Cele 5 aspecte esentiale in alegerea celui mai bun spatiu de birouri (Partea 2)
spatiu de birourimanageriantreprenoriesopfirme
Asa cum precizam in Partea 1 a acestui material, firma de consultanta ESOP, lider pe piata spatiilor de birouri pentru companiile medii, avand o experienta de 10 ani pe acest segment, a realizat, pentru vizitatorii portalului Manager.ro, o sinteza a celor 5 aspecte esentiale de avut in vedere pentru alegerea celui mai bun sediu.
Primele 3 recomandari prezentate anterior au fost:
1 - Evaluati spatiile de birouri din lista dvs. in baza unor informatii complete si comparabile
2 - Aflati cota de spatii comune aferenta fiecarui spatiu
3 - Analizati eficienta fiecarui birou de inchiriat dincolo de clasicul numar de metri patrati
Continuam in cele ce urmeaza cu ultimele doua aspecte importante, si anume:
4 – Aflati termenii comerciali si testati flexibilitatea acestora. Verificati principalii termeni comerciali, cum ar fi:
- Perioada contractuala solicitata de proprietar, termenii de reziliere sau denuntare (pentru a intelege daca este contract ferm, adica nu va permite iesirea din contract inainte de termen) pentru a sti de la inceput care sunt cerintele si ce va puteti asuma),
- Sistemul cheltuielilor de intretinere: nivelul acestora (la cladirile de birouri variaza de intre 2 si 4 Eu/mp), in functie de includerea sau neincluderea consumul de utilitati aferent incalzirii si racirii (unii proprietari il includ, altii nu, ceea ce poate aparent duce la ideea ca cladirea x are cheltuielile mai reduse, si in realitate sa nu fie asa).
5 - Calculati cel mai sigur indicator de comparare a spatiilor: chiria per post de lucru.
Cel mai important este sa va raportati la obiectivul dvs. final, si nu la obiective partiale (
cum ar fi, de exemplu, sa va doriti 1000 de mp la 10 euro/mp). Obiectivul dvs. final nu este inchirierea unui anume numar de metri patrati, ci
inchirierea unui spatiu de birouri care sa acomodeze un anumit numar de angajati (si, desigur, sa ia in calcul o anumita marja de extindere pe care o considerati necesara pentru urmatorii 2-3 ani in baza previziunilor firmei dvs.). Din aceste ratiuni, veti observa ca acest obiectiv final este cel mai fidel si eficient exprimat nu de chiria pe mp, ci de CHIRIA PER POST DE LUCRU. Aceasta se calculeaza prin urmatorul raport:
chirie totala / numarul de posturi de lucru = CHIRIA PER POST DE LUCRU
[unde chiria totala = chirie pe mp X suprafata inchiriabila,
suprafata inchiriabila = suprafata neta (mochetata) de birouri + suprafata zonelor anexe (grupuri sanitare, bucatarie) + cota de spatii comune ]
Rezultatul evaluarii chiriei pe mp poate conduce adesea la indicarea drept solutie optima de sediu a unei alte proprietati decat cea cu chiria pe mp cea mai redusa, iar acest rationament va poate ajuta sa economisiti sume importante/ va asigura o reducere semnificativa a costurilor.
ESOP recomanda si realizeaza pentru partenerii sai evaluarea proprietatilor in baza criteriilor de evaluare mentionate anterior. De asemenea ESOP pune la dispozitia celor care apeleaza la consultantii sai, un serviciu de space planing gratuit pentru a afla chiria per post de lucru. "Dorim in acest fel sa eficientizam timpul implicat de clientii nostri in procesul de relocare si sa ii sprijinim in luarea unei decizii bune, in alegerea spatiului care asigura maximum de confort dorit, in cele mai avantajoase conditii financiare", precizeaza Alexandru Petrescu, Managing Partner ESOP.