Dedesubturile incredibile ale afacerilor din lumea fotbalului
fotbalafaceri fotbalsport
Mai sunt mai putin de 10 luni pana la startul Campionatului Mondial de Fotbal din Qatar. Un campionat pe care toti microbistii il asteapta cu maxima curiozitate, dornici sa vada cum o tara de doar 11.600 kmp, cu numai 2,5 milioane de locuitori si fara absolut nicio traditie in fotbal va reusi sa gestioneze cea mai importanta competitie sportiva din lume.
Inca din 2010, cand FIFA a decis ca aceasta tara minuscula va gazdui editia din 2022 a
Campionatului Mondial, multi au spus ca este ori un pariu foarte riscant, ori o foarte mare greseala.
Principala nedumerire: cum sa organizezi o competitie de fotbal intr-o tara care nu are stadioane?
Ce nu se stia insa era ca lipsa stadioanelor constituia cea mai mica problema a Qatarului. Partea cu adevarat grea, anume obtinerea voturilor necesare desemnarii ca tara-gazda, fusese deja depasita. Prin clasica mita.
Si vorbim aici atat despre mita oferita direct membrilor cu drept de vot din Comitetul FIFA (au fost cateva scandaluri in acest sens), cat si despre o mita mai subtila, care a vizat obtinerea unui sprijin politic la cel mai inalt nivel.
Astfel, este cunoscut faptul ca Michel Platini, la vremea aceea presedintele UEFA, a avut o intalnire la Palatul Elysee cu presedintele Nicholas Sarkozy si cu seicul Tamim bin Hamad Al Thani (in prezent emirul Qatarului), cu doar 9 zile inainte de votul FIFA. Ce s-a discutat atunci? Nu se stie. Cert este ca Michel Platini a votat in favoarea Qatarului si ca Franta s-a bucurat in perioada urmatoare de niste contracte foarte frumoase:
- Qatar Airways a achizitionat 50 de aeronave de la Airbus;
- Qatar Sports Investments a cumparat in 2011 clubul Paris Saint-Germain, a investit miliarde in el si l-a transformat intr-o super-putere fotbalistica a continentului;
- Postul de televiziune BeIN Sports din Qatar a platit sume colosale pentru drepturile de difuzare a meciurilor din Ligue 1.
Si acestea sunt doar cateva exemple. Postul BeIN a cumparat si drepturile TV pentru meciurile din Premier League si din UEFA Champions League, Qatar Airways a devenit in 2013 principalul sponsor al echipelor FC Barcelona si Bayern Munchen etc. Aceasta tara mica si-a facut astfel niste prieteni foarte influenti.
Ulterior s-a rezolvat si problema stadioanelor. Qatar a construit 8 stadioane de vis, cu arhitectura, dotari si facilitati desprinse parca din viitor, si s-a ocupat totodata si de infrastructura de transport, de hoteluri, de centre comerciale si de recreere etc., investind per total fabuloasa suma de 300 de miliarde $. Daca nu stiati, Qatar are rezerve uriase de petrol si gaze naturale si se numara printre cele mai bogate tari de pe glob.
Dar chiar si asa, chiar daca banii nu sunt o problema, se pune intrebarea: de ce sa cheltui 300 de miliarde $ pentru a organiza un eveniment care dureza mai putin de o luna (21 noiembrie – 18 decembrie)?
Ei bine, se pare ca scopul principal este ca aceasta tara sa ofere intregului mapamond o experienta unica, un adevarat show (atat sutelor de mii de fani care vor urmari meciurile la fata locului, pe stadioane, cat si miliardelor de telespectatori) si sa puna astfel Qatarul pe harta lumii, ca o destinatie turistica incredibila. Ceea ce nu ar fi deloc putin pentru o tara desertica, de doar 11.600 kmp.
Iar scopul secundar ar putea fi legat de o ambitie personala a emirului Tamim bin Hamad Al Thani, anume ca Doha, capitala Qatarului, sa depaseasca in popularitate marele rival turistic din zona, aflat la doar 200 km distanta – orasul Dubai.
Citeste si:
Ce se intampla in creierul tau atunci cand faci sport: nu vei mai rata nicio zi fara sa faci miscare