Cum au fost acaparate cele mai valoroase terenuri din Bucuresti
imobiliarevanzariinvestitiibucurestiterenuri bucurestiproprietati
Policolor, Miorita, UMEB, Stela, Semanatoarea… Sunt numele unor fabrici si platforme industriale comuniste care astazi nu mai exista. Pe vechile lor amplasamente gasim acum ansambluri rezidentiale, mall-uri, centre comerciale si cladiri de birouri ce au schimbat complet fata Bucurestiului.
Terenurile acestor fabrici au fost pur si simplu vanate de marii dezvoltatori imobiliari care le-au recunoscut imediat potentialul de exceptie, concretizat in cateva avantaje majore: pozitionarea foarte buna (uneori chiar in inima orasului), accesul facil cu mijloacele de transport in comun si racordarea deja existenta la retelele de utilitati.
Aceste terenuri au constituit de fapt miza tranzactiilor, deoarece ele s-au dovedit ideale pentru operatorii marilor lanturi de hipermarket-uri si bricolaj, ale caror investitii necesita intotdeauna suprafete de zeci de mii de metri patrati (un Obi are nevoie de 2,5 ha, un Baumax sau un Hornbach de 3-4 hectare, un Auchan de 4-5 hectare).
Astfel, rand pe rand, in peisajul bucurestean au aparut constructii noi. Primul magazin Kaufland din Romania a fost deschis pe locul fostei fabrici de sapun Stela de langa Bucur-Obor, mall-ul AFI Cotroceni a luat locul (la propriu) fabricii UMEB, fabrica de lapte Miorita din zona Militari-Lujerului, care a dat faliment, a fost demolata pentru a face loc celui de-al doilea centru Cora din Capitala, iar pe amplasamentul fostei fabrici de vopsele Policolor din zona bulevardului Theodor Pallady au aparut in 2010 un Metro, un Real si un Decathlon.
Cum spuneam, aceste terenuri au avut din start cateva avantaje. „In urma cu 20-25 de ani platformele industriale reprezentau concentrari umane masive si obiective economice importante. Din aceste ratiuni, ele erau deservite de o buna infrastructura de transport, inclusiv metrou”, spune Mirela Raicu, partener la Esop Consulting. „Multe alte proiecte care nu au avut sansa sa se ridice pe astfel de platforme incearca de ani buni sa-si rezolve problemele cu transportul in comun, fara a avea succes. In aceasta situatie sunt cladiri de birouri precum cele din Pipera sau ansambluri rezidentiale precum Militari Residence sau Confort City.”
A fost vorba, asadar, pe de o parte de avantajul accesului facil, pe de alta parte a fost avantajul racordarii deja existente la utilitati, care a adus o economie importanta de timp si bani.
Dar a mai fost si un alt avantaj, unul creat de aderarea tarii noastre la Uniunea Europeana ale carei norme prevad eliminarea fabricilor din interiorul oraselor. Fabricile au fost, ca urmare, fortate sa-si abandoneze vechile amplasamente, iar asta i-a favorizat pe dezvoltatorii imobiliari interesati sa le preia terenurile.
Rezultatul? Privim acum, de exemplu, spre blocurile moderne din ansamblul Vivenda si ne vine greu sa credem ca acolo, pana in 2006, a fost fabrica de paine Titan. Cum la fel de greu ne vine sa credem ca fosta platforma industriala Semanatoarea este acum Sema Parc – o zona cu 350.000 mp de birouri, peste 1.000 de apartamente, mall, hipermarket si un hotel de 4 stele.
Citeste si:
Netflix "forteaza" cu 30 de milioane de dolari obtinerea celui mai ravnit premiu Oscar
Sursa foto: pexels.com