Avantajele si dezavantajele afacerii in sistem de francize pentru
francizat
Avantajele afacerii in sistem de francize pentru francizat
a) Deschiderea rapida a unei afaceri proprii sub o marca de renume
Francizorul pune la dispozitia beneficiarului francizei numele, imaginea si impactul companiei. Probabilitatea ca afacerea francizatului sa reuseasca este foarte mare. Conceptul achizitionat este verificat, viabil si capabil sa asigure francizatului clientela.
b) Asistenta tehnica si comerciala.
Francizorul asigura, atat la deschiderea afacerii, cat si pe parcursul derularii acesteia, asistenta tehnica si manageriala, servicii de training. De asemenea, pune la dispozitia francizatului un manual de operare, care detaliaza modul in care trebuie condusa afacerea.
Este in interesul intregii retele de franciza ca fiecare unitate sa fie dezvoltata si mentinuta la aceleasi standarde calitative. Pregatirea si supravegherea fiecarui francizat asigura reusita succesului in afaceri din intregul sistem.
c) Autonomia francizatului pe toata perioada activitatii
Francizatul este o entitate distincta de francizor care opereaza propria sa afacere. Pe perioada contractului de franciza, francizatul isi pastreaza independenta juridica, financiara, manageriala.
d) Francizorul asigura promovarea necesara pentru cresterea vanzarilor francizatului
In afacerile in sistem de francize se acorda o importanta deosebita realizarii de campanii publicitare regionale, nationale si locale. Este cunoscut ca, retelele de franciza sunt printre cei mai importanti cumparatori ai spatiului din mass-media (presa, televiziune, radio, marketing direct).
De rezultatele campaniilor publicitare profita fiecare francizat. Desigur, publicitatea sustinuta de o retea de franciza este mult mai eficienta decat cea realizata de o companie.
Dezavantaje afacerii in sistem de francize pentru francizat
a) Costuri ridicate
Francizatul are obligatia sa plateasca o taxa de intrare in reteaua de franciza si taxe periodice catre francizor. Asadar, un procent din profitul francizatului merge la francizor. In schimbul acestor plati, francizorul sprijina dezvoltarea afacerii francizatului.
b) Autonomia francizatului este limitata
Francizorul manifesta o grija deosebita pentru mentinerea integritatii marcii si impune o conduita contractuala stricta in acest sens. Independenta francizatului in operarea francizei este limitata. Francizatul trebuie sa respecte regulile de productie, distributie, prestare de servicii impuse de francizor.
De asemenea, exista posibilitatea ca prin contractul incheiat cu francizorul, francizatul sa fie conditionat sa se aprovizioneze de la furnizori prestabiliti si sa respecte politica de angajari a francizorului.
Francizorul poate impune fiecarui francizat sa numeasca un director general care sa intruneasca urmatoarele conditii:
- sa fie acceptat de francizor;
- sa nu aiba angajamente de ordin operational sau managerial in cadrul altor afaceri;
- sa locuiasca in localitatea unde isi are sediul afacerea.
c) Gama bunurilor si serviciilor pe care francizatul le poate oferi este prestabilita
Pentru mentinerea coeziunii retelei de francize, francizatul poate sa comercializeze doar acele produse si servicii stabilite prin contractul de franciza. Aceasta cerinta este imperativa si limiteaza posibilitatile francizatului de a valorifica avantajele conditiilor pe piata locala.
d) Limitarea dreptului de a vinde afacerea
Cu toate ca francizatul este proprietarul afacerii, francizorul isi rezerva, de regula, dreptul de a refuza potentialii cumparatori ai francizei. Prin contractul de franciza, francizorul poate impune ca revanzarea francizei sa se faca in conditii foarte stricte.
Sa presupunem ca un francizat dobandeste franciza restaurantului S.C. Restaurant S.R.L. pe o perioada de 20 de ani. Dupa 10 ani, francizatul vrea sa plece definitiv din tara si isi instraineaza toate afacerile din Romania. El nu poate instraina franciza oricarui cumparator, ci numai aceluia agreat de francizor.
In contractul de franciza se poate include o clauza cu urmatorul continut:
,,Francizatul nu are dreptul sa vanda, sa cesioneze, sa ofere, direct sau indirect, nici o obligatie sau drept care deriva din prezentul contract, avand ca obiect franciza sau statutul si angajamentele dumneavoastra, decat cu consimtamantul scris al francizorului.“
Ultimele NOUTATI
Ne-ar placea ca Romania sa fie reprezentata de Calin Georgescu pe plan international?
Cum sa faci cozonaci pufosi de fiecare data secretul pe care bunica nu ti l-a spus
De ce nu trebuie sa-ti fie frica de un credit de nevoi personale. Ghid pentru incepatori
Partenerii nostri
Adaosuri variabile la salariu. Se vor inregistra in Revisal?
INS: Pensia medie lunara a crescut cu 6,4% in trimestrul III, ajugand la 2.582 lei
Angajarea persoanelor cu handicap. MASURI incepand cu luna ianuarie 2025
Casare partiala mijloc fix: Studiu de caz privind tratamentul contabil si fiscal
Declaratia unica: Din 2025, avem un Formular inteligent pentru Declaratia 212
Nivelul normelor anuale de venit corespunzatoare unei camere de inchiriat pentru anul 2025
Te-ar putea interesa si