie de criza la rece si sa vada ce e de facut. Ce te faci daca intri intr-o furtuna si capitanul de vas are un atac de panica? Nu e bine deloc, nu? Asadar, calmul trebuie sa fie o virtute a unui manager. De aceea as da afara (presupunand ca as fi eu managerul managerilor acestei lumi, sefa sefilor) pe toti cei care nu-si regleaza emotiile, pe cei care urla si bat din picior. Este cel mai stupid comportament. Nu rezolvi niciodata nimic daca urli. Cel mult induci panica si anxietate oamenilor si se vor comporta ca o masa de sobolani innebuniti care nu stiu cum sa paraseasca mai repede corabia.
Apoi un manager trebuie sa stie meserie, sa fie acolo pentru ca stie bine domeniul. Nu pentru ca are o diploma smechera (uneori e relevant), ci pentru ca are experienta si stie bine ce face. Apoi trebuie sa fie
people person. Nu spun sa fie majoreta, sa umble din birou in birou si sa fie vedeta, ci sa vorbeasca de la egal la egal cu oricine. Am oroare de aroganti, de cei care sunt sus in ierarhie si asta le da cumva un surplus de muschi sau le creste o ureche in plus. Cred ca un manager bun trebuie sa fie umil si atent la mediul de afaceri, la oameni. Semnalele deseori sunt subtile, cineva iti poate indica o anumita problema care poate deveni serioasa daca nu stii sa asculti. Un bun manager e un coach, nu un sef. Sunt multi sefi pe lume, si putini antrenori de oameni. Adica nu prea vezi insi care sa pregateasca terenul pentru cand ei nu vor mai fi la timona. Un bun test e acesta dupa mine: daca afacerea merge si fara tine, inseamna ca ai fost destul de abil sa te inconjori cu oameni care sunt capabili sa o sustina. Ai fost un mentor, nu un sef banal. Daca se duce in jos cand lipsesti, e semn ca oamenii nu stiu multe, sunt dependenti, nu autonomi. E ca in familie. Vrei sa ai copii autonomi, care se descurca singuri? Ii lasi sa testeze, sa faca lucruri, ii educi. Vrei niste loaze dependente si dupa 25 de ani? Ii feresti de informatie, nu ii lasi sa incerce nimic pe cont propriu (si sa esueze, experienta esecului e cruciala in invatare) si tot asa.
Cat despre ceea ce trebuie luat dintr-un esec... fiecare ce poate. Unii invata mai mult decat altii. Dezirabil e sa inveti cum sa previi acelasi tip de esec, atunci vei fi invatat ceva din experienta. Si sa vezi care a fost rolul tau in acel esec. Ai fost neatent? Ai fost orgolios? Cineva ti-a spus, dar nu ai auzit mesajul? Ai fost neinformat? Etc.
Mihaela Pascu, Manager.ro:
Stiu ca printre activitatile tale editoriale se numara si unele interviuri pe care le citesc intotdeauna cu placere. Cum alegi persoana pe care urmeaza sa o intervievezi? Ce anume te atrage la acel om si ce calitati sunt cele care conteaza cel mai mult pentru tine?
Iuliana Alexa, Psychologies Romania: Imi aleg interlocutorii in functie de planul editorial. Daca am de scris despre creier, voi vorbi cu un specialist in neurostiinte (apropo, urmariti-l pe Dragos Cirneci pe www.dragos-cirneci.blogspot.ro). Sau vorbesc cu un literat daca vreau sa aflu o parere subiectiva, dar frumos exprimata. Si tot asa. Conteaza competenta omului, intotdeauna ii vreau pe cei mai buni.
Mihaela Pascu, Manager.ro:
Consider ca e bine sa invatam mereu si din lectiile celorlalti, fara sa ne dorim sa testam totul pe propria piele. Exista o lectie esentiala, invatata de-a lungul carierei, pe care iti place sa ti-o reamintesti periodic (ca un factor care iti stimuleaza creativitatea sau motivatia)?
Iuliana Alexa, Psychologies Romania: Imi amintesc de ceva ce spunea cu ani in urma Cristina Simion, director Edipresse pe vremea aceea si omul caruia ii datorez mult in cariera. Ea a fost cea care a avut incredere in mine sa mergem la Paris la interviul de care am vorbit mai sus, pe cand eu aveam doar 26 de ani. Cristina spunea intr-un context in care ne era amandurora greu (incepuse criza financiara, toata lumea era derutata si asta se traducea si in raporturi interpersonale tot mai dure cu cei de sus): "Every piece of bread had a piece of shit on it; the bigger the bread, the bigger the shit". Am retinut vorbele astea care ma relaxeaza si ma amuza ori de cate ori dau si eu de ...shit.
Mihaela Pascu, Manager.ro:
Consideri ca, cel putin pe piata din Romania, exista abilitati pe care ar trebui sa le deprinda un manager (indiferent de domeniu) si nu le invata? De la abilitatea de a comunica eficient cu ceilalti si pana la, de exemplu, managementul conflictului?
Iuliana Alexa, Psychologies Romania: Clar. Manager nu te nasti, inveti sa fii. Si cand spun manager, nu ma refer la cel care stie cu bugetele si face deal-uri de marketing. Intamplarea face ca zilele astea am citit cartea
Mindset scrisa de Carol Dweck, o carte unde sunt prezentati intr-un capitol intreg specii de manageri, unul mai catastrofal decat altul. L-am retinut pe Lee Iacocca, CEO la Chrysler si Ford, care a dus compania pe culmi, apoi a dus-o in prapastie, totul din cauza unui orgoliu nemasurat.
Puterea e un test foarte bun, ea scoate din oameni ce e mai rau (daca au rautati de caracter) sau ce e mai bun (daca au aflat cate ceva despre ei insisi si sunt destul de maturi sa stie ce sa faca cu ea). Puterea corupe sau nu, depinde de tine. Te poate face un monstru sau te poate face sa intri in istorie drept un mare lider. Churchill infiintase un departament care sa se ocupe cu stirile proaste care i se livrau zilnic, in felul acesta era sigur ca nu cade prada iluziilor propriei eficiente politice.
Un bun manager nu cauta confirmari cu orice pret, el permite oamenilor sa-l contrazica. Rolul de avocat al diavolului e luat tot mai in serios in companiile care se respecta. Deci de unde sa incep? Da, un bun manager trebuie sa fie deschis la contestatie, sa fie calm, sa fie bun profesionist, sa nu aiba orgolii inutile, sa stie sa stinga un conflict, dar nu sa-l evite (am vazut manageri infricosati de conflict si teama asta ii facea vulnerabili la manipulare, doar ca sa fie bine...). Sa fie trecut prin multe si sa citeasca enorm. Subliniez: sa citeasca enorm.
Mihaela Pascu, Manager.ro:
Cat de importanta e creativitatea in viata de adult si cum ne putem redescoperi pofta de-a fi inventivi si curiozitatea de neoprit pe care o aveam cand eram mici?
Iuliana Alexa, Psychologies Romania: Cum spuneam mai sus, e o chestiune de supravietuire. Pur si simplu, odata cu venirea Internetului, competitia s-a ascutit. Vom vedea ce va fi cand forta de munca umana va fi treptat (si mai repede decat ne asteptam) inlocuita de roboti si de softuri. Noi inca nu ne dam seama ce risc e acesta pe piata muncii. Dar vine din urma. Robotii si softurile vor prelua tot ceea ce noi azi facem si e de rutina. Deci daca nu creezi, nu te reinventezi, daca nu vii cu ceva nou, ce e vechi e deja prea vechi si nu mai e competitiv.
Cum redescoperim curiozitatea din copilarie? Asta nu stiu. Poate printr-un proces de introspectie, de regasire, cert e ca e ceva pur individual. Nu e vreo reteta de oferit aici. Dar ceea ce e incurajator e faptul ca la adult creativitatea poate fi stimulata. Nu e nimic ocult aici, toti oamenii pot sa fie creativi. Unii sunt in prezent mai creativi decat altii pentru ca au fost obisnuiti sa se ocupe cu chestii creative, in vreme ce altii au facut activitati mai necreative. Dar a gandi creativ e ceva absolut realizabil si se face prin cateva exercitii foarte distractive de altfel.
Mihaela Pascu, Manager.ro:
Ca manager, creativitatea pare sa fie un pion de nelipsit, dar nu de multe ori rutina risca sa scoata acest element din joc. Ce exercitii de stimulare a creativitatii ai recomanda unui om care are pe lista de responsabilitati si managementul unei echipe?
Iuliana Alexa, Psychologies Romania: Exercitiile se adapteaza la domeniul respectiv, nu prea ai cum sa recomanzi exercitii de creativitate cu valabilitate generala. Dar nici nu trebuie cel mai adesea sa le dai oamenilor sa faca exercitii de creativitate, trebui sa ii incurajezi sa vina cu ideile lor. Creativitatea poate fi spontana, libera, placuta. Trebuie doar sa o lasi sa se manifeste.
Redactor
Manager.ro
Experienta de 5 ani in management si marketing online