Vrei sa dai banca in judecata din cauza ratelor, comisioanelor sau clauzelor abuzive? Fii atent putin inainte
cslabjudecata cu bancalitigii bancare
Multi consumatori sunt nemultumiti de modalitatea in care colaboreaza cu banca lor atunci cand au de rambursat credite.
Unii se plang de comisioane, altii de clauze, altii de majorarea exploziva a dobanzilor. Totusi, un proces in instanta poate fi lung si costisitor, iar consumatorii serviciilor bancare din Romania, atat in calitate de persoane fizice, cat si juridice, trebuie sa stie ca au o
ALTERNATIVA LA JUDECATA: este vorba despre Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB).
"Litigiile presupun cheltuieli ridicate si termene lungi. Costurile pe care le presupune un proces nu se rezuma intotdeauna doar la taxa de timbru si, eventual, la onorariul avocatului. Multi nu iau in calcul celelalte cheltuieli inerente litigiilor, de exemplu cele privind efectuarea expertizelor de diferite tipuri. Alaturi de alte motive, acestea ne pot incuraja sa fim deschisi pentru a sustine caile de solutionare alternativa a litigiilor, cum este cea disponibila in cadrul CSALB.
Pentru a intari puterea concilierii este nevoie ca informatia despre avantajele acestor mijloace sa circule, atat catre justitiabili, cat si catre instantele de judecata. […] Conflictele sunt inerente unei societati democratice, ce este optional este lupta, mai ales lupta in justitie", explica Amelia-Raluca Onisor, judecator Curtea de Apel Bucuresti.
Solutia amiabila ar trebui sa fie pusa pe primul plan, atat de catre banci, cat si de catre consumatori
CSALB recomanda tuturor tribunalelor si judecatoriilor din tara sa indrume consumatorii si bancile sa gaseasca mai intai o solutie amiabila in cadrul CSALB si doar daca nu au gasit o cale de intelegere sa o urmeze pe cea contencioasa. Un astfel de demers ar duce si la degrevarea instantelor de judecata de procese lungi si costisitoare pentru toate partile implicate.
Tot mai multi consumatori se impaca cu bancile, nu mai ajung la judecata
Ca referinta, numarul proceselor dintre consumatori si banci este la cel mai scazut nivel din 2015, anul infiintarii Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB).
"Daca in perioada 2015 – 2016 erau aproximativ 40.000 de procese intre consumatori si banci, iar anul trecut numarul litigiilor era de 13.000, in 2023 evidentele sistemului bancar arata ca numarul proceselor a scazut pana la 12.000. S-au inmultit, in schimb, negocierile si impacarile dintre consumatori si banci in cadrul CSALB. In primele 9 luni ale anului, 575 de oameni au negociat cu bancile conditii mai bune pentru contractele existente, iar pana acum, 475 dintre ei au ajuns la un acord cu banca si au gasit o solutie la problemele semnalate, cu 20% mai multi decat in aceeasi perioada a anului trecut", transmite institutia.
Foto: freepik.com/manager.ro