Cafeterie sau o afacere de succes in industria pasionatilor de cafea. Despre succes si corectitudine pe piata, cu fondatorul Bogdan Cuzincu
cafeteriebogdan cuzincuafacerecafeabusinessmagazin onlineproduse
O poveste de succes inceputa acum douazeci de ani. O relatie deosebita intre companie si clienti. Un logo care iti atrage atentia si care contine nu mai putin de 32.000 linii. Despre cum ucenicia din mediul fizic a ajutat cresterea din online, despre extinderea cu brio a unei afaceri cu traditie si pastrarea unor valori printre care calitatea se afla la loc de cinste.
Despre cum "exista viata si dupa atacul hipermarketurilor", despre cum corectitudinea si tenacitatea functioneaza ca principii de piata si despre cum poate creste o afacere fara compromisuri ne-a vorbit pe larg, intr-un interviu acordat in exclusivitate pentru Manager.ro,
Bogdan Cuzincu, fondatorul
Cafeterie, o poveste pe care va invitam sa o descoperim impreuna.
Mihaela Pascu, Manager.ro:
Nu o sa mint. Ceea ce mi-a atras atentia si m-a facut sa aflu mai multe despre Cafeterie.ro a fost... paharul de cafea. Cu o ilustratie asa cum nu intalnesti, de regula, pe cestile sau paharele de cafea. Creativitatea, in acest caz, a functionat de minune. Logo-ul si ilustratia spun impreuna o poveste. Iar Cafeterie a acumulat deja, din 1996 si pana in prezent, un istoric pe care v-as ruga sa ni-l impartasiti, pe scurt, si noua. Cum a pornit, pentru dumneavoastra, istoria unei afaceri care se concentreaza pe vanzarea de cafea, alaturi de produse si servicii specifice?
Bogdan Cuzincu, Cafeterie.ro: Dintotdeauna mi-am dorit sa am un loc de munca in care sa nu se instaleze rutina. Am inceput sa-mi castig existenta intr-o fabrica romaneasca din vremea Epocii de Aur. Se muncea mult, dar ineficient. Se lucra mult, dar de proasta calitate.Se declarau depasiri de plan fanteziste. Nu vedeam vreo posibilitate de a iesi din sistem.Tot ce puteam spera era sa ma fac remarcat si cu timpul sa am sansa de a fi transferat din sectia de productie la departamentul de cercetare. Dupa revolutie au aparut noi oportunitati. Nu sunt un vizionar, nu am stofa de om de afaceri. Dar dupa exemplul furnicii din fabule, am vrut sa depasesc conditia greierului.
In general sunt o persoana nonconformista. Raspund provocarilor vietii asa cum cred eu de cuviinta. De multe ori aplic principiul "flower power": orice este permis daca nu face rau altor persoane. Am pornit totul de la zero. Insufletit de idea de a parasi drumul asfaltat al vietii si a-mi urma propria carare, mi-am luat sotia de mana si am facut pasul. Am infiintat firma, am amenajat un spatiu insalubru de trei metri patrati la parterul casei unde locuiam, am cumparat marfa cu banii din salarii si am carat-o cu bicicleta.Tineretea si iubirea ne-au dat aripi. Inca nu stabilisem ziua inaugurarii.Trebaluiam prin pravalie cand cineva bate in geam : "Buna ziua! Cat costa croissantul?
Aceasta a fost inaugurarea. Nu ne venea sa credem. Am sarit in sus de bucurie. REUSISEM! Suntem pe scena. Cortina a fost trasa. Reflectoarele s-au aprins. SA-NCEAPA SPECTACOLUL!
Mihaela Pascu, Manager.ro:
Ati descris, chiar pe site, inceputul ca fiind acela al unui boutique deschis in centrul istoric al Bucurestilor. Un loc cat se poate de potrivit pentru a creste o afacere care sa capete, in cele din urma, traditie. Care au fost etapele definitorii pentru castigarea unui segment fidel de clienti?
Bogdan Cuzincu, Cafeterie.ro: NU credem in sloganul "CLIENTUL NOSTRU-STAPANUL NOSTRU". Este utopic. Am considerat intotdeauna ca persoana care iti calca pragul casei are asteptari familiare din partea ta. Asa ca i-am tratat ca pe oaspeti pe care ti-i doresti cat mai des in vizita. Ospitalitatea traditionala romaneasca la asta se refera. Din partea unor clienti fideli am primit porecla "LA POLITICOSII". Spre marea noastra incantare, majoritatea clientilor nostrii au revenit cu drag. Parte din ei, cand au drum in zona trec sa ne salute ca pe vechi cunostinte, chiar daca nu au nevoie sa cumpere ceva.
Cu timpul, am extins magazinul si am diversificat oferta de produse. Am demarat colaborari noi cu diversi distribuitori de produse. Parte din ei erau onesti si ne tratau ca pe parteneri pe termen lung, insa o parte ne dezamageau prin neprofesionalism si lipsa de sportivitate. Actiunile lor se rasfrangeau in mod jenant in relatia noastra corecta cu clientii. Asa ca am hotarat ca a sosit momentul sa ne aprovizionam selectiv. Am achizitionat un autovehicul de capacitate mai mare si am cumparat marfa de la producatori si distribuitori de top reusind astfel sa ridicam stacheta calitatii.Cam in aceeasi vreme, fosti clienti, care se mutasera cu serviciul din zona noastra, ne-au solicitat sa-i aprovizionam cu produse in noile locatii. ASA AM PORNIT SI DISTRIBUTIA DE PRODUSE CATRE TERTI. Tot in acest context am achizitionat si primul nostru espressor de cafea si impotriva uzantelor de a aduce cafea ieftina, dar de calitate indoielnica, am folosit de la bun inceput cafeaua unui lider de piata. A fost o miscare riscanta. Era singurul aparat din zona cu cafea buna, dar cu un pret ce depasea media. NU A FOST PRIMIT BINE. Nu am vrut sa facem rabat la calitate desi o perioada aparatul a functionat fara beneficiu pentru firma. Cu rabdare am reusit sa castigam din ce in ce mai multi bautori de cafea de partea noastra. AZI ESTE PRODUSUL CEL MAI BINE VANDUT. Si pentru ca meritul apartine deopotriva renumelui cafelei, dar si noua ca giranti ai calitatii constante oferite clientilor, am considerat ca putem personaliza paharele de cafea cu PROPRIUL BRAND.
Mihaela Pascu, Manager.ro:
Nu ati pornit din online, ci din mediul fizic. In prezent, multe afaceri incep in online si investesc ulterior profitul in magazine. Cat de mult si in ce fel v-a ajutat magazinul online sa cresteti afacerea?
Ati remarcat o schimbare semnificativa, chiar daca afacerea pe care o gestionati se bucura deja de succes in offline?
Bogdan Cuzincu, Cafeterie.ro: A fost o perioada cand "MOTORUL FIRMEI TORCEA SILENTIOS". Desi era in continua miscare, piata avea o oarecare predictibilitate, iar experienta acumulata ne ajuta sa depasim usor anumite provocari. Criza din 2008 a venit ca un dus rece.Din cauza scaderii puterii de cumparare, vanzarile au intrat in regres. Marile retele de hypermarketuri au reactionat, "invadand" segmentul dedicat magazinelor de proximitate. Majoritatea magazinelor mici nu au rezistat acestui "asediu". Batalia preturilor era pierduta. Fata de firmele mari aveam doar avantajul flexibilitatii. Ne ajuta, dar nu era suficient. Acesta a fost momentul in care am pornit si proiectul de MAGAZIN ONLINE. Datorita faptului ca ne-am facut ucenicia in mediul fizic, aveam deja o experienta in lucrul cu oamenii, care ne-a folosit in mediul virtual, unde nu-ti poti adapta din mers conduita fata de client. Noua latura a afacerii ne-a oferit cateva avantaje; o piata de desfacere mai larga, promovarea mai buna a produselor si a ofertelor. Ca o consecinta directa vanzarile au crescut, reusind astfel sa compensam regresul din offline. Victoria dobandita ne-a asigurat si o relaxare psihologica: EXISTA VIATA SI DUPA ATACUL HYPERMARKETURILOR.
Mihaela Pascu, Manager.ro:
Afacerile care aleg sa investeasca intr-un domeniu specific cer de la antreprenorii si managerii lor cunostinte temeinice din nisa aleasa. Ce v-a facut sa alegeti acest domeniu si care au fost, in timp, calitatile de antreprenor care v-au sprijinit in cresterea afacerii pe termen lung?
Bogdan Cuzincu, Cafeterie.ro: Potentialul unei extensii online a fost intuit de un colaborator de-al nostru care acumulase deja o experienta bogata in bransa cafelei. Asa ca sustinerea tehnica era asigurata. Este genul de afacere in care nu trebuie sa fii sclipitor. Este suficient sa fii corect, tenace si sa ai notiuni de comert specifice.
Mihaela Pascu, Manager.ro:
E o afacere care isi bazeaza structura pe relatiile cu alte companii, precum si cu unii clienti directi, cumparatori pasionati de cafea. Am putea spune chiar ca e o afacere care are in centrul ei pasiunea pentru gustul cafelei. Cum functioneaza relatiile cu furnizorii si clientii din acest domeniu? Exista avantaje sau, dimpotriva, obstacole specifice?
Bogdan Cuzincu, Cafeterie.ro: Pe acest segment de piata sunt cativa jucatori importanti care se cunosc intre ei . Nu functioneaza ca un trust, dar este un mediu selectiv in care cu greu pot patrunde noii veniti. Acest lucru confera clientilor finali avantajul sigurantei calitatii produselor achizitionate, dar pentru cei care doresc sa inceapa o afacere in aceasta directie inceputul este greu. Prima intrebare pe care ne-au pus-o toti furnizorii a fost "Ce volum de marfa lunar vindeti ?" Era practic principalul lor criteriu de selectie. Trebuia sa dovedim ca avem un istoric, o infrastructura bine pusa la punct, un plan de afaceri viabil si potential de crestere. (Mai sa crezi ca este un ritual Masonic.). Acceptarea noastra s-a facut in timp. Odata ce am devenit "competitivi", furnizorii au inceput sa fie mai deschisi, iar colaborarea cu dumnealor sa fie mai stransa.
Segmentul de piata pe care il acoperim este cel al pasionatilor de cafea, cu tendinte spre rafinament. Pe diferite trepte de selectie incercam sa satisfacem gusturi cat mai variate. Acolo unde experienta pasionatului de cafea o depaseste pe a noastra, apelam la recomandarile furnizorilor nostri, care au o pregatire de top, unii dintre ei fiind medaliati la concursuri internationale. Este un challenge care ne place si ne obliga in acelasi timp.
Mihaela Pascu, Manager.ro:
Magazinul online pare sa fi respectat indeaproape conceptul afacerii si, mai mult de atat, pare sa fi acoperit mai toate cerintele din partea clientilor. Ce ati invatat pe parcursul acestor ani in ce priveste diversificarea produselor si care a fost cea mai importanta lectie?
Bogdan Cuzincu, Cafeterie.ro: Experienta a dovedit ca nu intotdeauna o mare diversitate de produse multumeste clientul. O paleta restransa face navigarea in virtual mai relaxanta. In felul acesta dam si o nota de personalitate magazinului. Preferam ca periodic sa propunem clientilor produse noi sau sa aducem produse care primesc referinte bune din partea clientilor. PE MUZICA CAFELEI, CLIENT SI VANZATOR, NE SINCRONIZAM PASII ARMONIOS.
Mihaela Pascu, Manager.ro:
Care ar fi, in opinia dumneavoastra, regulile pe care un antreprenor trebuie sa le respecte in relatia companie-client si care ar asigura, totodata, succesul de lunga durata al afacerii?
Bogdan Cuzincu, Cafeterie.ro: Daca esti corect, POTI SA PIERZI O VANZARE, DAR SA CASTIGI UN CLIENT in acelasi timp.
De asemenea, trebuie sa respecti comunitatea in care te-ai dezvoltat si sa-ti aduci aportul in dezvoltarea ei. Un "BRAVO DOMN’LE !" din partea unui trecator valoreaza mai mult decat un "TARGET" bine tintit. Bucurestiul este un oras frumos, dar trebuie putin lustruit ca sa sclipeasca.
MICUL PARIS CHIAR EXISTA. Intr-o dimineata de vara cand soarele tragea alene de umbra copacilor de pe malul Dambovitei, intra in pravalia noastra o doamna cu aer boem, comanda o cafea si in timp ce o savureaza ne marturiseste: STITI, PENTRU O CLIPA AM AVUT SENZATIA CA MA AFLU LA PARIS PE MALURILE SENEI.
Redactor
Manager.ro
Experienta de 5 ani in management si marketing online