Cel mai important element al unei reclame online
reclame onlineheadlinereclame eficiente
Este vorba despre headline, acea propozitie sau fraza scrisa foarte vizibil, menita sa-i atraga atentia privitorului. Daca vreti, headline-ul este pentru reclama ceea ce este titlul pentru un articol din ziar, este primul element cu care privitorul ia contact. Expertul in marketing Wanda Loskot explica in revista Entrepreneur cum trebuie sa sune un headline eficient si ce greseli fac de obicei creatorii unui mesaj promotional.
Entrepreneur: Cat de important este headline-ul in asigurarea succesului unei reclame?
Wanda Loskot: Extrem de important. Aproape 90% din eficienta unei reclame depinde de headline – asta inseamna ca pentru fiecare dolar cheltuit, 90 de centi sunt investiti in headline. Culmea e ca oamenii pierd de obicei cel mai mult timp creand textul si design-ul reclamei, iar headline-ul il aleg la intamplare, in graba. TOTAL GRESIT! Daca cititorul nu gaseste un headline interesant, incitant sau macar… enervant, controversat, el nu va mai citi si restul reclamei.
Entrepreneur: Care este cea mai frecventa greseala pe care detinatorii unei mici afaceri o fac atunci cand aleg headline-ul reclamei lor?
Wanda Loskot: Cea mai frecventa greseala este aceea de a folosi in headline numele propriei companii si a te lauda cu afacerile tale. Reclame ca „ATB Enterprises – infiintata in 1992” ma fac sa rad, desi sunt de plans. Acesta e doar un exemplu. Un headline simplu, care sa reflecte exact beneficiul pe care il aduce cititorilor firma respectiva ar fi mult mai indicat.
O alta greseala este aceea de a apela la headline-uri hazlii sau neobisnuite care ii fac pe oameni sa-si imagineze orice, inainte de a afla despre ce e vorba. Unul dintre cele mai proaste headline-uri pe care le-am vazut vreodata este: „Du-te la seful clasei!”, care facea reclama la o firma de inchirieri apartamente (???).
Oamenilor nu le place sa fie provocati atunci cand citesc reclame – au suficiente provocari in viata. Cu cat reclama e mai usor de parcurs si de inteles, cu atat o vor placea mai mult si o vor parcurge in intregime.
Entrepreneur: Cum stii ca ai ales un headline-dinamita?
Wanda Loskot: Aaa, aceasta este o intrebare cu adevarat dinamita! Cred ca ai un headline-dinamita atunci cand cel care il vede arde de nerabdare sa citeasca si restul reclamei si… da clic. De cele mai multe ori aceste headline-uri sunt indraznete si surprinzatoare. Oferte extraordinare, stiri de ultima ora, afirmatii provocatoare…
Headline-ul meu preferat este: „Sa dam negrilor ceea ce merita!”, de pe vremea cand zone intregi din Washington DC erau in ruina in urma scandalului provocat de asasinarea lui Martin Luther King Jr. Era o reclama la o banca ce oferea credite comunitatii negrilor. E inutil sa spun ca, dat fiind contextul in care a aparut, reclama a atras instantaneu interesul si a starnit o publicitate in serie atat bancii in cauza, cat si autorului reclamei, Stan Cotton.
Entrepreneur: Unele headline-uri au un succes nebun, in timp ce altele trec neobservate…
Wanda Loskot: De aceea headline-urile ar trebui testate. Chiar si pentru un expert in publicitate e dificil sa spuna dinainte care dintre ele va avea un impact bun asupra cititorilor si care nu. Atunci cand un headline atrage atentia doar asupra persoanei care isi face reclama, el va fi sortit esecului. Reclamele ar trebui sa spuna: „Hei, tu, vreau sa-ti vorbesc! Citeste ceea ce am sa-ti spun, ca sigur vei avea de castigat!” Atentia trebuie sa cada asadar pe consumator.
Entrepreneur: Ati putea recomanda cititorilor trei ponturi pentru a crea headline-uri mai eficiente?
Wanda Loskot: 1. Nu te grabi! Aminteste-ti ca headline-ul este cheia intregii reclame. Ar trebui sa petreci MAREA MAJORITATE a timpului pentru a crea un headline puternic, care sa atraga atentia; 2. Concepe un headline incitant, indraznet, provocator, nou. Daca faci o oferta, atunci ea trebuie sa fie cu adevarat deosebita; 3. Concentreaza-te asupra sectorului de cititori vizat si intra in dialog cu ei. Spune-le pe nume, daca poti!