Zeci de mii de romani NU isi mai pot plati RATELE la BANCI: care sunt solutiile pe care le iau debitorii ajunsi la fundul sacului, ce fac bancile pentru ei
rate la bancadobanzi
Pe fondul scumpirii accelerate a dobanzilor, dar si din cauza inflatiei generalizate care macina puterea de cumparare a populatiei si pune probleme firmelor, ratele la banca au devenit poveri tot mai greu de dus.
Zeci de mii de persoane fizice si juridice se afla intr-o mai mica sau mai mare problema financiara, care genereaza imposibilitate de plata.
Conform datelor Dreptul La Banking, "bancile din Romania au primit 7.872 de solicitari pentru suspendarea obligatiilor de plata a ratelor, dobanzilor si comisioanelor, de la clientii persoane fizice si juridice, pana la data de 29 august 2022, in conformitate cu prevederile Ordonantei 90/2022 privind acordarea unor facilitati pentru creditele acordate de banci si institutii financiare nebancare anumitor categorii de debitori, potrivit datelor Asociatiei Romane a Bancilor culese de la bancile care totalizeaza o cota de piata de 94% in functie de active.
Persoanele fizice au transmis 7.649 de solicitari in baza moratoriului legislativ aferent anului 2022 prin care pot beneficia de suspendarea ratelor pe o perioada de pana la noua luni, reprezentand aproximativ 97% din total, in timp ce persoanele juridice au inaintat 223 de solicitari. Aproape jumatate dintre solicitarile clientilor, care se calificau la conditiile prevazute de Ordonanta 90/2022, au fost solutionate pana la data de 29 august 2022, restul fiind rezolvate dupa data respectiva".
Sursa citata ne mai prezinta ca, in primele opt luni ale anului 2022, bancile din Romania au continuat sa aplice masuri proactive de sprijin pentru clientii aflati in dificultate financiara temporara de plata, astfel ca numarul de solutionari in baza masurilor proprii ale bancilor este de 16.184. De masurile proactive aplicate de institutiile de credit au beneficiat 15.547 persoane fizice si 637 persoane juridice, numarul clientilor fiind dublu comparativ cu cel legat de aplicarea moratoriului legislativ.
Unii debitori schimba ROBOR cu IRCC, altii aleg dobanda fixa
Se pare ca avem si zeci de mii de situatii in care romanii au optat pentru trecerea de la indicele
ROBOR la IRCC. Specialistii puncteaza faptul ca schimbarea e ireversibila! De altfel, e discutabil daca s-a luat decizia corecta, in conditiile in care economistii avertizeaza ca in 2023 ratele influentate de IRCC risca sa creasca agresiv, indicele putand ajunge chiar si la 6% sau mai mult, comparativ cu nivelul de 1,86%, cat era in zorii lui 2022.
De asemenea, "aproximativ 26.177 de debitori persoane fizice au optat pentru schimbarea indicelui ROBOR cu IRCC din contractele de credit in primele opt luni ale anului, in cadrul bancilor la care au contractat initial imprumutul. Trecerea de la indicele ROBOR la IRCC in contractele in lei vechi se poate realiza cu acordul ambelor parti, atat consumatorul, cat si banca, iar daca se produce, aceasta este ireversibila. Dobanzile calculate in functie de IRCC sunt variabile, astfel ca un consumator se poate astepta la majorarea ratei determinata de cresterea IRCC".
Exista si situatii in care debitorii au solicitat inlocuirea ROBOR cu dobanda fixa - aceasta este cea mai indicata solutie, de catre consultantii financiari, la aceasta ora, pentru debitorii ce vor sa aiba parte de predictibilitatea platilor si de stabilitate.
"Alti 1.421 de debitori persoane fizice au solicitat schimbarea indicelui ROBOR cu dobanda fixa in contract in perioada primelor opt luni ale anului 2022, tot la institutia de credit la care detineau initial imprumutul. In primele opt luni ale anului curent, un numar de 54.024 de clienti persoane fizice au optat pentru refinantarea creditului la alta banca", mai noteaza Dreptul La Banking.
Bancile ii inteleg pe romanii care nu-si mai pot plati ratele
Ceea ce este important, analizand atitudinea bancherilor nostri, este faptul ca debitorii sunt sprijiniti si bancile cauta solutii, atunci cand populatia si firmele ajung in impas si nu-si mai pot plati creditele.
"In contextul cresterii inflatiei peste asteptari si a dobanzilor, clientii care inregistreaza dificultati financiare temporare la plata imprumutului au optiunea sa se adreseze bancii creditoare pentru masuri de restructurare pentru a evita ca imprumutul sa devina neperformant.
Bancile continua sa sprijine clientii afectati financiar prin solutii individuale, calibrate pe nevoile specifice, pentru a preveni o criza la nivel economic si social. Astfel, institutiile de credit absorb problemele de lichiditate intampinate de populatia si companiile debitoare ale caror venituri au fost afectate de situatia generata de pandemie si de efectele negative propagate pe fondul conflictului din Ucraina si a crizei energetice. Din perspectiva solutiilor existente, nu exista o reteta universala recomandata pentru ca nu se cunosc evolutiile viitoare ale contextului general.
Intr-un efort conjugat si cu autoritatile statului, prin efectul moratoriului legislativ, precum si prin masuri individuale, in primii doi ani de pandemie bancile au solutionat peste 700.000 de cereri provenite de la clienti. In aceasta statistica sunt incluse si masurile de amanare la plata a dobanzilor pentru cardurile de credit.
Sectorul bancar romanesc este solid si rezilient, indicatorul de solvabilitate fiind de 21,43% la luna iunie 2022. Inca de la debutul pandemiei, indicatorii sistemului bancar au permis o abordare proactiva, de absorbtie a problemelor clientilor si de crestere a creditarii intr-un ritm sustinut", incheie specialistii.
Foto: freepik.com