O incursiune in Clubul exclusivist al marilor miliardari din fotbalul mondial
Tot cautand originile fotbalului, cel mai popular joc sportiv din lume, FIFA a decis sa se opreasca in China antica, undeva in jurul anului 200 i.Hr., unde a identificat practicarea unui joc intrucatva asemanator fotbalului de astazi, numit "cuju". Majoritatea regulilor jocului de fotbal (valabile si astazi) au fost stabilite in Anglia, in 1863, de catre Federatia Engleza de Fotbal (The Football Association), fondata in acelasi an. Intre timp, fotbalul a evoluat atat in plan sportiv, cat si in termeni de business. Un business de miliarde de dolari.
Echipele participante la regina competitiilor fotbalistice inter-cluburi, Liga Campionilor, au beneficiat din partea UEFA (pentru sezonul 2018-2019) de premii totale in valoare de 2 miliarde de euro.
Ca sa-si taie cate o felie cat mai mare din acesti bani, marile cluburi din Europa nu se zgarcesc in a face investitii colosale.
Conform datelor furnizate de Centrul International de Studii Sportive, cluburile de fotbal care au investit, in ultimii 10 ani, peste 1 miliard de euro in transferul de jucatori, sunt: Manchester City - 1,638 mld. euro investiti in transferuri, FC Barcelona - 1,525 mld. euro, Chelsea - 1,428 mld. euro, Paris-Saint Germain - 1,392 mld. euro, Juventus Torino - 1,272 mld. euro, Manchester United - 1,265 mld. euro, Real Madrid - 1,236 mld. euro, Atletico Madrid - 1,110 mld. euro si Liverpool - 1,075 mld. euro.
Ca in cazul oricarei companii, si brandurile din fotbal au o valoare de piata.
Conform Brand Finance (organizatie independenta specializata in evaluarea brandurilor) cele mai valoroase 10 branduri din domeniul fotbalului sunt: Real Madrid - valoarea marcii 1,65 miliarde euro (in crestere cu 26,9% fata de 2018), Manchester United - 1,47 mld. euro (-5,8%), FC Barcelona - 1,39 mld. euro (+11,8%), Bayern Munchen - 1,31 mld. euro (+13,3%), Manchester City - 1,26 mld. euro (+14,4%), Liverpool - 1,19 mld. euro (+20%), Chelsea - 968 milioane euro (-1,8%), Paris-Saint Germain - 914 milioane euro (+21,3%), Arsenal - 885 milioane euro (-0,8%) si Tottneham - 758 milioane euro (+20,4%).
Valoarea unui brand nu este egala cu valoarea unei companii, ci este inclusa in aceasta. Valoarea unui brand reprezinta o evaluare in bani a influentei pe care acesta o are asupra clientilor, angajatilor si investitorilor. Brandurile puternice permit celor care le detin sa obtina profituri mari si sigure, atenuand, in acelasi timp, riscurile operationale.
Valoarea unui brand reprezinta un procent (care variaza, in functie de domeniul de activitate) din valoarea de piata a unei companii.
Din acest punct de vedere, al valorii de piata, cele mai valoroase 10 companii/ cluburi sportive din lume sunt: Dallas Cowboys (fotbal american) valoreaza 5 mld. USD (+4% fata de 2018), New York Yankees (baseball) - 4,6 mld. USD (+15%), Real Madrid (fotbal) - 4,24 mld. USD (+4%), FC Barcelona (fotbal) - 4,02 mld. USD (-1%), New York Kniks (baschet) - 4 mld. USD (+11%), Manchester United (fotbal) - 3,81 mld. USD (-8%), New England Patriots (fotbal american) - 3,8 mld. USD (+3%), Los Angeles Lakers (baschet) - 3,7 mld. USD (+12%), Golden State Warriors (baschet) - 3,5 mld. USD (+13%) si New York Giants - 3,3 mld. USD (0%).
Sursa foto: pexels.com