Avantajele si dezavantajele afacerii in sistem de francize pentru
francizor
Avantajele afacerii in sistem de francize pentru francizor
a) Extinderea francizei pe piete noi cu efortul financiar al francizatilor
Principalul avantaj pe care franciza il ofera francizorului este acela ca ii permite
sa-si extinda afacerea rapid cu minimum de capital. Patrunderea francizorului pe piete noi se face, in principal, cu resursele financiare, umane si de timp ale francizatilor. In plus, prin extinderea in sistem de francize, riscul financiar al francizorului este redus.
Toate celelalte metode de extindere (de exemplu, deschiderea de puncte de lucru, sucursale) presupun ca dumneavoastra sa investiti capital. Studiile de specialitate au aratat ca putini francizori dispun de acest capital. Ei au investit deja profitul in afacere cu scopul de a o dezvolta.
Imprumutul la banca nu este o solutie ieftina. Banca va cere sa garantati cu bunurile companiei dumneavoastra. In aceste conditii, franciza este cea mai eficienta metoda de extindere. Este adevarat ca veti investi in punerea la punct a unui program de dezvoltare a unei retele de in sistem de francize.
Veti cheltui sume importante de bani si pentru acordarea de asistenta fiecarui nou francizat. Aceste costuri, insa, sunt semnificativ mai mici comparativ cu cele necesare pentru extinderea prin infiintarea si conducerea unor locatii proprii.
b) Obtinerea de profit din taxe de franciza si taxe continue/periodice
Trebuie sa spunem ca extinderea unei afaceri in sistem de francize nu este pentru francizor un scop in sine. Fiecare francizor este interesat ca locatiile deschise de francizati sa devina „centre de profit“. Si iata de ce!
Cu fiecare noua locatie, francizorul obtine un profit din incasarea taxei de franciza („francise fee“). In plus, francizorul realizeaza venituri din taxe periodice („continuing royalty“). De regula, el primeste de la fiecare francizat taxe periodice sub forma unui procent din cifra de afaceri a acestora.
Sa presupunem ca taxa de intrare in retea pe care un francizor care se ocupa cu reparatii auto o percepe de la un francizat este de 15.000 euro. In plus, de la fiecare francizat incaseaza taxe periodice in cuantum de 8% din cifra de afaceri. Un calcul aritmetic simplu ne arata ca profitul francizorului va fi cu atat mai mare cu cat va ceda conceptul sau de afacere unui numar mai mare de francizati.
c) Contributia francizatilor la cheltuielile de publicitate
Promovarea identitatii unei afaceri se face prin campanii puternice de publicitate. Francizorii si francizatii isi desfasoara activitatea sub o identitate comuna – marca, emblema sau alte simboluri ale francizorului. Este firesc, prin urmare, ca francizatii sa contribuie cu sume de bani la fondul de publicitate. Cu cat resursele pentru publicitate comuna vor fi mai mari, cu atat campaniile de promovare vor fi mai puternice.
Ce avantaje are cresterea impactului firmei dumneavoastra?
Evident, avantajele sunt financiare! In primul rand, consumatorii vor cumpara in numar tot mai mare produsele si serviciile pe care le oferiti. In al doilea rand, tot mai multi potentiali francizati vor solicita sa le permiteti accesul in reteaua dumneavoastra. Mai multi consumatori si mai multi francizati inseamna profit mai mare.
d) Vanzarea produselor si serviciilor francizorilor catre francizati
Francizorul poate impune francizatilor sa cumpere produse si servicii direct de la el. O astfel de clauza contractuala permite francizorului sa controleze desfacerea propriilor produse si servicii. Este evident ca, prin aceste vanzari, veniturile sale cresc si sunt previzibile.
In functie de prevederile contractului de franciza, aprovizionarea de la francizor poate fi facultativa sau obligatorie. Sunt frecvente cazurile in care, desi francizatii isi pot alege liber furnizorul, prefera sa se aprovizioneze direct de la francizor. Francizatii opteaza pentru produsele si serviciile francizorului datorita preturilor practicate de acesta si standardelor de calitate asigurate.
e) Francizatii sunt motivati pentru a avea succes
Francizatii nu sunt angajati ai francizorului. Ei cumpara cu banii lor dreptul de a intra in reteaua de franciza si deschid propria lor afacere. Sunt managerii propriei lor afaceri. Fiind vorba de resursele lor, francizatii vor fi puternic motivati ca afacerea sa reuseasca. Vor face eforturi pe masura pentru profitabilitatea afacerii lor. Si a dumneavoastra!
Dezavantaje afacerii in sistem de francize pentru francizor
a) Succesul francizorului nu garanteaza succesul francizatului
Este posibil ca francizatul sa se dovedeasca incapabil sa reproduca, in teritoriul in care opereaza, afacerea care i-a fost cedata prin franciza. Motivele pot fi diverse, de la incapacitate manageriala pana la lipsa de experienta. Cert este ca exista riscul ca, in practica, afacerea unui francizat sa nu functioneze. Este posibil, de asemenea, ca esecul in activitatea unui francizat sa produca efecte negative in intreaga retea de francize.
b) Dependenta profiturilor francizorului de profitul francizatilor
Castigurile unui francizor depind de succesul financiar al francizatilor. De aceea, cea mai buna strategie a unui francizor este sa procedeze la o atenta selectare a francizatilor. Francizatii trebuie sa aiba calitati de manager si capacitate financiara, astfel incat sa ramana in afacere si sa o dezvolte.
Pentru ca afacerea dumneavoastra in sistem de franciza sa reuseasca, selectati cu atentie si rabdare francizatii. Semnati contracte de franciza numai cu candidatii la care identificati cel mai mare potential de succes.
c) Riscul lezarii renumelui marcii, firmei, produselor si serviciilor francizorului
Francizorul colaboreaza permanent cu francizatul pe parcursul raporturilor lor contractuale. Cu toate acestea, el nu va putea controla afacerea direct si in totalitate. in aceste conditii, nu poate oferi solutii imediate tuturor problemelor care pot aparea in activitatea fiecarei unitati.
Accidentele in activitatea unui francizat pot afecta imaginea retelei de francize in fata clientelei. Ele pot leza renumele sistemului, fara ca francizorul sa poata actiona in timp util pentru mentinerea integritatii marcii, firmei, produselor si serviciilor. Consecinta imediata se va resimti in planul vanzarilor si al profitului realizat.
d) Riscuri financiare in cazul practicarii unor preturi prea mici la vanzarea francizei
Sunt situatii in care francizorul, din dorinta sa de a se extinde cat mai repede si de a acoperi cat mai multe piete, vinde una din francize prea ieftin. Decizia de a ceda una din
afaceri la preturi scazute pentru perioade mari poate genera francizorului greutati financiare dificil de redresat.
Mai multe articole despre acest subiect gasiti in sectiunea: Tot ce trebuie sa stii despre francize
Ultimele NOUTATI
Ne-ar placea ca Romania sa fie reprezentata de Calin Georgescu pe plan international?
Cum sa faci cozonaci pufosi de fiecare data secretul pe care bunica nu ti l-a spus
De ce nu trebuie sa-ti fie frica de un credit de nevoi personale. Ghid pentru incepatori
Partenerii nostri
Adaosuri variabile la salariu. Se vor inregistra in Revisal?
INS: Pensia medie lunara a crescut cu 6,4% in trimestrul III, ajugand la 2.582 lei
Angajarea persoanelor cu handicap. MASURI incepand cu luna ianuarie 2025
Casare partiala mijloc fix: Studiu de caz privind tratamentul contabil si fiscal
Declaratia unica: Din 2025, avem un Formular inteligent pentru Declaratia 212
Nivelul normelor anuale de venit corespunzatoare unei camere de inchiriat pentru anul 2025
Te-ar putea interesa si