Intreprinzatori celebri: Istoria unor marci notorii (I)
afacerisucceslevi strauss
Intreprinzatori celebri: Istoria unor marci notorii (I)
Afaceri de succes: Nike (pantofi de sport)
In 1958, Philip Knight (foto), student la Universitatea din Oregon, discuta adesea cu antrenorul echipei de atletism din care facea parte, Bill Bowerman, despre lipsa de pe piata a unui pantof de sport potrivit pentru alergare.
Bowerman n-a stat mult pe ganduri si, ajutat de Knight, a creat un model care sa rezolve neajunsurile existente la celelalte tipuri de pantofi. Din pacate insa, toate firmele producatoare de articole sportive cu care cei doi au luat ulterior legatura nu s-au aratat interesate de o asociere in vederea demararii productiei. Ca urmare, Knight si Bowerman s-au decis sa incerce sa se descurce cu forte proprii.
In 1964, au infiintat firma Blue Ribbon Sports si au pus fiecare cate 300 $ pentru a putea lansa prima comanda, catre un fabricant japonez de pantofi de sport, Onitsuka Tiger. Cele 300 de perechi rezultate au fost depozitate in pivnita casei lui Knight si vandute apoi direct din camion cu ocazia unor intalniri sportive.
In 1968, cei doi intreprinzatori au schimbat denumirea firmei in NIKE, inspirati de zeita invocata de legendarul alergator de la Marathon. Sigla, care se pastreaza si astazi, a fost creata de un student pe nume Carolyn Davidson. Munca sa a fost remunerata cu 35 $. Colaborarea cu Onitsuka Tiger a continuat pana in 1972, cand relatiile s-au stricat ca urmare a unor dispute privind drepturile de distributie.
Afaceri de succes: Levi Strauss (blue jeans)
Levi Strauss a sosit in New York in 1847, venind din Bavaria, pentru a intra in afacerea celor doi frati ai sai. Acestia se ocupau cu comercializarea de diferite materiale si bunuri gospodaresti. In 1853, Levi se muta la San Francisco si isi ofera produsele (in special panza de cort) minerilor care cautau aur in zona.
La scut timp de la sosirea sa, el descopera ca minerii au mare nevoie de de niste pantaloni foarte rezistenti pe care sa-i foloseasca in subteran. Strauss croieste imediat o pereche de pantaloni din panza de cort care se dovedesc a fi exact ceea ce trebuia, iar vestea despre noul produs se raspandeste cu repeziciune.
Strauss mai foloseste panza de cort doar pentru cateva perechi, apoi se orienteaza spre un material frantuzesc, la fel de durabil, cunoscut sub numele de denim. Il coloreaza cu vopsea indigo si, adoptand ideea croitorului Jacob Davis din Nevada, prinde pe pantaloni, cu nituri, placute de tabla cu numele produsului.
In 1873, Strauss si Davis produc prima pereche de Levi's, in forma standard. Pantalonii, care s-au vandut excelent catre cowboys, muncitori feroviari, taietori de lemne, petrolisti si fermieri, arata astazi exact ca in 1873, cu exceptia niturilor laterale si a buzunarelor din spate. A fost adoptata denumirea de jeans care vine de la pantalonii de bumbac purtati de vechii marinari genovezi. Sigla cu cei doi cai a fost introdusa in 1886.
Levi Strauss a continuat sa produca si sa vanda jeans pana la moartea sa, in 1902, cand afacerea a fost preluata de cei patru nepoti ai sai.
Cristian Gerea