Un nou tip de banci in Romania. Acestea promit sa elimine disfunctionalitatile pietei financiare si decalajele de finantare
banci dezvoltarelege banci dezvoltarebanci noi romania
Romania a inceput anii 1990 cu o singura banca de dezvoltare, care avea si in titulatura acest obiectiv, anume Banca Romana de Dezvoltare (BRD). Dupa vanzarea acesteia catre Societe Generale, statul roman incearca, de mai multi ani, si sub bagheta mai multor coalitii de guvernare, infiintarea uneia sau mai multor banci de dezvoltare.
Acum, se mai face un pas in acest demers,
Ministerul Finantelor elaborand proiectul de act normativ care reglementeaza conditiile generale de infiintare si functionare a bancilor nationale de dezvoltare.
Acestea vor fi constituite si vor functiona ca institutii de credit conform prevederilor OUG 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului si ale Regulamentului UE nr.575/2013, ale reglementarilor emise de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea acestora, precum si ale altor acte normative aplicabile.
Menirea bancilor nationale de dezvoltare este abordarea directa a disfunctionalitatilor pietei financiare si a decalajelor de finantare, in baza unei analize independente ex-ante, in scopul atenuarii si reducerii lor prin desfasurarea de activitati de dezvoltare, in conformitate cu legislatia Uniunii Europene aplicabila si cu actul constitutiv al fiecarei banci de dezvoltare.
Conform Ministerului Finantelor, bancile de dezvoltare acorda finantare in conditii de piata si actioneaza complementar institutiilor de credit in scopul remedierii deficitelor de finantare si disfunctionalitatilor pietei financiare.
"Guvernul isi asuma responsabilitatea de a asigura o infrastructura sustenabila pentru Romania, indispensabila pentru dezvoltarea mediului de afaceri si cresterii nivelului de trai", a declarat Adrian Caciu, ministrul Finantelor.
Pentru cine sunt infiintate bancile de dezvoltare
Scopurile infiintarii bancilor de dezvoltare sunt sprijinirea antreprenoriatului, dezvoltarea socio-economica si regionala in Romania prin promovarea investitiilor si facilitarea accesului la finantare pentru beneficiarii eligibili, implementarea si/sau administrarea instrumentelor financiare finantate din fondurile europene structurale si de investitii, precum si acordarea de finantari in cadrul initiativelor de investitii la nivelul Uniunii Europene, inclusiv pentru investitii co-finantate de institutii financiare internationale.
Principalele domenii sprijinite de bancile de dezvoltare sunt: activitati economice desfasurate de IMM; domenii si activitati finantate din fonduri europene; cercetare, dezvoltare si inovare; agricultura; proiecte mari de infrastructura si investitii strategice.
Sub aspectul formei legale, bancile de investitii vor fi persoane juridice romane constituite ca societati pe actiuni ale caror conditii de organizare si functionare se stabilesc prin actul constitutiv elaborat in conformitate cu prevederile Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Bancile de dezvoltare sunt detinute in intregime, in mod direct pe toata durata de functionare, de catre statul roman, prin Ministerul Finantelor.
Capitalul social se asigura din bugetul de stat, cu incadrarea in prevederile bugetare aprobate prin legile bugetare anuale si/sau din veniturile rezultate din privatizare inregistrate in contul Trezoreriei Statului.
Sistemul de administrare al bancilor de investitii se stabileste prin actul constitutiv al acestora care se aproba prin hotarare de Guvern dupa obtinerea autorizatiei de constituire de la BNR.
MF numeste conducerile
Procedura de numire a membrilor organelor statutare ale fiecarei banci de dezvoltare se stabileste prin hotarare a Guvernului. Membrii organelor de conducere ale bancilor de dezvoltare isi exercita atributiile in mod independent, cu loialitate, diligenta si respectand obiectivele si strategia stabilita de adunarea generala a actionarilor a fiecarei banci de dezvoltare.
Primii membri ai organelor statutare pana la obtinerea autorizarii de functionare de la BNR se nominalizeaza de catre Ministerul Finantelor prin ordin al ministrului Finantelor.
Activitatile care sunt desfasurate de bancile de investitii se stabilesc prin actul constitutiv aprobat cu respectarea prevederilor OUG nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare.
Bancile de dezvoltare pot functiona doar pe baza autorizatiei emise de BNR in conformitate cu prevederile referitoare la autorizarea unei institutii de credit si dupa emiterea unei decizii pozitive din partea Comisiei Europene privind aspectele de ajutor de stat.
Aceste bancile ofera produse financiare in principal urmatoarelor categorii de beneficiari eligibili: intreprinderi mici si mijlocii, inclusiv microintreprinderi, companii de tip start-up si din domenii inovatoare, unitati administrativ-teritoriale, companii de utilitati publice aflate in subordinea unitatilor administrativ–teritoriale; companii, universitati, institute de cercetare-dezvoltare, entitati publice socio-culturale, intreprinderi sociale.
Sursele de finantare necesare pentru derularea activitatilor desfasurate de bancile de dezvoltare: comisioane, dobanzi si tarife rezultate din prestarea activitatilor specifice si suportate de catre beneficiarii eligibili ai bancilor de dezvoltare, fonduri atrase de pe pietele financiare interne si internationale, fonduri de la institutiile financiare internationale, fonduri incredintate pe baza de mandat de autoritati ale administratiei publice, fonduri de la bugetul de stat pentru asigurarea capitalului social al bancii si pentru acoperirea cheltuielilor cu taxele si tarifele necesare infiintarii fiecarei banci de dezvoltare, venituri din privatizare, imprumuturi subordonate acordate de statul roman, alte surse de finantare, stabilite prin hotarare a Guvernului, cu reglementarea modalitatilor de utilizare.