Tot mai multe parteneriate pentru educatie financiara si creditare responsabila
educatie financiaracreditare responsabilaparteneriate providentparteneriate aursf
Provident Financial Romania si Asociatia Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare (AURSF) au anuntat semnarea unui parteneriat menit sa imbunatateasca accesul la educatie financiara pentru cat mai multi romani.
Cei doi parteneri se angajeaza sa-si uneasca eforturile pentru promovarea si aplicarea principiilor de creditare responsabila.
In acest context, avocatii AURSF au analizat documentatia contractuala si precontractuala utilizata de Provident in relatia cu clientii sai si au confirmat ca acestea sunt in acord cu reglementarile in vigoare.
In acelasi timp, reprezentantii AURSF au facut cateva recomandari de clarificare si completare a unor articole din contract, care sa faciliteze si mai mult intelegerea acestora de catre un consumator care are cunostinte medii.
Provident va transpune aproape integral aceste recomandari in toate documentele utilizate, incepand cu septembrie 2019, cand stocul actual de documente se va fi epuizat.
Mai mult, AURSF a contribuit activ la crearea si adaptarea continutului pentru doua documente care marcheaza inceputul parteneriatului dintre cele doua institutii: un mini-ghid pentru creditare responsabila si o brosura detaliata de educatie financiara.
"Nivelul educatiei financiare din Romania poate creste doar printr-un efort sustinut din partea mediului privat, al sectorului guvernamental si al celui asociativ, ultimul fiind acela care cunoaste cel mai bine problemele cu care se confrunta consumatorii.
Avem nevoie de o cultura financiara sanatoasa, prin care consumatorii sunt incurajati sa caute si sa solicite informatii inainte de a intra in relatii contractuale financiare, sa inteleaga cat este de important sa nu faca alegeri gresite care le pot afecta in mod grav existenta", a declarat Alin Iacob, presedintele AURSF.
Mini-ghidul pentru creditare responsabila contine sfaturi utile si usor de inteles pentru toti cei care au sau intentioneaza sa ia un credit, impreuna cu explicarea celor mai importanti termeni financiari.
Provident va distribui gratuit acest ghid tuturor celor peste 200.000 de clienti activi si il va pune la dispozitia tuturor solicitantilor de credit de acum inainte, iar AURSF va populariza ghidul in randul membrilor sai si pe site-ul Asociatiei.
In ceea ce priveste brosura de educatie financiara, aceasta contine informatii relevante, sfaturi utile si exercitii practice pentru toti cei care vor sa detina controlul asupra finantelor personale si sa ia decizii informate.
Continutul brosurii va fi folosit in cursurile de Train the trainer cu reprezentanti ai unor ONG din tara, prin care se urmareste crearea unei retele nationale de diseminare a cunostintelor de educatie financiara catre utilizatorii finali ai acestor ONG.
Potrivit unui sondaj realizat de iVox in martie 2019, la comanda Provident, pe baza unui set de intrebari realizate impreuna cu reprezentantii AURSF, 17% dintre consumatorii romani de servicii financiare considera ca nu le-au fost explicati corespunzator termenii si conditiile contractului si 38% cred ca au primit un nivel rezonabil de informatii, dar ca este loc de mai bine.
De asemenea, un sfert dintre ei declara ca au multa incredere in furnizorii de servicii financiare si aproape jumatate dintre respondenti cred ca increderea este la un nivel acceptabil si ca poate fi imbunatatita prin mai multa deschidere, claritate si transparenta din partea institutiilor financiare.
Conform sondajului, unul din zece respondenti a inregistrat o reclamatie la adresa unui furnizor de servicii financiare in ultimele 12 luni, dar, pentru aproape 85% din cazuri, raspunsul nu a fost pe masura asteptarilor reclamantilor.
Desi doua treimi dintre respondenti nu sunt la curent cu existenta entitatilor de solutionare alternativa a litigiilor, trei sferturi dintre ei confirma ca ar apela la serviciile unei astfel de entitati. in plus, aproape 80% dintre respondenti considera ca ar avea nevoie de ajutor in relatia cu furnizorii de produse financiare.
Intrebati despre responsabilitatea de a face educatie financiara, aproape sase din zece romani identifica institutiile financiare si organizatiile profesionale ale acestora ca responsabile pentru asta, jumatate dintre ei pun responsabilitatea pe seama sistemului de invatamant si urmeaza, in proportii aproape egale, Banca Nationala a Romaniei, ONG pentru protectia consumatorilor si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor.